چهارشنبه, 02 آبان 1397 ساعت 08:47 ق ظ - 10(Oct) 24 2018

انتخاب زبان

پایگاه  خبری آی خبر

زمینه رسانه، اجتماعی
صاحب امتیاز و مدیرمسئول:
علی عباسی نهاری
آدرس: تبریز - چهارراه شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید منتظری - جنب دبستان فارابی و بیمه دانا - پلاک 75 طبقه 1 تلفن تماس:  04133355855- 09149160116
پست الکترونیک: info@aynews.ir a89ab@yahoo.com
شماره مجوز 94/1417

tabligh

شعار سال 97: حمایت از کالای ایرانی

تبریز 2018

بحران آب را جدی بگیریم

شهریار نیوز

دریاچه ارومیه


تبریز گونال - تولید کننده انواع کنتور آب

علی عباسی – کارشناس ارتباطات: کافی است تلفن همراه شما هوشمند باشد و اهل یکی از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام یا اینستاگرام باشید تا این روزها با کانالها، گروهها و کمپین های سیل آسای انتخاباتی کاندیداهای محترم مواجه شوید.

 

 

کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و یارانشان در شهرستان تبریز در حالی که بعد از مشخص شدن وضعیت صلاحیت ها برای آغاز زمان رسمی تبلیغات لحظه شماری می کنند از وضعیت شبکه های اجتماعی سود جسته و به صورت شبانه روزی در این شبکه ها فعالیت دارند.

 

کافی است تا کمی در کانال ها و گروههای تلگرامی تک تک این کاندیداها وقت بگذارنیم تا شناختی از وضعیت و برنامه های کاندیدای محترم و یا ائتلاف های موجود بدست بیاوریم.

 

به نظر می رسد در این دوره از انتخابات کاندیداهای مجلسین اهمیت بیش از اندازه ای به وجود شبکه های اجتماعی داده اند و چشم امید به رای آوری از قبل فعالیت در این شبکه ها و یا حتی سایت های خبری دارند.

 

هرچند سایت های خبری و شبکه های اجتماعی در ایجاد و تقویت ا رتباطات دو سویه و چند سویه کاندیداها و هوادارانشان نقش مهمی بازی می کنند اما نباید از نظر دور داشت که بدنه جامعه هنوز تاثیر پذیری نسبی و قابل توجه را از شبکه های اجتماعی کسب نمی کند.

 

به تعبیری دیگر شاید بتوان گفت اکثر  رای دهندگان بیشتر از اینکه از شبکه های اجتماعی و یا سایت های خبری تاثیر پذیر باشند، مقبولیت کاندیدها را از کانالها و شیوه های دیگری کسب می کنند.

 

در این میان به نظر می رسد مطبوعات کاغذی نظیر روزنامه ها و هفته نامه ها با داشتن بار اقناعی و عمق پیام بیشتر نسبت به رسانه های مجازی نظیر سایت ها و یا شبکه های اجتماعی تاثیر گذاری عمقی تری در میزان کسب رای کاندیداها داشته باشد.

 

اگر بپرسید چه دلیلی وجود دارد که با وجود زمینه ها و امکانات مناسب برای رسانه های غیر کاغذی باز هم نشریه های تازه ای در دنیای رسانه های کاغذی متولد می شوند و تعداد این رسانه ها بیشتر می شود می توان به نکاتی چند اشاره داشت.

 

طبیعتا هر رسانه ای به دنبال جذب، حفظ و افزایش تعداد مخاطبان خود است و در عصری که ریزش سهمگین مخاطبان رسانه های کاغذی علامت سوال بزرگی در دنیای این نوع روزنامه نگاری ایجاد کرده است کار جذب، حفظ و افزایش تعداد مخاطبان یک نشریه کاغذی مهمتر و صد البته سخت تر نیز می باشد.

 

شاید دهها دلیل و برهان برای مزیت رسانه های اینترنتی و دیجیتالی بر رسانه های کاغذی و یا بالعکس گفته شود که در جای خود دارای اهمیت است اما به یاد داشته باشیم سختي مطالعه روي صفحه نمايش، وابستگي به فناوري روز، حذف درآمد  تكفروشي، هزينه بالاي نيروي متخصص و تجهيزات نوين، امكانات و دانش انفورماتيك محدود مخاطبان، كيفيت پايين و گراني ارتباطات اينترنتي از معایب سر راه رسانه های غیر کاغذی است

 

از سوی دیگر وجود منابع ناموثق خبری در رسانه های اینترنتی به این دلیل که هرکس در هرجا و به هر نحوی می تواند منبع خبر باشد در حالي كه انعكاس اخبار موثق براي حفظ مخاطب يكي از مهمترين دستوركارهاي رسانه هاي چاپي است از مزیت های روزنامه نگاری کاغذی بر روزنامه نگاری اینترنتی است.

 

غيرتخصصي شدن روزنامه نگاري به واسطه حضور افراد كم تجربه, اما دارای توان در علوم رايانه و مخابرات از دیگر مسائلی است که در روزنامه نگاری اینترنتی وجود دارد.

 

علاوه بر اعتبار منبع که در روزنامه نگاری کاغذی به مراتب بسیار بیشتر از روزنامه نگاری اینترنتی خودنمایی می کند، زمان ماندگاري پيام در رسانه هاي الكترونيكي بسیار كمتر از روزنامه هاي چاپي است و مشكلات و محدوديتهاي فني از جمله معایب روزنامه های الکترونیکی است.

 

شما به احتمال بسیار بالا نخواهید توانست خبری بخصوص را که مثلا 15 سال پیش در یک سایت منتشر شده است جستجو کرده و پیدا کنید اما قطعا در سایه وجود آرشیو ها کتابخانه ها و خود روزنامه ها اصل مطلب و خبری که 100 سال پیش چاپ شده است بدون تغییر و یا تحریف در دسترس شما قرار خواهد گرفت و قطعا می توانید به این خبر استناد و اعتنا نمایید.

 

اگر رسانه های نو گوی سبقت را در انتشار سریع اخبار و رویدادها از رسانه های کاغذی ربوده اند در عوض رسانه های کاغذی با غور در کنه رویدادها و تهیه گزارشات عمیق و مصاحبه ، تحلیل و تفسیر خواندنی تر خواهند بود و تاثیرگذاری عمقی بیشتری نیز بر مخاطبان و افکار عمومی و جامعه خواهند داشت.

 

عمر روزنامه نگاری کاغذی پایان نخواهد یافت زیرا این شکل ارتباطی یکی از تکوین یافته ترین شیوه های روزنامه نگاری می باشد و قطعا دنیای ارتباطات اینترنتی و دیجیتالی تنها مکمل و همجوار کهکشان روزنامه های کاغذی خواهند بود.

 

در نهایت می توان به این نکته اشاره کرد که کارکرد رسانه های کاغذی در ایام تبلیغات انتخاباتی اگر بیشتر از رسانه های دیجیتال نباشد کمتر نیست اما به نظر می رسد اکثر کاندیداهای مجلس در خواب خوش جمع آوری رای از تلگرام و سایت های خبری هستند.

 

 


نوشتن دیدگاه


آی خبر © Aynews.ir 2007-2018
1397 - 1386