کد خبر : 1151
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 تیر 1393 - 21:12

سخنان صریح علی جنتی: ما نگرانی های عمیق تر از ساپورت پوشیدن خانم ها داریم

سخنان صریح علی جنتی: ما نگرانی های عمیق تر از ساپورت پوشیدن خانم ها داریم

سخنان صریح علی جنتی:تمام نگرانی تان ساپورت پوشیدن یک خانم است اما ما نگرانی های عمیق تری داریم/صداوسیما که مصاحبه ما را پخش نمی کند چرا سئوال می پرسد/این ها فقط افسردگی مردم را تشدید می کنند/هاشمی بنیانگذار اعتدال است

در طول دوره ی احمدی‌نژاد، نمی‌دیدیم کسانی که امروز نگرانند، اظهار نگرانی بکنند/در مورد کتاب‌هایی که هنوز مجوز انتشار نگرفته‌اند، داد و فریاد راه می‌اندازند/ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور،‌ وضع اقتصاد،‌ میلیون‌ها جوان بیکار که نمی‌توانند ازدواج کنند و نمی‌توانند مسکن بخرند هستیم که همه اینها ام‌الفساد است. سرقت در حال افزایش است،‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپیگری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده، که ناشی از همین مشکلات است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کاهش سن روسپیگری، افزایش سرقت و مشکلات ناشی از ناتوانی جوانان برای ازدواج، هشدار داد.

به گزارش «انتخاب» ، “علی جنتی” در همایش «دل‌آرامی» که به همت حزب مردم‌سالاری در هتل المپیک برگزار شد، با انتقاد از برخی موضع‌گیری‌ها نسبت به دولت تحت عنوان “دلواپسی”، گفت: ما نیز دل‌نگرانیم اما دل‌نگرانی‌های عمیق‌تری داریم.

وی اظهار کرد: انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ فصل نوینی در تاریخ سیاسی کشور ایجاد کرد و البته دولت در شرایطی که کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی دچار مشکلات عدیده‌ای بود، تشکیل شد.

وزیر فرهنگ با اشاره به مشکلات کشور در حوزه اقتصاد، تحریم‌ها و روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورها، گفت: از نظر فرهنگی نیز در گذشته فضای انقباضی ایجاد شده بود که بسیاری از اهالی هنر از ابراز فکر و اندیشه خود ناامید بودند و با دستگاه‌های فرهنگی قهر کرده بودند. در طول هشت سال ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، ما نمی‌دیدیم کسانی که امروز می‌گویند نگرانیم، اظهار نگرانی کنند. همان‌هایی که در طول هشت سال مرتبا سیاست‌های ایشان و همه نابسامانی‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را توجیه می‌کردند و امروز از سیاست خارجی و سیاست‌های فرهنگی کشور اظهار نگرانی می‌کنند،‌ اما ظاهرا این فرار رو به جلو است که خود را به عنوان مدعی مطرح می‌کنند.

به نوشته ی ایسنا، جنتی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌هایی که امروز به آن‌ها اعتراض می‌کنند در دولت گذشته مجوز گرفته‌اند اما اکنون به یک‌باره نگران شده‌اند که سینما به انحراف می‌رود. یا در مورد کتاب‌هایی که هنوز مجوز انتشار نگرفته‌اند، داد و فریاد راه می‌اندازند. ۱۲ کتاب “صادق هدایت” در دولت نهم مجوز انتشار گرفت اما در این دولت که حتی درخواست تجدید چاپ هم نشده، فریاد می‌زنند که چرا دولت چنین اجازه‌ای می‌دهد. در دولت‌های نهم و دهم در برخی مطبوعات به مقدسات توهین می‌شد اما هیچ‌کسی مدعی نبود و امروز به ادنی مناسباتی فریادشان بلند می‌شود که اسلام از دست رفت و منحرف شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دولت تلاش کرده است که کرامت انسان‌ها را حفظ کند و به اساتید، هنرمندان و نخبگان جامعه احترام بگذارد و شخصیت واقعی افراد را محفوظ بدارد. اگر صاحب فکر و اندیشه‌ای بخواهد اظهارنظری بکند بتواند بیان کند، بنویسد و بگوید. فضایی ایجاد کرده‌ایم که همه سلیقه‌ها بتوانند حضور یابند.

