کد خبر : 1608
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1393 - 9:49

مراسم عید قربان در ایلخچی شروع شد

مراسم عید قربان در ایلخچی شروع شد

شهروندان ایلخچی مراسم خاص عید سعید قربان را آغاز کردند.

از روز جمعه خادمین مساجد ایلخچی به استقبال عید سعید قربان رفتند ومراسم خاص این روز عزیز رارسماً آغاز کردند.
خادمین مساجد که مسئولیت برنامه ریزی وبرگزاری مراسمات مذهبی را برعهده دارند همه ساله یک هفته قبل با شور شوق خاصی برنامه های عید قربان را آغاز کرده وبا مراسم زیبا فرا رسیدن این روز را به شهروندان نوید می دهند.امّادرعید سعید قربان که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان محسوب می شود مردم شهر ایلخچی نیز  این عید خجسته را همانند دیگر اعیاد مذهبی ، با شکوه خاص، همپای سایر شهرهای کشور عزیزمان جشن می گیرند.
درصبح این روز با عظمت پس از اقامه نماز عید قربان حاجیان قربانی ذبح کرده ودر میان آشنایان ، دوستان و تهیدستان تقسیم می کنند وبه دیدار یکدیگر می روند بخصوص افرادی که هنوز موفق به زیارت خانه خدا نشده اند به دیدار حاجیان می شتابند .
امادر کنار آن ، مراسم سنتی خاص و باشکوه دیگری که همه ساله در این شهر مذهبی اجرا می شود ذبح قربانی بنام « ائل قوربانلیقی یا همان اسماعیل قوربانلیقی» که متعلق به همه می باشدو فقیر وغنی ، پیروجوان در آن سهیم هستند .
خادمین مساجد شهر یک هفته قبل از عید قربان درمسجد جامع شهرجهت برنامه ریزی دور هم جمع شده و مسئولیت هر فرد را درگروههای چهار نفری برای اجرای منظم این مراسم مشخص ومعین می کنند. سپس افراد درخیابانهای تعیین شده شهر به راه افتاده و با صدای بلند ضمن نوید فرا رسیدن عید قربان وجوه نقدی و غیر نقدی مردم را جمع آوری می نمایند. در این کار کم یا زیاد بودن وجوه یادشده مطرح نیست و مبلغ وجوه فرد شمارش ویا سوال نمی شود وحتی اجباری هم در پرداخت وجوه وجود ندارد فقط هدف اینست که همه می توانند در این احسان جمعی و نذر خدایی شرکت نموده وبه خدای خود بگویند که گرچه دستمان به منای تو نمیرسد ولی ما هم ابراهیمی هستیم.در واقع این مراسم نشانه نوعی حرکت اجتماعی ، مذهبی و وحدت در میان شهروندان محسوب می گردد و سابقه دیرینه درمیان مردم این شهر دارد.
البته قابل ذکر است در این جمع آوری علاوه بر وجوه نقدی ،گوسفندوگندم و…. نیز به عنوان نذری از طرف مردم شهر هدیه می شود که خادمین مساجد پس از اتمام برنامه جمع آوری، آنها را تبدیل احسن نموده وبا فروش همه آنها و وجوه جمع آوری شده اقدام به خرید چند راس گاو می نمایند که این تعداد هرساله با افزایش جمعیت شهر ، افزایش می یابد .
خلاصه پس از خرید چند راس گاو، آنها را یک روز قبل از عید قربان یعنی در روز عرفه بعداز اذان ظهردرجلوی مسجدجامع شهر با مراسم خاصی توسط خادمین و جمعی از شهروندان مشتاق ذبح کرده و با کمک هم گوشتهای قربانی را بطور مساوی تقسیم کرده وجهت پخش در روز قربان بسته بندی و آماده می کنند .
صبح روز عید، نماز عید قربان با شکوه بیشتری اقامه می شود و پس از اقامه نماز ، گوشت قربانی که از قبل آماده شده توسط خادمین مساجد طبق بلوک بندی شهر به طور مساوی در بین خانواده ها که حدوداً به ۷ هزار خانوار میرسد در عرض چند ساعت به تمامی آنها ، حتی آنهایی که بصورت موقت در شهر سکونت دارند و همچنین آنهایی که وجهی پرداخت نکرده اند پخش میگردد.
درمیان خانواده ها گوشت « ائل قوربانلیقی » از تبرک خاصی برخوردار بوده وهمه اعضای خانواده سعی می کنند از این گوشت بخورند. این سنت حسنه از سالها پیش دراین شهر برپا بوده وبا بزرگتر شدن شهر و ازدیاد جمعیت ، خصوصاً مهاجرین که با کم و کیف این رسم آشنایی ندارند و گاهی مشکلاتی را هم ایجاد کرده است، همچنان ادامه دارد با این حال ابراهیمیان شهر ایلخچی مصمم هستند این سنت خلیلی را هرساله برگزار نمایند .
          جلال حق شناس ایلخچی : خبرنگار ایلخچی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.