کد خبر : 10795
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 - 3:53

تا زمانی که دولت سوریه بخواهد به کمک‌های خود به این دولت ادامه می دهیم/هیچ مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت

تا زمانی که دولت سوریه بخواهد به کمک‌های خود به این دولت ادامه می دهیم/هیچ مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطالب مطرح شده به نقل از مقامات روسیه درباره خروج ایران از سوریه گفت: کسی نمی تواند ایران را به کاری مجبور کند، حضور در سوریه بنا به خواست دولت این کشور بوده و تا زمانی این دولت بخواهد به کمک‌هایمان ادامه می دهیم.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران فرارسیدن ماه رمضان و سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت. 

وی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار و قتل عام فجیع مردم فلسطین و غزه را محکوم کرد و ابراز امیدواری کرد مردم فلسطین روزی بتوانند از حق و حقوق خود دفاع کرده و به این همه ستیز و ظلم پایان بدهند.

*کسی نمی‌تواند ایران را به کاری مجبور کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطالب مطرح شده به نقل از مقامات روسیه درباره خروج ایران از سوریه و دیگر طر‌ف‌ها تصریح کرد: کسی نمی‌تواند ایران را به کاری مجبور کند، ایران کشوری مستقل است که سیاست‌های خودش را براساس منافع ملی جمهوری اسلامی در جهان و منطقه دنبال می‌کند.

وی افزود: حضور ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه انجام شده و هدف اصلی آن مبارزه با تروریسم در این کشور و دفاع از تمامیت ارضی سوریه بوده و تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در آنجا وجود داشته باشد و دولت سوریه بخواهد ایران به کمک‌های خودش به دولت سوریه ادامه خواهد داد.

قاسمی تصریح کرد: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.

* انتصاب سفرای جدید

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تعیین سفرای ایران در برخی کشورها از جمله سوئیس ، ژاپن و … گفت: سفرای قبلی هر کدام به دلایلی که عمدتا اتمام دوران ماموریتشان بوده طبق قانون به تهران برگشتند و جانشینان آنها مشخص شدند و پروسه‌های اداری اعزام سفرای جدید اجرا خواهد شد و هر چه زودتر اعزام خواهند شد.

*ما هیچگونه مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت

 قاسمی درباره مطالب منتشر شده در یک روزنامه آلمانی و برخی منابع خبری در خصوص نشست آتی بین سه کشور اروپایی و چین و روسیه و بحث توافق جدید با ایران و اظهارات اخیر پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: فکر می‌کنم اتاق‌های فکر و جنگ روانی در منطقه و جهان سعی دارند با انتشار اخبار غلط روابط ایران و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند، اظهارات پامپئو جای پاسخ ندارد، آنچه در روزنامه آلمانی و برخی رسانه‌ها منتشر شده غلط و کذب است.

وی گفت: ما هیچگونه مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت و مذاکرات ما حول مسائل برجام خواهد بود. رهبران اروپایی و سیاستمداران این کشورها از خردمندی بالایی برخوردارند و آگاهند که در چه موضوعاتی که برجام است، با ایران وارد مذاکره خواهند شد و موضوع دیگری مطرح نیست.

وی خاطرنشان کرد: جمعه این هفته نشست کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا را خواهیم داشت، جلسه به ابتکار و پیشنهاد ایران برگزار می شود و قرار است موضوعات مدنظر ما بررسی شود و غیر از این چیزی فعلا وجود ندارد.   

*پیشنهاداتی مطرح شود عبث، ناقص و ابتر است

‫سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سخنرانی امروز پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره برجام و اینکه به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است و موضع ایران در این زمینه عنوان کرد: درباره اظهارات امروز وزیر خارجه آمریکا که هنوز ایراد نشده نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید ببینیم چ نکاتی را مطرح خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که ایالات متحده آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، نه به ما که به همه جهانیان و کشورهای مستقل و اتحادیه اروپا و دیگران نشان داد که نمی‌تواند یک دولت قابل اعتماد و شریکی مطمئن  باشد.