وی افزود: در ۸ سال گذشته سعی می‌شد از سلیقه خاصی حمایت شود، همه کسانی که اهل فرهنگ و نوآوری‌اند، امروز از وجودشان استفاده می‌شود و همه کسانی که نظام، انقلاب و قانون اساسی را قبول دارند، باید بتوانند مطالب خود را بیان کنند. اگر کتاب یا روزنامه‌ای می‌خواهند، منتشر کنند و فکر می‌کنم در طول ۱۰ ماه گذشته حداقل کاری که انجام شد این بود که امیدی در دل اصحاب فکر به وجود آمد. امسال در نمایشگاه کتاب بجز دو ناشر که دستگاه قضایی آن‌ها را محروم کرده بود، همه نشریات حضور داشتند. اما در سال پیش از آن، ۵۰ ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب محروم بودند.

وی با انتقاد از برخی برخوردها ادامه داد: در حوزه نشر کتاب، به دلایل واهی جلوی انتشار کتاب‌ها را می‌گرفتند اما در این دولت تلاش شد تا دانشمندان اهل نظر، اظهارنظر کنند و از خرده‌گیری‌های نابجا جلوگیری شود. موسسات فرهنگی نیز که در گذشته دو سال طول می‌کشید که مجوز دریافت کنند، اکنون در دو ماه مجوز می‌گیرند و این دو ماه نیز به خاطر برخی استعلامات است. ما رویه‌های غلط گذشته را کنار گذاشتیم و تلاش کردیم مبنایمان قانون‌مداری و ضابطه‌مند شدن باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خطاب به کسانی که نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: ما هم نگرانیم اما نگرانی ما با شما متفاوت است. تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم ساپورت پوشیده و بعد وزیر را به مجلس می‌کشانید و بعد رای عدم اقناع می‌دهید اما ما معتقدیم که باید با روش‌های صحیحی در حوزه فرهنگ عمل کنیم.

وی افزود: ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور،‌ وضع اقتصاد،‌ میلیون‌ها جوان بیکار که نمی‌توانند ازدواج کنند و نمی‌توانند مسکن بخرند هستیم که همه اینها ام‌الفساد است. سرقت در حال افزایش است،‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپیگری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده، که ناشی از همین مشکلات است.

وی افزود: ما نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم که پس از ۳۵ سال به عنوان یک حکومت دینی تلاش کرده‌ایم ۵۰ شبکه تلویزیونی و ده‌ها روزنامه و نشریه داشته باشیم و بیش از هرکس دیگری از اخلاق دم می‌زنیم اما جامعه ما دچار دروغ و جوسازی‌های بی‌جهت شده است و اینها مایه نگرانی است. هرکسی می‌تواند از ما سئوال کند که پس از ۳۵ سال چه کار کرده‌ایم. جای تاسف دارد که همه این اقدامات از سوی کسانی است که مدعی ارزش‌های اسلامی‌اند و بیش از همه از التزام به اسلام دم می‌زنند.

جنتی گفت: ما نگران فروپاشی خانواده هستیم. از هر سه خانواده تهرانی یکی به طلاق می‌انجامد. ۲۵ درصد ازدواج‌ها به‌طور کلی نهایتا به طلاق می‌رسند و اسناد این‌ها در ثبت احوال موجود است و ما باید نگران این‌ها باشیم.

وی افزود: سامان‌بخشی این اقتصاد کار سنگینی است و در حوزه فرهنگی نیز باید کار بسیاری شود تا نگرانی‌ها را مرتفع کنیم. روابط با سایر کشورها که تخریب شده نیز، زمان زیادی برای بازسازی می‌خواهد. متاسفانه در سال‌های گذشته برخی برج‌هایمان را منفجر کرده‌اند و البته این کار بسیار ساده است؛ اما بازسازی آن‌ها کار دشواری است و زمان می‌برد. جامعه را باید قانع کرد که صبر کنند که دولت موانع را از سر راه بردارد.

