کد خبر : 16690
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1397 - 8:30

نقش گردشگری در حمایت از کالای ایرانی

نقش گردشگری در حمایت از کالای ایرانی

توسعه‌ی گردشگری از مصادیق حمایت از کالای ایرانی محسوب می‌شود، چرا که هر گردشگر داخلی و خارجی در کنار تجربه سفر، دارای انگیزه‌ی خرید است و در این راستا بستر مناسبی برای فروش محصولات تولید داخل فراهم می‌شود.

 

توسعه‌ی گردشگری از مصادیق حمایت از کالای ایرانی محسوب می‌شود، چرا که هر گردشگر داخلی و خارجی در کنار تجربه سفر، دارای انگیزه‌ی خرید است و در این راستا بستر مناسبی برای فروش محصولات تولید داخل فراهم می‌شود.

به گزارش آی نیوزبه نقل از ایسنا،در کشور ما صنعت گردشگری از ظرفیت‌ بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما علی رغم ظرفیت بالا، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته آن بوده، برخوردار نبوده است.   

  در این راستا، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، میزگرد تخصصی تحت عنوان «نقش گردشگری در حمایت از کالای ایرانی» برگزار کرد که از محورهای اصلی آن می‌توان به «تشریح برنامه‌‌ی علمی و عملیاتی برای توسعه گردشگری در استان»، «جایگاه گردشگری در اقتصاد کلان استان»، «بررسی زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری»، «ارزیابی نقش متقابل کالای ایرانی و جذب گردشگران در استان»، «میزان تاثیرگذاری گردشگری خرید در حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد. 

  این میزگرد با حضور «محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، «ابوالفضل قنبری» دکترای برنامه ریزی منطقه ای و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، «محمد فاریابی» دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، « سیامک موسوی» دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری و عضو هئیت علمی دانشگاه دارمشتات و درسدن آلمان و «احمد اسدزاده» دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز برگزار شد. 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این میزگرد، گردشگری را موضوعی مهم دانسته و به پرداخت جدی آن در سطح کلان تاکید کرد و گفت: توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی مسیری برای رهایی از این شرایط نامطلوب اقتصادی کشور است به همین دلیل در این خصوص تیمی در مجلس تشکیل یافته است. 

  محمداسماعیل سعیدی معتقد است در شرایط فعلی کشور، اگر از اقتصاد نفتی نجات پیدا نکنیم، چاره ای جز تسلیم در مقابل این شرایط نخواهیم داشت. 

  وی به نقش موثر صنعت گردشگری در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری می‌تواند بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور را محقق کند، چرا که تجربه نشان داده برخی از کشورهای همسایه مانند ترکیه به خوبی از فرصت گردشگری بهره برداری می‌کنند. 

  سعیدی با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری در کشور، یادآور شد: جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری در کشور منحصربه فرد بوده و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها دارای پتانسیل مطلوبی در زمینه گردشگری است، طی سال ۹۵ با هدف گیری ظرفیت گردشگری استان‌ها، مشکلات از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شد. 

  وی با بیان این‌که نباید داشته‌های خود را فراموش کنیم بلکه از تمامی ظرفیت‌ها در راستای توسعه گردشگری کشور بهره ببریم، گفت: اکثر گردشگران خارجی علاقمند به جاذبه و تجربه‌ی جدید و متفاوتی هستند، برخی نیز شیرین‌ترین تجربیات به دست آمده در کشور ما را یادداشت کرده و به هم وطنان خود تعریف می‌کنند. 

   وی روستای زنده‌ و تاریخی کندوان را جاذبه‌ی منحصر به فرد استان دانست و گفت: در اواخر شهریورماه امسال، هتل سنگی این روستا با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه بود، پس با این حال چرا به دنبال توسعه‌ی هرچه بیشتر این روستای منحصر به فرد نیستیم، در صورتی که توسعه چنین جاذبه‌هایی می‌تواند اقتصاد کشور و استان را متحول کند. 

    سعیدی به برندسازی سوغاتی تبریز از جمله غذا، شیرینی، کیف و کفش و چرم برای تولید کلای خاص در تبریز ۲۰۱۸ تاکید کرد و گفت: با تولید برند در روی هر کالا می‌توان آن را به عنوان نماد جهت معرفی محصولات تبریز به گردشگران ارائه کرد. 

  وی با بیان این‌که تبریز ۲۰۱۸، ویترین گردشگری ایران است، تاکید کرد: باید از این فرصت طلایی از طریق معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور و استان در کشورهای خارجی بهره ببریم، به عنوان مثال اکنون فود توریسم در جهان بسیار حائز اهمیت بوده که می تو‌ان در این زمینه از ظرفیت‌های غذایی و شیرینی و … تبریز بهره برد. 