وی افزود: دولت آمریکا قبل از برجام نیز با خروج از برخی معاهده‌ها و تعهداتش، پشت کردن به موازین بین‌المللی و قواعد جهانی را نشان داده بود.قاسمی ادامه داد: طرح چنین موضوعی (انجام مذاکره مجدد) توسط آمریکا، شرم آور و مضحک و بیشتر به طنز شبیه است که بخواهد از یک توافق چندجانبه بین المللی متکی به قطعنامه شورای امنیت خارج شود و سپس تحت شرایط دیگری خواهان مذاکره و نشست مجدد باشد و قابل قبول نیست و حتی فکر کردن به چنین رویه‌ای ممکن نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رفتار غیرمنطقی آمریکا در برجام حکایت از این را دارد که این دولت و این حاکمیت در شرایط کنونی قابلیت مذاکره و تماس را ندارد و قطعا ایران مواضع کاملا شفاف و روشنی نسبت به آمریکا و سیاست‌های این کشور داشته و دارد و با توجه به رفتار خصمانه و غیرمنطقی آنها در حوزه جمهوری اسلامی ایران، مسائل منطقه و اقداماتی که صورت دادند و حرف‌های نابه‌جایی که گهگاه از سوی مقامات این کشور مطرح می‌شود، سیاست‌های ایران در این زمینه ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هر آنچه در اخبار منتشر شده و گفته می‌شود احتمالا برنامه جدیدی ارائه خواهد شد و پیشنهاداتی مطرح می‌شود چیزی عبث، ناقص و ابتر است که جمهوری اسلامی ایران به آن توجهی نخواهد داشت و ایران را با آن کاری نخواهد بود.

*آمریکا نشان داده شریک مطمئنی نیست‬

وی درباره مسائل شبه جزیره کره گفت: ما از صلح و امنیت و ثبات در همه نقاط جهان و به خصوص در شبه جزیره کره حمایت کرده و می‌کنیم. هر اقدامی که به صلح و امنیت در آن منطقه و آسیا و جهان کمک کند، می‌تواند مایه خوشبختی ما باشد.

قاسمی ادامه داد: آمریکا نشان داده که شریک مطمئنی نیست و باید با هوشیاری و دقت تمام با این دولت روبرو شد. خروج آمریکا از برجام و اتفاقات اخیر اثبات می‌کند آنهایی که از حوزه آسیا می‌خواهند مذاکره کند باید به همه ابعاد توجه لازم را داشته باشند. 

*تصمیم مشخصی درباره اقامتگاه پهلوی اول در موریس گرفته نشده

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطالب منتشر شده درباره اقامتگاه رضاشاه در جزیره موریس و بحث فروش آن گفت:  یک اقامتگاه در جزیره موریس است که شش ماه پهلوی اول در آنجا سکونت داشته و این ساختمان متعلق به ایران است و به علت دور بودن ساختمان از سفارتخانه‌های ما و عدم کاربرد و استفاده از آن احساس می‌شود در اثر مرور زمان و عدم استفاده از این ساختمان، نگهداری از آن هزینه‌بر است و مباحثی برای فروش آن مطرح بوده و به دولت پیشنهاد شده است.

وی یادآور شد: ولی تاکنون هیچگونه تصمیم مشخصی در این زمینه اتخاذ نشده، نه ساختمان به فروش رفته و نه زمان فروش آن مشخص است و نه اینکه مشخص است از درآمد حاصل آن چه اقدامی باید صورت گیرد.

*در بحث تبادل هیات‌ها بین ایران و عربستان اتفاق خاصی نیفتاد

  قاسمی درباره مراسم حج و سفر هیات‌های کارشناسی ایران و عربستان به ریاض و تهران با بیان اینکه مسئول حج سازمان حج و زیارت است و کارها را دنبال می‌کند، اظهار داشت: مشکل خاصی نیست روند کارها رو به جلو است، امیدوارم مراسم حج به خوبی برگزار شود، در بحث تبادل هیات‌ها اتفاق خاصی نیفتاد و مبادله نشدند و هیات‌های سیاسی نبود و برای بازدید از اماکن دیپلماتیک قرار بود مبادله شوند که تاکنون این کار نشده است.

