شنبه, 28 مهر 1397 ساعت 05:56 ق ظ - 10(Oct) 20 2018

انتخاب زبان

پایگاه  خبری آی خبر

زمینه رسانه، اجتماعی
صاحب امتیاز و مدیرمسئول:
علی عباسی نهاری
آدرس: تبریز - چهارراه شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید منتظری - جنب دبستان فارابی و بیمه دانا - پلاک 75 طبقه 1 تلفن تماس:  04133355855- 09149160116
پست الکترونیک: info@aynews.ir a89ab@yahoo.com
شماره مجوز 94/1417

tabligh

شعار سال 97: حمایت از کالای ایرانی

تبریز 2018

بحران آب را جدی بگیریم

شهریار نیوز

دریاچه ارومیه


تبریز گونال - تولید کننده انواع کنتور آب

 مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: نخستین باند بتنی کشور به زودی در فرودگاه بین‌المللی تبریز افتتاح می‌شود.

نخستین باند بتنی کشور در فرودگاه بین‌المللی تبریز به عنوان اولین باند بتنی کشور در بخش فرودگاهی و سیستم روشنایی پیشرفته، به زودی و همزمان با ایام دهه‌فجر و با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

وی سیستم روشنایی خریداری شده برای این مجموعه را از پیشرفته‌ترین و به روزترین سیستم‌های دنیا اعلام کرد و افزود: استفاده از این سیستم روشنایی در کشور اولین تجربه محسوب می‌شود.

صفایی با اشاره به 180 کیلومتر کابل‌کشی صورت گرفته در فرودگاه بین‌المللی تبریز گفت: برای نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی 180 کیلومتر کابل کشی و مکان‌یابی چراغ‌ها در باند صورت گرفته و سیستم روشنایی آن نیز برای اتمام مراحل بازسازی انجام شده است.

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل هوایی در مورد دستگاه آر ـ وی ـ آر نیز اظهار داشت: این سیستم ناوبری به صورت کامل در فرودگاه نصب شده و حتی هواشناسی داده‌ها و اطلاعاتی نیز از طریق آن دریافت می‌کند اما برای بهره‌برداری کامل و استفاده از خدمات پس از فروش کارخانه سازنده باید کارشناسان کشور سازنده این سیستم را تست و تحویل دهند که هنوز این امر محقق نشده است.

وی درباره هزینه‌های این سیستم یادآور شد: بخش فرودگاهی صرفاً 1.5 میلیارد ریال برای این منظور اعتبار اختصاص داده و بقیه هزینه‌های این سیستم از طریق هواشناسی تامین شده است.

گزارش فارس حاکی است، برای اولین بار است که باندی تمام بتنی در کشور احداث می‌شود این سیستم دارای مزیت‌هایی است که از آن جمله می‌توان به نزدیکی به استاندارهای بین‌المللی، نگهداری راحت و سهل باندهای بتنی که نقش اساسی در کاهش هزینه‌های نگهداری این نوع باندها نسبت به باند آسفالت است، اشاره کرد.

با توجه به استفاده مکرر طی سالیان طولانی از باند اصلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی( تبریز) رویه آسفالت این باند برای استفاده‌های فرودگاهی برای نشست و برخواست هواپیما جوابگو نبوده و حتی در شرایطی می‌توانست خطر ساز باشد و به همین منظور این باند از شهریور سال 91 زیر تیغ جراحی رفت و با بهره‌‌‌برداری از باند دوم فرودگاه تبریز در اواخر سال 90 تاکنون خدمات فرودگاهی در تبریز با استفاده از ظرفیت این باند ارائه می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی تبریز دیگر از مه نمی‌هراسد

اواخر سال 90 با لغو پی درپی پرواز علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل شرایط جوی، مه‌آلود بودن و عدم دید کافی در فرودگاه بین‌المللی تبریز، با پیگیری‌های خبرگزاری فارس احساس نیاز به دستگاه « آر-وی- آر» در مجموعه بین‌المللی تبریز که جزو فرودگاه‌های ترانزیتی چه از نظر بار و چه از نظر مسافر است دو چندان نمود پیدا کرد که متاسفانه در تامین اعتبار این دستگاه در میان دستگاه‌های استانی و کشوری در کش و قوس قرار گرفت که این کش و قوس علاوه بر تحمیل هزینه‌ای به دلیل افزایش قیمت این دستگاه طی یک سال گذشته، تاخیر نزدیک به یک ساله را نیز در راه‌اندازی و نصب این دستگاه در فرودگاه تبریز به دنبال داشت.

دستگاه «آر.وی.آر» در سه قسمت ورودی، وسط و انتهای باند نصب می‌شود و اطلاعات لغزندگی باند، سرعت و سمت وزش باد و میزان دید افقی در طول باند را به صورت میلی‌متری توسط لیزر به خلبان مخابره می‌کند و با وجود این دو دستگاه در فرودگاه‌های کشور هیچ خلبانی از پرواز و فرود در شرایط دید کم نمی‌هراسد.

دستگاه «آر.وی.آر» قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد و از جمله در مه را تا کمتر از 500 متر میسر می‌سازد و جزو نیازهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد با اتمام بهسازی باند اول و بهره‌برداری از آن تحولات اساسی در فرودگاه بین‌المللی تبریز اتفاق خواهد افتاد چرا که این مجموعه یکی از شاهراه‌های شریانی کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در سطح بین‌المللی است و مجهز شدن این فرودگاه بین‌المللی به دو باند مدرن می‌تواند پاسخگویی بسیاری از نیازهای هوایی کشور باشد.

فرودگاه تبریز در سال 1329 با ماموریت ارایه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

برای نخستین بار در سال 1326 دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1329 از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال 1335 با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است.

در سال 1337 عملیات ساختمان 3 طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه آغاز شد و در سال 1338 مورد بهره برداری قرار گرفت و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن 25 شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده است. و سرویس هوایی بین تبریز ـ تهران و بالعکس با هواپیمای DC3 هفته‌ای 2 پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده است.

در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیات دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نام‌گذاری شده و در سال 1378 به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده  و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارایه می‌کند.

این فرودگاه هم اکنون  با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931112001881#sthash.dp28bRKo.dpuf

 

 

 


نوشتن دیدگاه


آی خبر © Aynews.ir 2007-2018
1397 - 1386