کد خبر : 1401
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1393 - 11:38

تبریزیها تکدی گری در این شهر را به صفر رسانده اند

تبریزیها تکدی گری در این شهر را به صفر رسانده اند

رئیس جمهور گفت: در تبریز یک انجمن اجتماعی که در برابر آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند توانسته است تکدی‌گری را به صفر برساند

دکترحسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد که در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه در بسیاری از مقاطع در طول تاریخ این مردم بودند که وظایف گوناگونی همچون حکومت‌داری و ایجاد یک نیروی مسلح برای حفاظت از امنیت جامعه و جلوگیری از هجوم بیگانه را بر عهده داشتند، ‌گفت: تمام امور توسط مردم اداره می‌شد و در قرن‌های گذشته دارالحکومه در کنار مسجد، بازار و یک مرکز سپاه و نظامی تشکیل می‌‌شد.

وی افزود: در میدان امام اصفهان که نمونه‌های بزرگ تمدنی از آثار گذشته بر جای مانده است، مسجد، بازار و محل حکومت در یک فضا در کنار یکدیگر قرار داده شده‌‌اند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در دوران مدرن دولت‌ها توسعه یافتند  و مسئولیت‌های مختلف را بر عهده گرفتند، در دولت‌های سوسیالیستی تقریبا همه وظایف را دولت خود بر عهده گرفت اما در طول گذر زمان روشن شد دولت قادر نیست همه امور را که یک کشور نیازمند آن است بر عهده بگیرد از این رو تقسیم‌بندی‌هایی برای تقسیم وظایف بین دولت و سازمان‌های غیرمردمی صورت گرفت البته این به معنای این نیست که ما NGOها یا سمن‌ها را از تمدن غرب آموختیم جوامع اسلامی و ایران از دیرباز سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی داشتند که در بسیاری از زمینه‌ها فعال بودند.

وی افزود: بسیاری از نهضت‌ها در سایه سازماندهی سازمان‌های غیردولتی بوده است که به پیروزی رسیده‌اند و آنجا که این سازمان ها فعال نبودند دولت‌ها دچار مشکلات فراوانی شدند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پیروزی مشروطه یکی از مظاهر اصلی نقش آفرینی گروه‌های مردم‌نهاد بوده است، گفت:‌ گروه‌های مردم نهاد توانستند انقلابی را در برابر استبداد به پیروزی برسانند عدالت‌خانه و مجلس شورای ملی را تشکیل دادند. انقلاب مشروطه یک نهضت مردمی و انقلابی بزرگ بود که با تلاش علما و بزرگان و تشکل‌های غیردولتی پیروز شد، اما در ۲۸ مرداد سازمان‌های مردمی نتوانستند موفق عمل کنند و در نتیجه آن اتفاق افتاد.

روحانی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یکی از حوادث مهم در سایه سازمان‌ها و تشکل‌های غیردولتی و حتی ضددولتی به پیروزی رسید، مصاحبه‌ها تشکل‌های دانشجویی و مردمی حرکت بزرگ ۱۵ خرداد و حرکت‌های بعدی را به وجود آوردند و انقلاب اسلامی به رهبری راهبری بزرگ به نام امام (ره) را به پیروزی رساندند.

وی افزود: البته ما تشکل‌های مردم نهاد را از فعالیت‌های سیاسی جدا کرده‌ایم و تشکل‌های سیاسی و فعالیت آن را به پای دولت نوشتیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته برخی از تشکل‌های غیردولتی هستند که مسئولت‌های سنگین را راجع به مشاغل و اصناف بر عهده دارند که آنها را نیز ما در داخل سمن‌ها نمی‌بینیم از جمله این تشکل‌ها می‌توان به تشکل نظام‌مهندسی و اتاق اصناف اشاره کرد که مسئولیت‌های سنگینی را همچون نظارت بر مشاغل خود را بر عهده دارند.

روحانی ادامه داد:‌ برخی از تشکل‌ها نیز صرفا صنفی هستند اما باز هم ما آنها را در داخل سمن‌ها نمی‌آوریم، که از آن جمله می‌توان به اتحادیه‌های کارگری اشاره کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سمن‌ها نیروهایی هستند که داوطلبانه تشکیل انجمن می‌هند و فعالیت خود را در زمینه‌ای آغاز می‌کنند، گفت: ‌سرمایه اجتماعی ما در سایه فعالیت گروه‌های مردمی است. دولت نه قادر است تمام وظایف را به دوش بگیرد و نه مفید است اساس سیاست دولت یازدهم بر این است که در تمام امور وظایف را به مردم، انجمن‌ها و تشکل‌ها واگذار کند.