*با تمام توان و در سطوح و اشکال مختلف تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار خواهیم گرفت

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برنامه های آتی وزیر خارجه و رایزنی با سایر طرف‌ها و دیگر کشورها درباره برجام، خاطرنشان کرد: با تمام توان و در سطوح و اشکال مختلف تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار خواهیم گرفت و سعی می کنیم در جهت احقاق حقوق خود تلاش کنیم و این تحرک‌ها و تماس‌ها آغاز شده و ادامه می یابد و برنامه‌های دیگری در دستورکار ماست، برخی در حوزه وزیر خارجه است و برخی در سطوح دیگر و در یک مجموعه و طیف وسیعی از کشورهای جهان سعی می‌کنیم مواضع خود را روشن کنیم. 

وی به جزییات بیشتری در این زمینه اشاره کرد.

*صحبت کوتاه روحانی و عبدالله دوم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار روحانی با عبدالله دوم پادشاه اردن در حاشیه نشست استانبول عنوان کرد: در کریدورها دو طرف صحبت کوتاهی داشتند و در همین حد موضوع خاتمه یافته و دیدار و ملاقاتی انجام نشده است.  

*ارسال یادداشت توسط وزارت خارجه به سفارتخانه‌های خارجی در تهران

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی اعلام کرد که وزارت خارجه یادداشتی را به سفارتخانه های خارجی در تهران ارسال کرده که از متقاضیان ایرانی به جای ارز، ریال دریافت کنند تا مشکلات شهروندان ایرانی کاهش یابد.

وی افزود: البته چند هفته بیشتر از این قضیه نمی‌گذرد و ارزیابی کاملی درباره نتیجه ندارم. 

* انتخابات عراق

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات عراق خاطرنشان کرد: من نخواستم درباره اینکه چه دولت و ائتلاف‌هایی می‌خواهد در عراق شکل بگیرد، صحبت کنم چون شاید از این جایگاه درست نباشد از افراد اسم ببرم، موضوع داخلی است و صبر می‌کنیم ببینیم کدام گروه‌ها و احزاب می‌توانند با هم ائتلاف داشته باشند.

وی گفت: قطعا یک دولت ائتلافی است و به زمان نیاز داریم، امیدوارم انتخاب رئیس جمهور و دولت به دلایل مکانیسم‌های انتخاباتی و کرسی‌هایی که احزاب به دست می آورند طولانی نباشد و هر چه زودتر ریاست جمهوری و دولت عراق تشکیل و این کشور بتواند در مسیر خود راهش را به خوبی دنبال کند.

*عراق را کماکان مثل گذشته همسایه خوب خود می‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات اخیر پارلمانی در عراق ضمن ابراز خرسندی از این انتخابات عنوان کرد: فعل و انفعالاتی برای تشکیل دولت وجود دارد، ریاست جمهوری و بعد نخست‌وزیری و باید صبر کرد و نتایج را دید که کدام ائتلاف‌ها می‌توانند دولت را تشکیل دهند.

وی افزود: عراق را کماکان مثل گذشته همسایه خوب خود می‌دانیم و کشور مستقلی است و به آرای ملت عراق احترام می‌گذاریم و هر تصمیمی این مردم بگیرند و گرفتند و هر دولتی که در این کشور حکومت و دولت را در اختیار بگیرد، می‌تواند شریک خوبی برای ما باشد و ما درباره آینده هیچگونه نگرانی نداریم و روابط ما همچنان رو به رشد ادامه خواهد یافت.

