کد خبر : 16067
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1397 - 12:49

شهرداران شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند

شهرداران شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند

رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداران هم شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند.

رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداران هم شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند.
 
به گزارش آی نیوز به نقل از ایرنا، سیدفرید موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در نشست خبری درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان و در پاسخ به اینکه شهردار تهران مشمول این قانون می شود؟ گفت: مجلس برای یک فرد قانون نمی‌نویسد، شان تقنینی مجلس این نیست که برای فرد خاصی قانون نوشته شود.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شهرداران شامل این قانون می‌شوند، گفت: قانون واضح و مشخص است و احتیاج به هیچ‌ آئین‌نامه‌ای برای آن نیست،‌ لذا به لحاظ پست سازمانی شهرداری‌ها به طریق اولی شامل خواهند شد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مجلس درمهر ماه سال گذشته استفساریه‌ای برای قانون منع بکارگیری بازنشستگان تصویب کرد که در آن قانون صراحتا قید شد بازنشستگان انتخابی و یا انتصاب شامل این قانون می‌شوند و باید ادامه خدمت ندهند.
وی یادآور شد: بعد از این استفساریه، وزارت کشور نامه‌ای به شورای شهر شیراز ارسال کرد و اعلام کرد که صلاحیت شهردار منتخب را به لحاظ این قانون تایید نمی‌کند. این ها همه نشان می‌دهد که قانون مجلس روشن است و نیاز به تفسیر ندارد کما اینکه رئیس مجلس هم به آن اشاره داشت.
موسوی گفت: البته برخی از وکلا اظهارنظرهای خودجوشی داشتند، ما از آنها دعوت می‌کنیم استفساریه سال گذشته و موارد مختلف را بررسی کنند، اگر ابهام وجود دارد راه برای رفع آن باز است، اما اینکه دستگاه‌ها را معطل کرده تا تفسیرهای متعدد داده و اجرای قانون صورت نگیرد شایسته نیست باید در عمل قانون اجرا شود.
وی تاکید کرد: بسیاری از افراد شامل این قانون می‌شوند و نیازی نیست تا ۲۴ آبان یعنی اتمام مهلت دو ماهه صبر کرد می توان آنهایی که در دایره شمولیت این قانون قرار می‌گیرند زودتر جابجا کرد.
موسوی با اشاره به این که قانون درباره شهرداران شفاف است، اظهار داشت: شهردار هم‌طراز با هیچ پستی نیست کما اینکه عبارت هم‌طراز در قانون حذف شده است.
نماینده تهران در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از بازنشستگان در پست مشاور، گفت: اگر فردی بازنشسته شده باشد نمی‌تواند به طور تمام‌وقت مشاور باشد، البته برخی از دستگاه‌ها به مشاور نیاز دارند، لذا می‌توانند از بازنشستگان به عنوان مشاور پاره‌وقت استفاده کنند، آنها تنها می‌توانند یک سوم ساعت کاری کارکنان عادی مشغول باشند.
وی درباره تعیین تکلیف افرادی که می بایست بازنشسته شوند ولی هنوز بازنشسته نشده اند، گفت: این قانون درباره منع به کارگیری بازنشستگان است و ما در مورد بازنشسته نشدن افراد ورود نکردیم، کما اینکه اگر کسی باید بازنشسته می‌شد و این اتفاق برایش رخ نداده است، باید هر چه سریع‌تر این پروسه انجام شود و دستگاه‌ها مکلف به صادر کردن حکم بازنشستگی برای آنان هستند.
 
**۱۶۹۰ نفر بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان، بازنشسته می شوند
موسوی در پاسخ به این سوال که چند نفر مشمول این قانون شده اند، گفت: هنوز آمار مشخصی وجود ندارد، بررسی‌های اولیه دیوان محاسبات حاکی از آن است که یک هزار و ۶۹۰ نفر بازنشسته می‌شود ولی هنوز این آمار دقیق نیست.
وی با بیان این که استانداران هم شامل این قانون می‌شوند، گفت: ۱۶ استاندار باید تا ۲۴ آبان جابه‌جا شوند، امروز میدان‌داری نسل جوان برای برون‌رفت از وضعیت جاری اجباری است.
وی تصریح کرد: باید همگان برای چابکی و ایجاد نشاط در نسل جوان تلاش کنیم.
 