روحانی گفت: این دولت تشکل‌های مردم‌نهاد و سازمان‌‌های مردمی را تهدید نمی‌داند بلکه آن را به عنوان یک فرصت قلمداد می‌کند و معتقد است باید برای توسعه کشور به جامعه قدرتمند نیاز است و برای تشکیل یک جامعه قدرتمند نیاز به مشارکت بیشتر مردم است هرچه مشارکت مردم را تسهیل کنیم جامعه ما توانمندتر می‌شود و دولت قدرتمند در جامعه قدرتمند شکل می‌گیرد.

وی افزود: ما هم مشکلات فراوانی داریم و هم اهداف بلند و برای حل و رفع مشکلات نیاز به سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی داریم، ما در محیط زیست مشکل داریم. مشکلات محیط زیست گسترده است برای حل این مشکلات نیز به کار فرهنگی و فعالیت‌های مردمی داریم و این کار را دولت قادر نیست تا به تنهایی انجام دهد.

وی افزود: در زمینه تأمین آب مشکلات فراوانی داریم و نیاز داریم تا تشکل‌های غیردولتی وارد عمل شوند در زمینه سلامت مردم و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ما به حضور مردم نیاز داریم تا این مشکلات را حل کنند.

روحانی گفت: در تبریز یک انجمن اجتماعی که در برابر آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند توانسته است تکدی‌گری را به صفر برساند و وزیر کشور چندی پیش گزارشی را به من داد که در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجمن‌های مردم‌نهاد باید فعال شوند و دولت قادر نیست که به  تنهایی با این معضل برخورد کند.

وی افزود: مقابله با فقر، نابرابری و انواع آسیب‌ها که استحکام خانواده ما را تهدید می‌کنند از وظایف سازمانهای مردم نهاد است، مردم باید با حقوق شهروندی خود آشنا شوند تا از حقوق شهروندی دفاع کنند.

وی افزود: البته این سازمان‌ها باید با دولت در تعامل باشند اینکه ممکن است در برخی از زمینه‌ها دولت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد رابطه‌ای نداشته باشند اما نمی‌توانند به موفقیت بالایی دست یابند. سازمان‌های مردم نهاد باید با دولت در تعامل باشند.سازمان‌های مردم نهاد نباید مردم ستیز باشند بلکه باید دولت یار باشند و حتی در شرایطی نیز دولت ساز.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ تشکل‌های سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند شرایط حضور گسترده‌تر مردم را در انتخابات فراهم کنند با مشارکت مردم است که ما دولت سالاری نداریم بلکه مردم سالاری دینی خواهیم داشت.

وی افزود: دولت باید تصدی‌های خود را  کم کند و جز در برخی مسائل همچون امنیت ملی و سیاست خارجی که بر دوش دولت است بقیه موارد و به تدریج حتی آموزش را می‌تواند به مردم و بخش غیردولتی واگذار کرده و دولت تنها نظارت و حمایت کند چرا که اگر دولت حمایتی نداشته باشد این سازمان‌ها در امور خود دچار مشکلاتی می‌شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌دولت معتقد است هر کاری که امکان آن وجود دارد باید به مردم واگذار کنیم چرا که به نفع جامعه است. در مسائل دینی ما زمانی موفق بودیم که گسترش فرهنگ دینی بر عهده مردم است. هرچه مردم در مساجد و حسینیه‌ها بیشتر فعالیت کنند موفق‌تر فرهنگ دینی گسترش می‌یابد تا دولت آن را بر عهده بگیرد.

روحانی گفت: در بخش فرهنگی ما نیازمند به توسعه فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد هستیم در خصوص توسعه فرهنگی و اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد باید فعال‌تر باشند. در زمینه آسیب‌ها و موارد امدادی اشکالی ندارد که سازمان‌های مردم نهاد با سازمان‌های بین المللی همکاری و رابطه داشته باشند البته به شرطی که سالم و به نفع کشور باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر ارائه لایحه جامع سازمان‌های مردم نهاد به مجلس گفت: امیدواریم این لایحه هرچه زودتر از سوی وزارت کشور تهیه و به تصویب هیأت دولت به مجلس ارائه شود تا مشکلات این سازمان‌‌ها حل شود.

پیش از سخنرانی رئیس جمهور چند تن از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد به بیان نظرات خود در زمینه‌های مختلف پرداختند.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.