کد خبر : 12283
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 تیر 1397 - 8:57

مهم ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضاییه

مهم ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضاییه

 رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار رییس و مسئولان قوه قضاییه بیانات بسیار مهمی را ایراد فرمودند.

 

 مهم ترین محورهای بیانات حضرت آیت الله خامنه ای به شرح ذیل است:

** نامگذاری هفته‌ای به نام دستگاه قضایی در سالروز شهادت آیت الله بهشتی همانند بسیاری از مناسبت‌های تقویمی نظام اسلامی، شهادت‌بنیان و بر پایه فداکاری در راه خدا است؛ این موضوع، وظایف و انتظارات از قوه قضاییه را از یک مجموعه اداری صرف فراتر می برد و جهاد همه‌جانبه و ایثار و از خود گذشتگی برای رسیدن به اهداف عالی را سرلوحه این دستگاه قرار می‌دهد.
** اگر دستگاه قضایی در ادای وظایف خود یعنی «قضاوت، پایان دادن به اختلافها و نزاعها و مجازات متخلفان از قانون» به‌خوبی عمل کند، مردم از حاکمیت، خرسند و راضی خواهند بود و اگر وظایف، ناقص و بد انجام شوند، مردم از حاکمیت، ناخرسند خواهند شد.

** اجرای صحیح و قاطعانه وظایف دستگاه قضایی در زندگی مردم دارای تأثیرات فراوان است و همانگونه که بارها تأکید شده، قوه قضاییه باید مظهر عدالت و پناهگاه ملت باشد و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که هر جا با مظلمه یا تخلفی از قانون مواجه شدند، با مراجعه به دستگاه قضایی می توانند حق خود را با آسودگی خاطر بگیرند.
** ورود دستگاه قضایی در موضوعات مرتبط با حقوق عامه و مسائل زندگی روزمره مردم از وظایف مهم این دستگاه دانستند و باید در مردم این اطمینان به‌وجود آید که در موارد مربوط به حقوق عامه، اگر به مراجع قضایی مراجعه کنند، حقوق آنها احیا خواهد شد.
** لازمه تحول در دستگاه قضایی تعیین شاخص‌های دقیق و زمان‌بندی است و تحول، به‌صورت تدریجی امکان‌پذیر نیست و باید، سریع و با شتاب مناسب باشد تا خود را نشان دهد.
** ما باید در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و تهمت‌زن با قاطعیت عمل کنیم اما در مقابل مردم باید با تواضع و دلسوزی و محبت وارد شد و با آنان تفاهم کرد تا بتوان اعتماد افکار عمومی را جلب کرد.

* کار عملی و تبلیغات ارکان اصلی اعتمادسازی
** جلب افکار عمومی و اعتمادسازی از کارهای اساسی همه دستگاهها به‌ویژه دستگاه قضایی و ضابطان آن است و اعتمادسازی نیازمند دو رکن اصلی است، یکی کار عملی و دیگری تبلیغات.
** امروز قوه قضاییه از جانب دشمنان خارجی و غافلین داخلی، آماج شدیدترین فشارهای تبلیغی و رسانه ای است به‌گونه‌ای که در این تبلیغات، یک قاتل بی رحم که چند جوان حافظ امنیت را به قتل رسانده و در یک فرآیند قانونی و منصفانه چند ماهه به جرم وی رسیدگی و محکوم شده است، مظلوم جلوه داده می شود و قوه قضاییه‌ی دلسوز و پیگیر حقوق مظلومین، ظالم و متجاوز معرفی می‌شود.
** کار تبلیغی مؤثر در دستگاه قضایی و مقابله با چنین عملیات رسانه ای سنگین، نیازمند یک تیم قوی رسانه ای و هنرمند است.
** تبلیغات و کار رسانه ای باید به‌گونه‌ای باشد که به دل مخاطب بنشیند و نه آنکه فقط به گوش وی رسانده شود، باید با شیوه های حرفه ای و هنری، و به صورت مستمر، طراحی های مختلف انجام گیرد و حقایق و واقعیات باورپذیر و محسوس به افکار عمومی ارائه شود.
** امروز در دنیا با پروپاگاندا و شیوه های پیچیده تبلیغاتی، سیاه را سفید و باطلِ مطلق را حق جلوه می دهند اما متأسفانه بسیاری از دستگاههای ما کارهای رسانه ای دقیق و هنرمندانه و موضوع جلب اعتماد عمومی را دست‌کم گرفته اند.
** در قوه قضاییه باید قضات کوشا، صادق و قانع، به مردم معرفی شوند تا این سبک کار ترویج شود و از طرف دیگر باید افراد متخلف و خیانت کار اعم از قاضی و یا دیگر عوامل نیز به مردم معرفی شوند.
** هر پرونده مهمی که در قوه قضاییه، به حکم عادلانه منجر می شود، در واقع یک صدقه جاریه و یک عمل خیر است و باید به صورت صحیح به اطلاع مردم برسد.

* نقش مهم قوه قضاییه در مبارزه با فساد
** نقش دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد اقتصادی مهم است و در مدیریت مسئله اساسی کشور یعنی اقتصاد، قوه مجریه نقش اول را دارد اما قوای مقننه و قضاییه نیز مؤثر و نقش آفرینند.
** ایجاد امنیت در فضای اقتصادی از جمله وظایف دستگاه قضا است؛ فضای کسب و کار و زندگی و معیشت مردم باید امن باشد و دستگاه قضا باید با مختل کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند.
** باید واضح و مؤثر در مبارزه قاطع و صریح با مفاسد و مفسدان اقتصادی این مقوله ورود کنید و فعال باشید.

* فساد عمومی واقعیت نیست
** در برخی «دستگاههای حاکمیتی، مردمی و محیط کسب و کار»، فساد وجود دارد اما «فساد عمومی» واقعیت نیست و نباید این تلقی غلط را در اذهان عمومی به وجود آورد.
** اقناع افکار عمومی در برخورد دستگاه قضا با مصادیق فساد اقتصادی ضروری است؛ وقتی مفسدی را محاکمه و مجازات کردید، روشن و مستدل و هنرمندانه برای مردم تبیین کنید تا مردم صحت عملکرد شما را احساس کنند و تهدیدات به فرصت تبدیل شود.
** همکاری با دولت در حل مشکلات اقتصادی ضروری است
** در مقوله حقوق بشر جمهوری اسلامی در مقابل مدعیان جنایتکار غربی، طلبکار و مطالبه گر است. در همین سالها نیز عملکرد غربی‌ها در حمایت از داعش و در سوریه، میانمار و مناطق دیگر نشان دهنده دروغهای مکرر مدعیان وقیح حمایت از حقوق بشر است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.