کد خبر : 11581
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 خرداد 1397 - 8:31

محوطه پارک خلعت پوشان با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال ساماندهی می‌شود

محوطه پارک خلعت پوشان با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال ساماندهی می‌شود

شهردار تبریز از اجرای پروژه ساماندهی و آماده سازی پارک خلعت پوشان در ورودی شرق تبریز خبر داد و گفت: پارک خلعت پوشان به عنوان تنها مجموعه تاریخی و گردشگری در

شهردار تبریز از اجرای پروژه ساماندهی و آماده سازی پارک خلعت پوشان در ورودی شرق تبریز خبر داد و گفت: پارک خلعت پوشان به عنوان تنها مجموعه تاریخی و گردشگری در ضلع شرقی تبریز با صرف اعتبار ۲۰ میلیارد ریال به جاذبه های گردشگری تبریز اضافه می شود.

به گزارش آی نیوز، مهندس ایرج شهین باهر در بازدید از روند اجرای پروژه محوطه‌ی خلعت پوشان افزود: با احداث پارک های موضوعی، زمینه میزبانی و ایجاد بستر برای سلیقه های مختلف گردشگری در راستای اجرای سیاست های تبریز ۲۰۱۸ را فراهم می کنیم.

وی با تاکید بر توسعه زیرساختی و افزایش سرانه فضای سبز اظهار داشت: با اجرای کف سازی، پله گذاری و محوطه سازی مجموعه بی نظیر خلعت پوشان تبریز به سمبل ورودی شرق تبریز تبدیل می شود.

 شهین باهر همچنین گشایش و استفاده عمومی از مجموعه خلعت‌پوشان را یکی از مطالبات اجتماعی شهروندان دانست و گفت: در قالب امضای تفاهم‌نامه سه جانبه با میراث فرهنگی و دانشگاه تبریز این باغ به عنوان یک مرکز تخصصی در معرض دید عموم قرارمی گیرد.

image

برج خلعت‌پوشان یکی از آثار تاریخی مربوط به دورهٔ صفویان در شهر تبریز است. این برج آجری در جنوب محلهٔ کرکج در ۵ کیلومتری مرکزشهر و در جوار رودخانهٔ میدان چایی واقع شده است.

برج خلعت‌پوشان در دره‌ای سرسبز در سمت چپ جادهٔ تبریز -باسمنج قرار گرفته و در اوایل دورهٔ قاجاریان به کارگزاران این حکومت اختصاص داشته‌است. بعدها این مکان به مرکز اهدای خلعت، مقام، نشان و هدیه از سوی ولیعهدان قاجار به خدمتکاران حکومتی تبدیل شد.

برج خلعت‌پوشان تبریز دارای سه طبقه و به شکل یک منشور بلند است که این منشور دارای قاعده‌ای کثیرالاضلاع با ۱۶ ضلع و قطر ۹.۵ متر است. طبقه‌ی اول این برج دارای سقف گنبدی شکل است، سقف طبقه‌ی دوم آن هم در ابتدا ریخته شده بود که بعدها با پوشش تیرآهن مرمت شده است؛ طبقه‌ی سوم هم بدون سقف است.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.