*فرصت زیادی باقی نیست

خبرنگاری با بیان اینکه برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی از قطع همکاری با ایران سخن گفته‌اند و شرکت‌های کوچک به کار ادامه می‌دهند، از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا منافع ایران با حضور شرکت‌های کوچک اروپایی تأمین خواهد شد؟ که وی پاسخ داد: بعد از خروج نابخردانه آمریکا از برجام، شرایط جدیدی حاصل شد و با توجه به علاقه‌مندی و اراده و نگاهی که اروپا و حتی سایر کشورهای جهان نسبت به استمرار برجام داشتند، چه در حوزه اروپا و چه آمریکای لاتین و حتی آسیا و دیگر نقاط جهان و اراده‌ای که در طرف اروپایی برای ادامه برجام پس از آمریکا دیدیم، مذاکراتی را با اروپا آغاز کردیم که بتوانیم در این سازوکارهایی که در مذاکراتی که پیش رو داریم، تضمین‌های لازم را دریافت کرده و از آن چیزی که اروپا برای حفظ برجام مدنظر دارد و همچنین تعهدات برجامی‌اش آگاه شویم و بعد از سفر وزیر خارجه کشورمان به بروکسل و مذاکرات هفته گذشته، کارگروه‌هایی تشکیل شده و مذاکراتمان ادامه خواهد یافت.

وی افزود: انتظار داریم اروپا و اتحادیه و به خصوص اعضای ۱+۴ بتوانند با تمهیداتی که می‌اندیشند و سازوکارهایی که بین خودشان تعریف می‌شود، تمامی تعهدات مشخص شده در برجام را انجام دهند و اگر بتوانیم به چنین شرایطی دست یابیم، شرایط مطلوب است.

قاسمی اضافه کرد: توصیه ما این است با توجه به ضیق وقت و اینکه فرصت زیادی نیست، باید نسبت به آنچه اروپا می‌تواند در تعهداتش به مرحله اجرا بگذارد و برای ما اطمینان بخش تلقی شود، آگاه شده و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

*حرف کافی نیست و نیاز به عمل است

وی درباره تضمین‌های اروپا به ایران درباره برجام و اطمینان خاطر ایران از پایبندی اروپا به تعهداتش خاطرنشان کرد: حرف کافی نیست و ما به سخن نیاز نداریم و قطعا به عمل و آنچه در صحنه عمل رخ می‌دهد، توجه می‌کنیم.

قاسمی ادامه داد: برای رسیدن به این اطمینان مذاکراتی آغاز شده و در پایان این مذاکرات و گفت‌وگوهایی که بین ما و اروپا در جریان است، ما می‌توانیم قضاوت کنیم و تصمیم بگیریم و آگاه شویم که اتحادیه اروپا تا چه حد با توجه به ظرفیت‌هایش می‌تواند تعهدات برجامی‌اش و انتظارات ایران را پس از خروج آمریکا از برجام برآورده کند.

* اظهارنظر درباره جلسه غیرعلنی دیروز مجلس

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره نقل قول‌های برخی از نمایندگان مجلس از اظهارات روز گذشته ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تصور شخصی من این است که هر آنچه از جانب وزیر خارجه توسط برخی از نمایندگان از یک جلسه غیرعلنی مطرح شده، کاری است نادرست و جلسه غیرعلنی معنی خاص خود را دارد، یک جلسه غیرعلنی بوده و صحبت‌هایی مطرح و رد و بدل شده و من حضور نداشتم و اگر هم حضور داشتم به دلیل غیرعلنی بودن جلسه مجلس، نمی‌توانستم اظهارنظری کنم.

وی گفت: لذا فکر می‌کنم درباره اظهارنظرهایی که نمایندگان و رسانه‌ها از جلسه دیروز مطرح کردند، اظهارنظر درست نیست و اظهارنظر دیگران از یک جلسه غیرعلنی برای من خیلی قابل درک نیست.

