کد خبر : 1107
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 تیر 1393 - 20:27

استاندار: وضعیت آب و برق استان آذربایجان شرقی بحرانی است / قطعی نداریم

استاندار: وضعیت آب و برق استان آذربایجان شرقی بحرانی است / قطعی نداریم

آی نیوز – استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که وضعیت آب و برق استان بحرانی است، گفت: اولویت ما برای عادی کردن شرایط، مدیریت مصرف بوده و به همت و مدیریت مسئولان استان، به هیچ وجه قطع آب و برق برای مردم و صنعت نخواهیم داشت.

اسماعیل جبارزاده در نشستی با مدیران صنعت آب و برق آذربایجان شرقی، با اشاره به گزارش‌های آنها اظهار کرد: از همین امروز وضعیت آب و برق را در استان بحرانی اعلام می‌کنیم و برای مدیریت این شرایط و برگرداندن آن به شرایط عادی، ستاد بحران تشکیل می‌دهیم.

وی تاکید کرد: وضعیت آب و برق استان در طول سه ماه تابستان باید به صورت روزانه رصد شود تا بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که بیشترین کار ستاد بحران، مدیریت مصرف خواهد بود، افزود: با همت و مدیریت مسئولان توانمند استان، در آذربایجان شرقی نه قطعی آب خواهیم داشت و نه قطعی برق.

وی با بیان این که قطع آب و برق یعنی تنبیه همه مردم، گفت: انصاف نیست در اثر سوء مصرف تعدادی از مردم برای کل مردم آب و برق را قطع کنیم.

جبارزاده همچنین قطع آب و برق صنایع را غیرمنصفانه دانست و خاطر نشان کرد: مصرف آب صنایع تنها دو درصد از مصرف آب را تشکیل می‌دهد و از مسئولان می‌خواهم که مطلقا دست به فلکه آب صنایع نبرند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که مدیریت مصرف را به جد باید پیگیری کنیم، افزود: تشکیل مستمر جلسات شورای حفاظت از منابع آب در استان و شهرستان‌ها و لایروبی و باز کردن مسیل‌ها در طول سه ماه آینده باید انجام شود.

جبارزاده با بیان این که برای مدیریت بحران، باید هشت درصد در مصرف برق و ده درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود، گفت: اگر نتوانیم این این کار را انجام دهیم، نباید اسم خود را مدیر بگذاریم و مطمئنم که اگر همه پای کار باشند، حتما بیشتر از این صرفه‌جویی خواهیم کرد.

وی افزود: مصرف ۱۸ مترمکعب در روستا و ۲۰ مترمکعب در شهرها ملاک مصرف استاندارد است و مشترکانی که بیشتر از این مصرف کنند باید با آنها برخورد شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که مصوبات ستاد بحران آب و برق برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست، افزود: همه مدیریت استان در سه ماه تابستان در کنار صنعت آب و برق خواهند بود تا بتوانیم شرایط بحرانی را سپری کنیم.

جبارزاده اضافه کرد: بعد از گذراندن شرایط بحرانی، باید برای تامین آب و برق، اصلاح ساختارها، کنترل مصرف و استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه فکری اساسی کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه آذربایجان نیز در این جلسه گفت: پیک مصرف برق در منطقه آذربایجان در خرداد ماه سال جاری نسبت به پیک مرداد سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر بوده و روند مصرف موجود نشان می‌دهد که احتمالا تراز تولید در حوزه برق آذربایجان منفی شود.

یوسف سرافراز با بیان این که پیک مصرف برق در حال حاضر در روز اتفاق می‌افتد، گفت: با کم کردن یک ساعت کاری ادارات، ۲۰ مگاوات در خود تبریز صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز هم از افزایش ۱۱ درصدی بار مصرف برق این شهرستان در سه ماه گذشته خبر داد و گفت: مصرف برق تبریز در دو هفته گذشته ۲۰ مگاوات بیشتر از سهمیه تعیین‌شده بوده است که در صورت صرفه‌جویی ادارات، احتمالا خاموشی نخواهیم داشت.

افشین روشن میلانیه هماهنگی با صنایع، تبلیغ برای جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف، تشکیل گروه‌های ممیزی انرژی و سنجش مصرف ادارات، تعمیر تجهیزات و بازدید از پست‌های زمینی و هوایی را از اقدامات شرکت توزیع برق تبریز در هفته‌های گذشته اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز از کاهش ۱۰ درصدی بارندگی در سطح استان در سال جاری خبر داد و گفت: در تمام سدهای استان سهم آب آشامیدنی را در اولویت قرار داده‌ایم و می‌توان گفت مشکل حادی در تامین آب استان نداریم و با برنامه‌ریزی می‌توانیم آن را رفع کنیم.

غلامرضا هاشمی گفت: ۲۴۹ میلیون مترمکعب آب در استان مصرف می‌شود که ۱۲۰ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و ۱۲۹ میلیون مترمکعب نیز از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و ۸۸ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است.

علی صمدنژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی نیز گفت: دو هزار و ۱۸۱ روستای استان دارای تاسیسات آب بوده و هم‌اکنون آب آشامیدنی ۷۶ روستا از طریق تانکر تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه گفت: ۵۸۰ هزار فقره انشعاب آب در تبریز و چهار شهر اقماری آن وجود دارد که به رغم استفاده حداکثری از منابع آب آن، ۵ درصد کمبود آب داریم.

رضا پوررجب با بیان این که از ۸۳ حلقه چاه عمیق و ۱۲ رشته قنات در حوزه تبریز به صورت شبانه‌روزی بهره‌برداری می‌شود، افزود: آذربایجان شرقی تنها استانی است که ۶۰ درصد مصارف آب آن از منابع آب سطحی تامین می‌شود که هم تهدید و هم فرصت تلقی می‌شود.

در این جلسه مصوب شد شرکت‌های آب و برق استان بازدید کنتورهای مشترکین خود را ۱۰ روزه انجام و در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف در درجه نخست با تذکر و در مرحله بعد با قطع خدمات مشترکان پرمصرف را جریمه کنند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.