کد خبر : 12109
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1397 - 7:52

اردوغان رسما برنده انتخابات ترکیه اعلام شد

اردوغان رسما برنده انتخابات ترکیه اعلام شد

کمیسیون انتخابات ترکیه رسماً «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور مستقر این کشور را پیروز انتخابات جدید ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیسیون انتخابات ترکیه بامداد دوشنبه رسماً رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.  

«اردوغان»، پیشتر از آن در یک مصاحبه زنده تلویزیونی گفت: «این ملت بار دیگر مسئولیت ریاست‌جمهوری و وظیفه اجرایی را به من محول کرده است.»

«سادی گوون»، رئیس هیئت عالی انتخابات گفت که بر اساس شمارش ۹۷.۷ درصد از آرا، اردوغان اکثریت را آز آن خود کرده است. 

نتایج غیررسمی می‌گویند پس از شمارش حدود ۹۹ درصد آرا، اردوغان موفق به کسب بیش از ۵۲ درصد آرا شده. همچنین «ائتلاف جمهور» که از هم‌پیمانی حزب «عدالت و توسعه» و «حرکت ملی» شکل گرفته بیش از ۵۴ درصد آرا را کسب کرده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از صبح روز یکشنبه در سراسر این کشور آغاز شد و شهروندان واجد شرایط رای برای انتخاب رئیس جمهوری جدید و نمایندگان دوره بعدی پارلمان پای صندوق های اخذ رای رفتند. 

علی‌رغم اعلام پیروزی اردوغان، حزب اصلی مخالف دولت گفت پذیرش شکست هنوز زود است و ممکن است اردوغان، ۵۰ درصد رأی لازم برای جلوگیری از رفتن انتخابات به دور دوم را نیاورد.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۶ نامزد به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری کنونی این کشور و نامزد مشترک ائتلاف «جمهور» متشکل از احزاب اسلام گرای عدالت و توسعه (AKP) و راست گرای افراطی حرکت ملی (MHP)، «محرم اینجه»، نامزد حزب چپ گرای جمهوری خواه خلق (CHP)، «صلاح الدین دمیرتاش»، نامزد دربند حزب حامی کردهای دمکراتیک خلق ها (HDP)، «مرال آکشنر»، نامزد حزب تازه تأسیس خوب (IP)، «تمل کرم الله اوغلو»، نامزد حزب اسلام گرای سعادت (SP) و «دوغو پرینجک»، نامزد حزب چپ گرای وطن (VP) هستند.

در همین حال، انتخابات پارلمانی ترکیه نیز شاهد رقابت نامزدهای دو ائتلاف جمهور و «ملت» متشکل از احزاب جمهوری خواه خلق، خوب و سعادت و همچنین نامزدهای احزاب دمکراتیک خلق ها و وطن و حزب اسلام گرای مطالبه آزاد (HUDAPAR) است در حالی که نامزدهای حزب راست گرای اتحاد بزرگ (BBP) در فهرست عدالت و توسعه و نامزدهای حزب لیبرال دمکرات (DP) نیز در فهرست حزب خوب قرار دارند.

اردوغان در سخنرانی کوتاهی بامداد دوشنبه گفت که وقت آن است که تمامی جدل‌های انتخاباتی، تنش‌ها و نفرت‌ها کنار گذاشته شده و روی آینده کشور تمرکز شود. 

وی همچنین در جمع هوادارانش گفت: «برنده این انتخابات، دموکراسی است. هر کدام از ۸۱میلیون شهروندان ما پیروز هستند.»

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.