کد خبر : 1074
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 خرداد 1393 - 9:20

جزئیات تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس

جزئیات تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تعطیلات مدارس در روزهای پنجشنبه گفت: پیشنهاد کوتاه شدن تعطیلات تابستانی و حتی شناور شدن آن در طول سال، مطرح است.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، مهدی‌نوید ادهم با بیان اینکه ساماندهی زمان آموزش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس باید از زمان آموزش برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت به بهترین نحو استفاده کرد.

وی افزود: زمان آموزش، نمودهای مختلفی دارد که کل سال تحصیلی از آغاز تا پایان از جمله آنهاست و البته جای تأمل دارد؛ در همین رابطه می‌توان به تعطیلات گسترده تابستانی اشاره کرد که طول آن حداقل سه ماه است و در برخی استان‌های گرمسیری به چهار ماه‌ و نیم می‌رسد و آسیب‌های آموزشی و تربیتی فراوانی به همراه دارد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به عدم اختیار آموزش و پرورش درباره تصمیم‌گیری پیرامون تعطیلات تابستانی، خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دارد که بر اساس آن سال تحصیلی از اول مهر آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه می‌یابد و خردادماه هر سال به برگزاری امتحانات اختصاص پیدا می‌کند.

نوید ادهم افزود: البته پیشنهاد کوتاه شدن تعطیلات تابستانی و حتی شناور شدن آن در طول سال، مطرح است و امیدواریم روزی نمایندگان مجلس این موضوع را در دستورکار خودشان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه از بُعد دیگر، زمان آموزش به مجموع روزهایی که یک دانش‌آموز باید در طول هفته به مدرسه بیاید نیز اطلاق می‌شود، گفت: این زمان می‌تواند ۵ یا ۶ روز باشد، اکثر کشورهای دنیا به ویژه در مقاطع ابتدایی بر اثربخشی پنج روز آموزشی در هر هفته تأکید دارند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: همچنین طول ساعاتی که دانش‌آموز باید روزانه در مدرسه حضور یابد از منظر ساماندهی زمان آموزش اهمیت پیدا می‌کند؛ ساعات موظفی تعیین شده و بر طبق آن دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید ۲۵ ساعت در هفته در مدرسه حضور داشته باشند که در ۵ روز ساماندهی می‌شود.

نوید ادهم ضمن تأکید بر اینکه استفاده بهینه از زمان آموزش در جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت یک اصل مهم در فرآیند یادگیری تلقی می‌شود، اظهار کرد: مصوبه “ساماندهی زمان آموزش” شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر این اصل مهم استواراست، بنابراین در این زمینه از واژه “تعطیلی” استفاده نکرده است و اگر هم برای پنجشنبه‌ها برنامه رسمی تعریف شود، به منزله فرصتی است که باید برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت از آن بهره‌برداری کرد.

وی افزود: این تعطیلات “اختیاری” است و می‌تواند فعالیت‌های اردویی، آزمایشگاهی، تفریحی و بازدیدی را در بر گیرد؛ بر اساس مصوبه شورای عالی از آنجا که بخشی از مأموریت آموزش و پرورش به خصوص در دوره ابتدایی بر مبنای مشارکت خانواده‌ها انجام می‌شود، فراغت پنجشنبه‌ها فرصتی است تا دانش‌آموزان بتوانند به فعالیت‌های خانوادگی از جمله صله رحم بپردازند.

نوید ادهم در مورد”اختیاری” بودن تعطیلات مدارس، خاطرنشان کرد: این یک تصمیم اجرایی است، همانگونه که وقتی مجلس قانونی را وضع می‌کند، دولت مخاطب آن است، شورای عالی نیز همین گونه است و وقتی قانونی را وضع می‌کنیم، وزارتخانه مخاطب ماست؛ آن هم یا به صورت متمرکز درباره اجرا تصمیم می‌گیرد، یا به فراخور موضوع آن را به استان‌ها، مناطق و مدارس واگذار می‌کند؛ اما فوق برنامه در وازرتخانه یک امر اختیاری است، به این معنا که دانش‌آموزان مختار هستند در این فعالیت شرکت کنند یا خیر؛ بنابراین اجباری در فوق برنامه‌ها نخواهد بود.

وی درباره الزام همه مدارس به فعالیت در روزهای پنجشنبه‌ گفت:‌ همه مدارس باید از ظرفیت پنجشنبه‌ها استفاده و اجرای فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و تفریحی را دنبال کنند؛ حال مدارس می‌توانند از این فرصت استفاده کنند یا خیر، البته توصیه ما استفاده از این ظرفیت است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: در اینجا اصل بر تعطیلی نیست، بلکه بر دایر بودن مدارس و ارائه این خدمات به دانش‌آموزان است، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ به عنوان مثال امکانات در اختیار نباشد، بچه‌ها نخواهند، خانواده‌ها همراهی نکنند و مواردی از این دست.

وی همچنین درباره ضابطه تعیین هزینه‌ فوق برنامه‌ها در مدارس مختلف از دولتی گرفته تا هیأت امنایی گفت: فوق برنامه‌ها در آموزش و پرورش آیین‌نامه دارد و مدارس هیأت امنایی می‌توانند بر اساس ضوابط خود آن را تعیین کنند؛ این موضوع در اختیار مدرسه است.

نوید ادهم درباره هزینه‌های روز پنجشنبه و درآمدزایی آن برای مدارس گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره اوقات فراغت و همچنین مدارس غیردولتی این اجازه به ما داده شده است که برای فعالیت‌های فوق برنامه از دانش‌آموزان علاقه‌مند هزینه‌های لازم دریافت شود، اما شرط آن، این است که ثبت‌نام و اخذ وجه نباید در زمان ثبت‌‌نام انجام شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.