*تصور می‌کنیم در اروپا یک اراده جدی برای کار با ایران و حفظ برجام بدون آمریکا وجود دارد

خبرنگار دیگری با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه امیدی به ادامه همکاری با ایران وجود ندارد از قاسمی پرسید اگر مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسد آیا ایران از برجام خارج خواهد شد؟ که وی گفت: براساس برداشتی که از تماس‌ها با اروپا وجود دارد و نشست‌ها و تماس‌هایی که از طریق کانال‌های مختلف در جریان است و کارگروه‌های موجود، تصور ما این است که در اروپا یک اراده جدی برای کار با ایران و حفظ برجام بدون آمریکا وجود دارد.

وی افزود: تصمیم خردمندانه‌ای است که نیاز دارد در کنار این تصمیم، اقدامات لازم عملی برای جلب رضایت ایران و انجام تعهدات برجامی این کشورها انجام شود. مذاکرات و این روند را ادامه می‌دهیم و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن که مشخص است و دوستان اروپایی می‌دانند، به ارزیابی و نتیجه لازم برسیم و آنجا می‌توانیم به صورت شفاف بیان کنیم که از چه سیاست و روش و چه اقداماتی پیروی خواهیم کرد.

* خبری که تأیید نشد

خبرنگاری به ادعای برخی رسانه‌های غربی و عربی مبنی بر اولتیماتوم مقتدی صدر در خصوص حضور نیروهای ایرانی در عراق اشاره و نظر سخنگو را جویا شد که وی گفت: من این خبر را تأیید نمی‌کنم،  فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره وضعیت جدید عراق و کاندیداهایی که توانستند آرای لازم را بیاورند، وجود داشته است.

وی ادامه داد: این سیاست اتاق فکر کینه توزانه‌ای است که سعی می‌کند روابط بین‌المللی ایران و روابط ایران با همسایگان را تحت تاثیر قرار دهد و نباید به این صحبت‌ها توجه کرد و باید منتظر تشکیل دولت شد و بعد از تشکیل دولت با رفتار و سیاستی که دولت جدید عراق اتخاذ خواهد کرد، شاید بتوان قضاوت‌های بهتری داشت.

قاسمی بیان کرد: درباره بخش عمده‌ای از مطالبی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی مطرح می‌شود باید تا حدی صبر و بعدا درباره آن قضاوت کرد.

*مقامات دولت افغانستان و دیگران را به هوشیاری بیشتر فرامی‌خوانم

به گزارش فارس، خبرنگاری به ادعای برخی از مقامات افغانستان مبنی بر حمایت ایران از طالبان در خصوص سقوط شهر فراه اشاره کرد و نظر قاسمی را جویا شد که وی گفت: روابط ما با افغانستان روابط خوبی است. سیاست کلی ما دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و کار و تلاش برای همکاری بیشتر با دولت قانونی افغانستان است. این روند وجود داشته و ادامه خواهد یافت و ما در مسائل داخلی سایر کشورها و همسایگان دخالت نمی‌کنیم و نخواهیم کرد، چرا که اجازه نمی‌دهیم دیگران در حوزه مسائل داخلی ما دخالت داشته باشند

به گزارش فارس، وی افزود: به نظر می‌رسد دست‌های مشکوکی مجددا با برخی اظهارنظرها تلاش دارند مشکلات درونی افغانستان و ضعف برخی از دستگاه‌هایی که باید وظایفشان را خوب انجام دهند و توانایی این کار را ندارند را با یک فرافکنی مشخص به ایران منتسب کنند و قطعا این اقدامی است ناپسند و یک کار تبلیغاتی است که  باز در جهت تخریب روابط خوب ایران و افغانستان در جریان است.

قاسمی ضمن هشدار، مقامات دولت افغانستان و دیگران را به هوشیاری بیشتر فراخواند که توجه لازم را داشته باشند و افزود: این تبلیغات و این نوع رفتار، کاملا هدفدار و با جهت گیری مشخص و در جهت تخریب روابط ایران و افغانستان صورت می‌گیرد.

