کد خبر : 10845
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 - 13:30

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی: نقص برخی قوانین، عامل افزایش پرونده‌های قضایی است

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی: نقص برخی قوانین، عامل افزایش پرونده‌های قضایی است

رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی نقص موجود در برخی از قوانین را عامل افزایش پرونده‌های قضایی دانست.

 

حجت الاسلام حکمت‌علی مظفری در اولین جلسه «شورای پیشگیری از وقوع جرم استان آذربایجان شرقی در سال ۹۷» با اشاره به اینکه می‌توان با اصلاح برخی قوانین، میزان مراجعات مردم به دستگاه قضایی را کاهش داد، افزود: با اصلاح برخی از قوانین موجود می‌توان رسیدگی به مشکلات مردم را به ارگان‌های دیگر از جمله نیروی انتظامی و ادارات ثبت اسناد هدایت کرد تا امور مردم تسهیل شود.

وی اضافه کرد: مردم برای استیفای حقوق خود در حوزه «چک» و «مهریه» تنها به ادارات استان مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به دادگستری ها ندارند.

معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان نیز در این جلسه با ارائه گزارش سیمای جرایم، آسیب‌های اجتماعی و دعاوی استان در سال گذشته گفت: ۵۶ درصد از کل اتهامات در استان شامل “توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی، تهدید، ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی، تخریب، سرقت مستوجب تعزیر، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تصرف عدوانی، ممانعت از حق” است.

بابک محبوب علیلو از افزایش هفت درصدی ورودی پرونده های کیفری دادگستری استان در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ خبر داد و گفت: از لحاظ آماری “سرقت تعزیری” در کشور اولین جرم است اما در استان آذربایجان شرقی ششمین جرم بوده و از نظر آمار وقوع سرقت در کشور، آذربایجان شرقی آخرین استان است.

وی همچنین از افزایش هشت درصدی ورودی پرونده‌های حقوقی دادگستری کل استان در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ خبر داد و افزود: ۵۷ درصد از کل دعاوی استان را ده دعاوی “مطالبه وجه، مطالبه وجه چک، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه خسارات دادرسی، تأمین خواسته، طلاق توافقی، اعسار از پرداخت محکوم به، مطالبه خسارت تاخیر تأدیه، مطالبه خسارت، الزام به تمکین” تشکیل داده و دعاوی طلاق توافقی، مطالبه مهریه و الزام به تمکین در مجموع ۲۵درصد از کل ۱۰ خواسته اول استان است.

علیلو با اشاره به ضرورت مدیریت، کاهش و کنترل جرایم و آسیب‌های اجتماعی بر لزوم همکاری جدی، کارا و اثربخش دستگاه ها تاکید کرد و افزود: امید است در سایه همگرایی و اهتمام فرابخشی، شاهد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم باشیم.

وی با اشاره به وضعیت دستگیرشدگان در استان طی سال گذشته بیان کرد: ۶۳ درصد از دستگیرشدگان بیکار بوده و شغلی نداشته‌اند، ۶۴ درصد از دستگیرشدگان در رده سنی ۲۵ تا ۳۹ سالگی بوده، ۵۵ درصد از دستگیر شدگان متاهل اند و ۷۸ درصد از دستگیر شدگان نیز دارای تحصیلات دیپلم و کمتر بوده‌اند.

در این جلسه برنامه های ابلاغی سال ۱۳۹۷ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل  استان ارایه و تبیین شد و تقسیم کار اعضاء شورای پیشگیری از وقوع جرم استان آذربایجان شرقی در راستای اجرای برنامه های پیشگیرانه سالجاری انجام شد.

اولین جلسه «شورای پیشگیری از وقوع جرم استان آذربایجان شرقی در سال ۹۷» با حضور رییس کل دادگستری استان در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیشگیری از وقوع جرم و به منظور ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه ها و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های مسئول و مدیریت امر پیشگیری، برگزار شد و طی آن راه‌های کاهش پرونده‌های قضایی و مراجعات به دادگستری‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.