کد خبر : 1179
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 تیر 1393 - 14:45

انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه گران تمام می‌شود/۱۰ میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد

انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه گران تمام می‌شود/۱۰ میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه طرح بسیار گرانی است به‌طوری‌که برای هر ۵ متر مکعب آب ۲.۵ دلار اعتبار نیاز است.

داوود رضا عرب امروز در نشست ستاد احیای دریاچه که در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار داشت: در صورت ادامه روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه، عفونت‌های حاد دستگاه تنفس، آسم، عفونت‌های دستگاه فوقانی ، انواع سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش خواهد یافت.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه بروز تابستان‌های گرم تر و خشک‌تر و همچنین زمستان‌های طولانی‌تر و سردتر را از دیگر تبعات منفی ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد و بیان داشت: تسریع در روند ذوب پوشش برف منطقه، کاهش بارش، افزایش دما و تبخیر، کمبود آب و روان آب‌ها، شور شدن خاک، پراکندگی نمک، کاهش توان تولید زنبورداری، دامداری و دامپروری و کاهش توان تولید مراتع در اثر پراکنش نمک برخی عوارض خشک شدن دریاچه ارومیه است.

وی با اعلام اینکه ۲۴ راهکار در ستاد احیای دریاچه ارومیه به تصویب رسیده است، افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته ۱۰ سال زمان برای احیای دریاچه ارومیه لازم است و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود این تالاب در سال ۱۴۰۲ به احیای نهایی برسد.

عرب : شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها را به عنوان دومین مصوبه این نشست عنوان کرد و بیان داشت:‌ اکنون ۶ کانون فعال تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد که باید هر چه زودتر تثبیت شوند چون ممکن است در ماه‌های آینده تولید گرد و غبار و نمک کنند از این رو قرار شد با استفاده از روش‌های مختلف بیولوژیکی که به محیط زیست آسیب وارد نکنند تثبیت شوند، البته قرار است در آینده به وسیله کاشت گیاهان کار تثبیت انجام شود.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارویمه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سومین مصوبه مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیکی پارک ملی دریاچه با اولویت قسمت جنوبی است، بیان داشت: این بخش رسوب گذاری کرده و قرار شد سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه‌ای انجام دهد که بر اساس آن یک زیستگاه جدید گیاهی و جانوری ایجاد شود تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.

عرب با اشاره به پیش‌بینی برنامه معیشت جایگزین در حوهز آبخیز دریاچه ارومیه، ادامه داد: انجام مطالعات در مورد امکان سنجی استفاده از فناوری‌های نوین برای بخش پایش و کاهش تبخیر از دیگر مصوبات این نشست است که بیشتر جنبه مطالعاتی دارد.

وی در ادامه  ایجاد یک مرکز آینده پژوهی در دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست را از دیگر مصوبات این نشست مطرح کرد و بیان داشت: در این میان  ایجاد هماهنگی با قوه قضاییه برای تسریع اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز به ویژه چاه‌هایی که تاثیر زیادی بر آب‌های سطحی در منطقه دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که به عنوان مصوبه مطرح شده است.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه از تسریع در اجرای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: قرار است تا مقدار آب جابه‌جا شده در اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه بر اساس پروتکل بین کشورهای منطقه باشد  و بر روند اجرای آن تسریع داده شود به‌طوری‌‌که این طرح تا سال ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد.

وی همچنین  درباره انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه گفت: انجام این طرح بسیار گران است به طوری که برای هر ۵ متر مکعب آب ۲.۵ دلار اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد:اجرای این طرح  در بهترین حالت  ۱۳ سال زمان خواهد برد البته طرح های مشابه آن در مدت زمانی ۱۸ سال به پایان رسیده اند.

عرب همچنین درباره برداشت نمک در سطح دریاچه ارومیه افزود: ۱۰ میلیارد تن نمک در بستر دریاچه ارومیه وجود دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت برداشت آن ۲۵۰ سال زمان نیاز دارد؛ اگر هم فرض را بر این بگذاریم که برداشت انجام شود اینکه این میزان نمک به کجا منتقل کنیم مساله مهمی است.

وی با اعلام اینکه نمک دریاچه ارومیه بسیار ارزشمند است، گفت: میزان نمک حاصل از این دریاچه از کل مصرف دنیا هم بیشتر است ، در این میان هزینه‌های نگهداری و کنترل نمک نیز بسیار قابل ملاحظه است.

به گفته سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در ۴۲ سال گذشته ۴.۹ میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شد که در مدت ۱۸ سال گذشته این رقم به ۲.۴دهم میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.