وی گفت: ما از تماس‌های دولت افغانستان با تمامی گروه‌هایی که در آنجا فعال هستند، حمایت می‌کنیم تا بتوانند به امنیت و ثبات بیشتر در افغانستان برسند.

*برجام اتفاق درست و کار به جایی بود

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره برجام عنوان کرد: برجام تصمیم نظام، دولت و همه مسئولان کشور بوده و حاصل تلاش جمعی است. وزارت امور خارجه مجری سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی است و خواهد بود.

وی افزود: برجام اتفاق درست و کار به جایی بود و مراجع عظام، علما، فضلا و سیاستمداران و شخص مقام معظم رهبری به کرات با حمایتی که از تیم مذاکره کننده هسته‌ای داشتند، مواضع خود را بیان کردند. نمی‌شود یک موضوع و یک کار بین‌المللی صورت بگیرد و بعد اگر تحت هر شرایطی یکی از طرف‌ها که چهره مشخص و خصمانه آن نسبت به ایران مشخص است به تعهداتش عمل نکند و سعی کند با بدعهدی و کارشکنی‌های خود مانع اجرای آن توافق شود ما به اپوزیسیون تبدیل شده و بخواهیم خودمان و دستگاه‌های داخلی کشور را متهم کنیم.

وی ادامه داد: همان محافل نابخردی که ایران سربلند را نمی‌خواهند، در پی آن هستند که از این اهرم‌ها در جهت شکاف و اختلاف نظر استفاده کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: برجام در جای خودش کار درستی است و تفاهم بسیار جامع و محکمی است و به همین دلیل آمریکا نتوانست تحمل کند و خیلی سریع وارد کارشکنی در حوزه برجام شد و سعی کرد ایران را از بهره‌مندی‌های مثبت برجام و تعهدات دیگران در اجرای برجام محروم کند و چون نتوانست به موفقیت لازم و حداکثری دست یابد، نهایتا در یک وضعیت غیرمنطقی و بد دولت ترامپ مجبور شد به صورت یکجانبه و البته با تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های غلط از ایران، دست به این اقدام یک جانبه و یکسویه بزند.

قاسمی افزود: اگر برجام از مبانی و استحکام لازم برخوردار نبود و به نفع ایران نبود قطعا آمریکا به عنوان خصم اول و دشمن بزرگ ایران چنین اقدامی را نمی‌کرد که در مقابل افکار عمومی جهان، فرهیختگان جهان، سازمان ملل و قطعنامه شورای امنیت بایستد و امروز مجددا بخواهد درخواست مذاکره داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تیم مذاکره کننده، وزارت خارجه و همه دستگاه‌های ذیربط و مسئولان عالی‌رتبه در ایران در یک کار هماهنگ و فشرده توانستند به موفقیت‌های خوبی در صحنه جهانی نائل بیایند و تا حد بسیاری موضوع ایران هراسی و نگرانی‌هایی که عنوان می‌شد ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای می‌رود، برطرف شد و در شرایط جدید شاهدیم بعد از برجام برخی کانون‌های مشخص و البته محدود در منطقه به اضافه رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند که از خروج از برجام و تخریب آن اعلام حمایت کردند.

وی ادامه داد: آمریکا دست به یک اقدام نابخردانه زد که در آینده در تاریخ به عنوان خطای بزرگ این کشور ثبت خواهد شد.

* سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به ایران

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری سفر «میگل کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به ایران را سفری به جا، درست و مثبت خواند و گفت: دستاوردهای خوبی داشت و پیام ایشان در حوزه انرژی مثبت بود. دیدارهایی با وزیر نفت، وزیر خارجه و سازمان انرژی اتمی و … داشت و درباره مباحث مختلف و نوع همکاری‌ها در آینده و پروژه‌ها صحبت و مواضع طرف ایرانی درباره چگونگی همکاری‌ها و توقعات از اروپا مطرح شد و ایشان دیدگاه‌های اتحادیه اروپا را مطرح کرد.

