کد خبر : 10173
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 14:16

برخی برای سرمایه‌گذاری در ایران بیش از تحریم‌ها از نظام حقوقی گله دارند

برخی برای سرمایه‌گذاری در ایران بیش از تحریم‌ها از نظام حقوقی گله دارند

معاون حقوقی رییس‌جمهوری گفت:در همین شرایط فعلی بد، کم نیستند کسانی که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما پیش و بیش از آنکه از تحریم‌ها علیه ایران شکایت داشته…

image

معاون حقوقی رییس‌جمهوری گفت:در همین شرایط فعلی بد، کم نیستند کسانی که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما پیش و بیش از آنکه از تحریم‌ها علیه ایران شکایت داشته باشند، از ساختار رژیم حقوقی ما شکایت دارند و می‌گویند ما بالاخره یک طوری با تحریم‌ها کنار می‌آییم، اما مشکل رژیم حقوقی شما و ساختار آن است که به ما فشارهایی را وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی طی سخنانی در دومین نشست اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور که در مجموعه ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه ما در این جلسه از بخش‌های مرتبط از هر سه قوه، اعضای حقوقی شورای نگهبان و برخی قضات با تجربه در کنار کارشناسان و اساتید این رشته دعوت کرده‌ایم که حضور داشته باشند، اظهار کرد: هدف ما این بود که تقریبا نمایندگان کاملی از جامعه آکادمیک حقوقی در این نشست حضور داشته باشند.

وی افزود: ضرورت اصلاح و توسعه نظام حقوقی از دید کسی مغفول نیست و باید جلسه‌ای برای انجام این مهم برگزار می‌شد تا بتوانیم درباره مسائل مختلف مربوط به نظام حقوقی صحبت کنیم و مفهوم توسعه نظام حقوقی را مورد بررسی قرار دهیم و اولویت‌های آن را مشخص کنیم.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان اینکه همه قوا باید در بحث توسعه مولفه‌های نظام حقوقی در نظر گرفته شوند، اظهار کرد: نظام حقوقی باید توسعه پیدا کند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا این توسعه باید در راستای ارزش‌های اجتماعی باشد یا ارزش‌های حکمرانی هم باید در آن در نظر گرفته شود و نیز اینکه آیا مصلحت سنجی‌های لازم را هم باید در آن در نظر گرفت یا خیر؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نظام حقوقی مشکلات فراوانی دارد و برخی از این مشکلات بنیادین هستند، اظهار کرد: ما در چنین موقعیتی است که برای اصلاح و توسعه این نظام دست یاری به سوی حاضران در این جلسه دراز کردیم و حتی من چند بار به این فکر کردم که نام این جلسات را آسیب‌شناسی نظام حقوقی بنامیم اما از آنجایی که می‌دانستم قطعا در این جلسات به این موضوع پرداخته خواهد شد این نام را برایش در نظر نگرفتم.

وی تاکید کرد: ما در وضعیت به نسبت بغرنجی در سطح بین‌المللی قرار داریم اما تمامی این مشکلات نباید ما را غافل کند که مدیریت درست و بر مبنای حقوق و قوانین را کنار بگذاریم. به هر حال بخشی از مشکلات نظام حقوقی ما به این باز می‌گردد که ما خواستگاه‌های متعددی برای مقررات و قواعد حقوقی‌مان از شرع گرفته تا برخی ساختارهای حقوقی مدرن را داریم.

جنیدی اظهار کرد: در چنین شرایطی باید توجه داشته باشیم که می‌توانیم کاستی‌های موجود در نظام حقوقی‌مان را مورد بررسی قرار دهیم و وضعیت‌مان را اندکی اصلاح کنیم.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه برخی از کشورها به جای آنکه از تحریم‌ها شکایت داشته باشند از ساختار رژیم حقوقی ما برای همکاری‌ها شکایت دارند، اظهار کرد: در همین شرایط فعلی بد کم نیستند کسانی که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما پیش و بیش از آنکه از تحریم‌ها علیه ایران شکایت داشته باشند از ساختار رژیم حقوقی ما شکایت دارند و می‌گویند ما بالاخره یک طوری با تحریم‌ها کنار می‌آییم اما مشکل رژیم حقوقی شما و ساختار آن است که به ما فشارهایی را وارد می‌کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: هنوز معتقدیم با همه انتقاداتی که در این جلسه از سوی کارشناسان انجام شد نفس این گردهمایی‌ها برای ما موضوعیت دارد تا بتوانیم به پرسش‌هایی از قبیل یک نظام حقوقی مطلوب و ویژگی‌های آن و نظام حقوقی مطلوب در ایران و سوالاتی از این دست پاسخ دهیم که اگر دقیق‌تر به این نکته توجه کنیم متوجه می‌شویم که در زمینه نظام حقوقی هر سه قوه به این موضوع ورود پیدا می‌کنند و در واقع درست است که اصل تفکیک قوا وجود دارد اما سه قوه هر کدام بخش‌هایی از مسئولیت‌ها را در زمینه نظام حقوقی بر عهده دارند و باید با هماهنگی هم عمل کنند.

برچسب ها : ، ، ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.