وزیر فرهنگ همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلات دولت، حاشیه‌سازی‌ها نسبت به آن به‌خصوص در حوزه فرهنگ است. در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی همه خود را صاحب‌نظر نمی‌دانند اما در حوزه فرهنگ همه اظهارنظر می‌کنند.

وی گفت: راجع به هر مساله حوزه فرهنگی حاشیه می‌سازند. مثلا خانم لیلا حاتمی که به عنوان یک داور به یک جشنواره بین‌المللی دعوت می‌شود و با یک پوشش مناسب در آنجا حضور می‌یابد، به ناگاه یک مرد ۸۴ ساله با او روبوسی می‌کند و آن وقت از من می‌پرسند چرا اینها روبوسی کرده‌اند. از یک مساله کوچک یک حاشیه بزرگ می‌سازند.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که دولت به آن اعتقاد دارد شفافیت و پاسخگویی است و تلاش ما این است که فعالیت‌هایمان را در منظر عموم قرار دهیم. قانون “انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات” از سوی رییس‌جمهور دو روز پیش ابلاغ شده است و لایحه “قانون تبلیغات” نیز برای ارائه به مجلس، آماده شده است.

وی، تحقق عدالت فرهنگی را یکی از اهداف دولت برشمرد و گفت: ما تلاش داریم شرایطی فراهم شود که همه اصحاب فرهنگ و هنر از نظر برخورداری از فرصت‌ها و امکانات برابر، در شرایط یکسانی باشند.

وی همچنین گفت: خلأ شور و نشاط در جامعه یکی از مشکلات اساسی ماست و عامه مردم دچار افسردگی شده‌اند. صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها نیز به گونه‌ای گاه حرکت می‌کنند که آن را تشدید می‌کنند و ما تلاش داریم که این روند را تغییر دهیم.

جنتی همچنین با انتقاد دوباره از برخی موضع‌گیری‌ها، گفت: موضع‌گیری‌ها در طول ۳۵ سال گذشته نسبت به دولت بی‌نظیر است. نماینده‌ای در مجلس ادعا می‌کند که دولت به دنبال براندازی است. نمی‌دانم منظور این است که دولت می‌خواهد خود را براندازد؟ البته ما خود را مشغول این مسائل نمی‌کنیم و تلاش داریم برنامه‌هایمان را دنبال کنیم. وظیفه شرعی که خدا بر دوشمان گذاشته، انجام دهیم و درگیر این نیستیم که دیگران چه می‌گویند. گوش دولت برای شنیدن صدای مخالف کاملا باز است و این مردم هستند که در نهایت قضاوت خواهند کرد. همان‌طور که سال گذشته قضاوت کردند.

در حاشیه این همایش جنتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه “مکتب اعتدال آیا از نیاوران آغاز شده است؟” گفت: از آنجا آغاز نشده است.

جنتی در واکنش به پرسش دیگری از سوی خبرنگار صدا و سیما نیز گفت: شما که نمی‌خواهید پخش کنید برای چه مصاحبه می‌گیرید.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه در پاسخ به پرسش قبلی درباره “نقطه آغاز اعتدال”، گفت: اعتدال از امروز آغاز نشده و از سال ۶۸ آغاز شده است که آقای هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور بود و ایشان بدون اینکه رسما اعلام کنند گفتند ما نه به چپ و نه به راست وابسته نیستیم و راه میانه‌ای می‌رویم به دور از افراط و تفریط؛ و درواقع بنیان‌گذار اعتدال ایشان بوده است.

جنتی در پاسخ به اینکه “آیا دولت روحانی ادامه دولت هاشمی رفسنجانی است؟”، گفت:‌ نمی‌شود اینطور گفت اما از نظر فکری به همدیگر نزدیک‌اند.entekhab.ir

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.