وی اضافه کرد: مذاکرات برای روشن شدن چارچوب‌های همکاری ما با شرکت‌های اروپایی چه در خصوص حوزه‌های همکاری و چه در نوع پرداخت‌هایی که باید بین ما و این کشورها در ازای این مبادلات صورت بپذیرد، ادامه خواهد داشت.

*ما به همکاری‌های آتی در دولت بعدی عراق خوشبین هستیم

قاسمی در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم دیدار مقتدی صدر با سفیر ایران در بغداد و برخی اظهارنظرها مبنی بر حضور کمرنگ ایران در عراق گفت: گمانه‌زنی و طرح برخی شبهات قابل اعتنا نیست. روابط ایران با عراق تحت هر شرایط و با هر دولتی به عنوان دو کشور همسایه و بزرگ کاملا روشن است و ما به همکاری‌های آتی در دولت بعدی عراق خوشبین هستیم و هر دولتی تشکیل شود برای ما محترم است و می‌توانیم همکاری کنیم.

وی ادامه داد: مباحثی که الان مطرح می‌شود برای فضاسازی خاص است و ما عراق را کشور مستقلی می‌دانیم که سیاست‌های خودش را خودش تعیین می‌کند و به سیاست‌هایی که دولت و مردم عراق بپذیرند و مورد قبولشان باشد احترام می‌گذاریم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: خواهان عراق با ثبات و امنیت هستیم، عراقی که بتواند با همسایگان خودش رابطه حسنه‌ای داشته باشد و به ثبات و امنیت مجموعه منطقه کمک کند.

*با همه طرف‌های باقیمانده در برجام در مذاکره هستیم

وی درباره وضعیت مدرن سازی راکتور اراک پس از خروج آمریکا از برجام این موضوع را در حیطه صلاحیت سازمان انرژی اتمی دانست و گفت: ما با همه طرف‌های باقیمانده در برجام در مذاکره هستیم. سفر موفق وزیر خارجه به چین، روسیه و بروکسل را داشتیم و چیدمان خود را برای همه نوع همکاری‌هایی که باید داشته باشیم دنبال می‌کنیم.

* خبری که از صحت و سقم لازم برخوردار نیست

مطالب عنوان شده مبنی بر عدم حمایت ایران از طرفداران شیخ زکزاکی در نیجریه سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و قاسمی در این باره گفت: سیاست ایران نسبت به سایر کشورها مشخص است، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورهاست. از حقوق مسلمانان براساس موازین کلی نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی در کشورهای دیگر دفاع می‌کنیم، ولی آنچه که مطرح شده باز هم یک خبر است و قریب به یقین از صحت و سقم لازم برخوردار نیست.

* عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی

وی در ارزیابی از عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: من معلم نیستم و نمره نمی‌دهم و نمی‌توانم به عملکرد نمره بدهم. من از عملکرد دولت و وزارت خارجه حمایت می‌کنم و فکر می‌کنم وزارت خارجه علیرغم همه مشکلات بیرونی و کارشکنی‌هایی که وجود داشته توانسته تا حد مطلوبی اهداف خود را دنبال کند و امیدواریم بتواند در این مسیر با سرعت بیشتری در آینده پیش برود و دستاوردهای بیشتری را برای ملت ایران داشته باشیم.

*مذاکرات ما با اروپا حول و حوش برجام است نه چیز دیگری

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اگر اروپا بخواهد تغییراتی در برجام ایجاد کند آیا ایران در این توافق می‌ماند؟ گفت: مذاکرات ما با اروپا حول و حوش برجام است نه چیز دیگری، مواضعمان راجع به دیگر مسائل روشن است. سیاستمداران و سران اروپایی از آگاهی و خرد لازم برخوردارند که در چه حوزه‌ای با ایران می‌توانند وارد مذاکره شوند که همان حوزه برجام است و تعهداتی که باید انجام دهند و رضایت ایران را جلب کنند. بسیار مهم است آنها بتوانند در زمان مشخصی که کوتاه است رضایت ایران را فراهم کنند و ما تا حدی تعجیل داریم و ایران نشان داده از برخی تهدیدات و تحرکات و رفتارهای دیگران به هر قیمت تبعیت نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشور تصریح کرد: ایران مستقل و متکی به مردم خودش است و براساس اراده ملت تصمیمات را در جهت تحقق منافع ملی خواهد گرفت.

* اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی راه به جایی نمی‌برد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب‌الله و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله گفت: این نوع رفتار خصمانه آمریکا نسبت به مقاومت و حمایت از رژیم صهیونیستی کاملا روشن است و اقدامی است محکوم و نابه‌جا و بی ثمر وبی حاصل و تاریخ اخیر نشان می‌دهد که اینگونه فشارها و تحریم‌ها پاسخگو نیست. جریان مقاومت و حزب‌الله در لبنان جریانی است قانونی و در انتخابات اخیر موفقیت‌های چشمگیری داشت و اکثریت آرا را به دست آورد.

وی افزود: اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملا محکوم به شکست است و راه به جایی نخواهد برد.

*لفاظی‌های مقامات صهیونیستی ارزش پاسخگویی ندارد

یکی از خبرنگاران به خرسندی رژیم صهیونیستی از خروج آمریکا از برجام اشاره و درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی کشور برای خنثی کردن سناریوهای ضد ایرانی رژیم صهیونیستی سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: لفاظی‌های مقامات صهیونیستی ارزش پاسخگویی ندارد و بوده و خواهد بود. یکی از محرکان که در منطقه کانون تروریسم و تروریست‌ها است، به اضافه رژیم صهیونیستی در کنار ترامپ شاید سه محوری بودند که از خروج آمریکا از برجام اظهار خشنودی کردند.

وی اضافه کرد: آنچه امروز در عرصه جهان  و منطقه و اروپا دیده می‌شود و علاقه‌مندی اتحادیه اروپا برای ادامه برجام و همکاری با ایران نشان می‌دهد که بخشی از آن حاصل تلاش‌های دستگاه دیپلماسی است که امروز ایران در جایگاه رفیع‌تری قرار گرفته و با رفتار منطقی و خردمندانه خود در خصوص برجام و متعهد بودن به این توافق، پایبندی‌اش به برجام بارها به تأیید آژانس رسیده است.

قاسمی گفت: مجموعه تحولاتی که امروز در حال شکل گیری است، به تلاش‌ها و اقداماتی برمی‌گردد که ایران در انجام آن و به دست آوردن نتایج آن سهم بسزایی را دارد.

* بسته‌ای به ایران ارائه نشده است

خبرنگاری از قاسمی پرسید گفته می‌شود که در سفر هفته اخیر ظریف به بروکسل یک بسته پیشنهادی به ایران داده شده که قاسمی این خبر را رد کرد و گفت: مذاکراتمان را آغاز کردیم و ادامه خواهد داشت و دستگاه‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی که در حوزه برجام دارای منافعی بودند و باید با شرکای اروپایی خود کار می‌کردند، مشغول طراحی و ریز کردن برنامه‌های خودشان هستند. در حوزه اروپا این بررسی‌ها در حال انجام است و بعد از مذاکرات وضعیت روشن‌تر و دقیق‌تری را می‌توانیم ارائه کنیم.

*با همه طرف‌ها چه در روند آستانه و چه در منطقه درباره سوریه در تماس هستیم

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نزدیک شدن روسیه به اروپا در بحث سوریه بیان کرد: با همه طرف‌ها چه در روند آستانه و چه در منطقه درباره سوریه در تماس هستیم از جمله سوریه، روسیه و ترکیه و برخی کشورهای دیگر در تماس هستیم. مواضع رسمی مشخصی در این زمینه دریافت نکردیم، آنچه دیده و مطرح شده و برخی تکذیب شده، مواضع افراد و برخی مقامات است./فارس

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.