**رییس صدا و سیما و افرادی که با حکم رهبری منصوب می شوند از این قانون مستثنی هستند
احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات نظارت بر سازمان صدا و سیما و نماینده فریمان در مجلس نیز در این نشست خبری گفت: اصل قانون منع بکارگیری بازنشستگان در سال ۹۵ تصویب شد که فراکسیون جوانان با اصلاح تبصره ۱ این قانون استفاده از بازنشستگان در پست‌هایی همچون معاونین وزرا،‌ استانداران، سفرا و هم‌طرازان را منع و استثنائات قانون را حذف کرد.
وی افزود: پیش از تصویب این قانون کلیه بازنشستگان نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات می‌توانستند ادامه خدمت کنند که این استثنا اینگونه حذف شد که استفاده از بازنشستگان نیروهای مسلح صرفا با مجوز فرمانده معظم کل قوا خواهد بود یعنی این که باید اسامی این افراد به تایید ایشان برسد.
وی تصریح کرد: تنها بازنشستگان نیروهای مسلح می‌توانند ادامه خدمت دهند که مجوز مقام معظم رهبری را داشته باشند.
وی گفت: پیش از این استفاده از بازنشستگان وزارت اطلاعات منع قانونی نداشت اما اکنون با تصویب این قانون تنها یک درصد از کل بازنشستگان وزارت اطلاعات، صرفا در پست‌های مدیریتی می‌توانند خدمتشان را ادامه دهند. همچنین بازنشستگان این تشکیلات نمی‌توانند در سایر دستگاه‌ها مشغول باشند.
نماینده مردم فریمان در مجلس گفت: پیش از تصویب این قانون استفاده از بازنشستگان ایثارگر مستثنی بود اما بر اساس این قانون تنها جانبازان با بیش از ۵۰ درصد جانبازی،‌ آزادگان با سابقه اسارت بیش از ۳ سال و فرزندان شهدا مستثنی هستند و می‌توانند در صورت بازنشستگی ادامه خدمت داشته باشند.
وی درباره ضمانت اجرای این قانون گفت: این قانون بسیار مترقی و پیشرفته است که نیاز به آئین نامه اجرایی ندارد یعنی لازم نیست هیچ دستگاه، نهاد و قوه‌ای برای آن آئین نامه بنویسند پس دست اندازی هم وجود ندارد.
وی ادامه داد: مهلت ۶۰ روزه قانون منع بکارگیری بازنشستگان ۲۴ آبان به پایان می‌رسد، هر کسی بهتر می‌داند که وضعیت استخدامی‌اش چگونه است، پس بهتر است قبل از پایان این مهلت بطور داوطلبانه استفعا کند.
وی تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ نداد مدیران دستگاه‌های اجرایی که آن فرد را منصوب کرده و یا بالاترین مقام اجرایی باید نسبت به جابجایی این فرد اقدام کنند، در مرحله سوم دو دستگاه نظارتی یعنی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نظارت می‌کنند.
وی گفت: برخی دستگاه‌ها تحت شمول دیوان محاسبات و مابقی دستگاه‌ها در دایره بازرسی کل کشور هستند، دیوان محاسبات صرفا در دستگاه‌های تحت شمول خود می‌تواند نظارت کند اما سازمان بازرسی در مورد شهرداری‌ها،‌ فدراسیون‌ها، خصولتی‌ها و سایر شرکت‌ها نظارت می‌کند، یعنی دستگاه‌های اسم خاص همچون هلال احمر، ‌بانک مرکزی،‌ بورس، ‌بنیادها و آستان‌ها نیز در دایره نظارت سازمان بازرسی قرار دارند.
قاضی زاده هاشمی با بیان این که این قانون در چهار مرحله اجرا می‌شود،اظهار داشت: اولین مرحله خود فرد است که باید استعفا دهد، مرحله بعد مدیر دستگاه که ملزم به عدم بکارگیری بازنشسته هستند، سپس سازمان بازرسی،‌ دیوان محاسبات و ذی حسابان و در نهایت دستگاه قضایی خواهد بود.
وی ادامه داد: دیوان محاسبات می‌تواند جلوی پرداخت حقوق به افراد بازنشسته را بگیرد و حساب بانکی آنان را مسدود کند. بعد از همه این اتفاقات کسی که از اجرای قانون استنکاف کند،‌ شامل ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی شده و جرم مرتکب می‌شود، جریمه‌اش هم شامل عودت اموال و شلاق خواهد بود، از طرف دیگر جرم عمومی است، افراد می‌توانند حضور بازنشسته‌ها در دستگاه‌ها را اعلام کنند.
وی در مورد سازمان صدا و سیما اظهار داشت: سازمان صدا و سیما هم همچون سایر دستگاه‌ها شامل این قانون می شود، اگر کسی حکم بازنشستگی در صدا و سیما داشته باشد در دایره شمول قرار می‌گیرد یعنی برخی افراد وجود دارند که بازنشستگی آن‌ها معوق شده است.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این قانون کاری به این شرایط ندارد به صراحت می‌گویند که اگر فردی به لحاظ اداری بازنشسته ولو به صورت معوق شده باشد و دوباره مشغول به کار شده باید استعفا دهد، یعنی افرادی که به صورت اختیاری و یا اجباری بازنشسته شده‌اند در دایره شمولیت این قانون قرار می‌گیرند.
وی درمورد وضعیت رییس سازمان صدا و سیما، اظهار داشت: تمامی افرادی که با حکم مستقیم رهبری منصوب می‌شوند از اجرای این قانون مستثنی هستند، یعنی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ شورای عالی امنیت ملی،‌ منصوبان رهبری در شورای نگهبان و فرماندهانی که با حکم رهبری انتخاب می‌شوند مستثنی هستند چون این انتصابات طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی درباره اختیارات رهبری انجام شده است،‌ البته این موضوع شامل دبیرخانه‌های شورای انقلاب فرهنگی،‌ شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان نمی‌شود.
وی گفت: این قانون مترقی است و غیر از شخص رئیس سازمان صدا و سیما و افرادی که مستقیم از رهبری حکم می‌گیرند بقیه شامل می‌شوند.
 
**نمایندگان مجلس از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند
وی اظهار داشت: در مورد مجلس نیز تمامی سازمان‌های اداری و معاونت‌های مجلس در دایره شمول قرار می گیرند و فقط نمایندگان مستثنی هستند.
قاضی زاده هاشمی گفت: برخی می‌گویند نمایندگان برای خود استثنا قائل شدند در حالی که این استثنا فقط مربوط به دوران نمایندگی است یعنی اگر نماینده‌ای بازنشسته شده باشد بعد از دوران نمایندگی نمی‌تواند معاون وزیر،‌ رئیس سازمانی،‌ استاندار و یا هر مقام اجرایی دیگر شود مگر آنکه بخواهد وزیر شود.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.