کد خبر : 1263
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 تیر 1393 - 3:44

فعالیت کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس رصد می‌شود

فعالیت کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس رصد می‌شود

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی از رصد فعالیت کاندیداهای احتمالی مجلس در استان خبر داد.

 عباسعلی اسدی  به مناسبت فرارسیدن سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان تشخیص و تطبیق قوانین و مقررات وضع شده در مجلس شورای اسلامی با قوانین فقه اسلامی است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین نهادهای حکومتی به شمار می‌‌آید، افزود: این نهاد شباهت زیادی با بعضی از نهادهای قانون در تعدادی از کشورها دارد در قوانین اساسی برخی کشورها نیز نهادی به نام دادگاه قانون اساسی، شورای قانون اساسی، دیوان قانون اساسی و نظایر آن پیش بینی شده است که با وجود برخی تفاوت‌ها از حیث ساختار و نوع مسئولیت‌ها با یکدیگر شباهت دارند.

اسدی اضافه کرد: شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که نبودن آن در کنار مجلس قانونگذاری موجب عدم اعتبار مجلس می‌شود، شورای نگهبان وظیفه دارد، تمام مصوبات مجلس از حیث عدم مغایرت، مصوبه مجلس صورت قانونی به خود بگیرد.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان را بر عهده داشته و نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین وظایف دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات پرداخت و افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف دفاتر استانی، تربیت و آموزش ناظران انتخاباتی است.

وی در همین زمینه اظهار کرد: از سال ۷۹ که این دفاتر استانی طبق توصیه‌های موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد شد تا کنون دفتر استانی آذربایجان شرقی موفق به تربیت و آموزش بیش از ۱۵ هزار نفر نیروی مجرب به عنوان ناظر شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی، دفاتر نظارت بر انتخابات در این زمینه فعالیت می‌کنند گفت: برای ناظران این دفاتر، همایش‌های فصلی شهرستانی  برگزار می‌کنیم که محوریت این همایش‌ها، معمولا تربیت و آموزش به روز ناظرین انتخاباتی است.

اسدی با بیان این‌که در سطح استان آذربایجان شرقی ۱۰ هزار ناظر شورای نگهبان با دفتر نظارت و بازرسی همکاری دارند، گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های شورای نگهبان جمع‌آوری سوابق کاندیداها و شخصیت‌هایی که خود را شایسته کاندیدا شدن می‌دانند، است و این سوابق برای بررسی صلاحیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در ۳۰ دوره انتخاباتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور برگزار شده، عدالت خود را به اثبات رسانده‌اند و در مواردی که کاندیدای انتخاباتی اعتراض کند، اسناد موردنظر را به وی نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت و ماموریت اصلی شورای نگهبان مبنی بر نظارت در انتخابات، این مجموعه فعالیت‌هایی را در زمینه کنترل و رصد نوع فعالیت‌های نامزدهای احتمالی انجام می‌دهد.

اسدی گفت: گزارش‌های مستند و مکتوب مربوط به هر یک از نامزدهای احتمالی پس از تهیه و تکمیل در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان به تهران منعکس و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص افراد با دفتر مرکزی است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.