  وی با اشاره به برقراری ارتباط هم فکری و تعاملی بین انجمن‌ها و نمایندگان مجلس، افزود: پیشنهاد می‌کنم انجمنی تشکیل شود تا راهکارها و تصمیمات صحیح یا نادرست اخذ شده توسط دولت و مجلس در حوزه گردشگری را با پیامکی به تلفن همراه نمایندگان ارسال کند، چرا که این اقدام می‌تواند در تصمیم گیری‌های نمایندگان موثر واقع شود. 

  

کلیات وزارت گردشگری در مجلس مصوب شده و جزئیات آن نیز به اتمام رسیده است

 

وی با انتقاد ازعدم پاسخگویی و توزیع نامناسب ساختار و وظایف در بین برخی وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌ها، افزود:  طی پنج سال گذشته رئیس سازمان میراث فرهنگی چندین بار تعویض شده است، به همین دلیل اکنون کلیات وزارت گردشگری در مجلس مصوب شده و جزئیات آن نیز به اتمام رسیده است، سعی می‌کنیم با الگو برداری از کشورهای موفق در حوزه گردشگری، سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه تبدیل شود و در قبال نمایندگان پاسخگو باشد. 

  سعیدی معتقد است که بیان صحیح درد جامعه‌ بخشی از مسیر رفع مشکل است و درصورت تشخیص صحیح درد می‌توان برای درمان آن نیز نسخه پیچی کرد. 

  وی ادامه داد: معتقدم جلسات در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و گردشگری به طور کارشناسی تشکیل شده ولی راه حل و اقدامات مناسبی برای آن‌ها ارائه نمی‌شود. 

   وی با بیان این‌که اکنون شکاف عمیقی بین دانشگاه با بخش اجرایی جامعه ایجاد شده است، اظهار کرد: عدم ارتباط، حلقه‌ی مفقوده بین صنعت و دانشگاه محسوب می‌شود، قبل از انقلاب علم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد ولی فاصله‌ی عمیقی بین تئوری و عمل وجود داشت به همین دلیل  مقرر شد جهاد دانشگاهی این شکاف را از بین ببرد و معتقدم تاکنون در این خصوص اقدامات قابل قبولی نیز انجام داده است. 

  وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت و گردشگری جایگاهی در پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه ندارد، لذا معتقدم جهاد دانشگاهی برای حل این مشکل در این زمینه بیشتر ورود پیدا کند. 

  

دلیل تمرکز گرایی شدید عدم وجود دولت محلی است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، دلیل تمرکز گرایی شدید را عدم وجود دولت محلی در استان دانست و گفت: تمامی اقدامات در استان طبق مجوز صادر شده از تهران انجام می‌گیرد در واقع دولت محلی ما اختیاری از خود نداشته و تمامی تصمیماتش در کمیسیون‌ها و شوراهای تهران نهایی می‌شود که آن نیز هیچ سودی برای استان ما ندارد. 

   وی با تاکید بر این‌که واگذاری اختیارات به دولت‌های محلی یکی از راه‌های برون رفت از شرایط فعلی است، گفت: اکنون بهترین فرصت جهت واگذاری اختیارات به دولت‌های محلی است، در تبریز ۲۰۱۸ با توجه به استقرار ستاد در تهران، جلسات کلیدی ما در آنجا برگزار می‌شد، به همین دلیل نتایج اثر بخشی نیز از این ستاد حاصل نمی‌شد، در حالی که ستاد باید در خود استان ما مستقر باشد تا مسئولان محلی برای آن تصمیم گیری و فکر اساسی کنند. 

  وی تداخل و تعارض را یکی دیگر از مشکلات فرافکنی دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: معتقدم برای موفقیت در حوزه‌ی گردشگری، تمامی دستگاه متمرکز شده و یک دستگاهی را تشکیل دهند تا تنها یک نهاد به طور متمرکز پاسخگوی مشکلات شود، البته وظیفه‌ی این دستگاه، بنگاه داری، هتل داری و تور گردانی نیست بلکه این دستگاه باید سیاست گذاری‌ها، برنامه ریزی، حمایت و نظارت صحیح داشته باشد. 

  سعیدی دیدگاه برخی از مسئولان را به مسائل، مشکل اساسی دانست و گفت: برخی از مسئولان نمی‌توانند مسائل را به درستی تشخیص داده و با محیط‌های علمی ارتباط برقرار کنند چرا که خود را فارغ و مستغنی از محیط‌های علمی می‌پندازند. 

  وی تداخل، تعارض و پراکندگی را نیز یکی دیگر از مشکلات گردشگری عنوان کرد و گفت: این عامل باعث به وجود آمدن اختلال در قیمت و نرخ خدمات گردشگری می‌شود. 

  موضوع گردشگری باید از دید کلان و سیستماتیک بررسی شود

«احمد اسدزاده»، دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز در این میزگرد با بیان این‌که موضوع گردشگری باید از دید کلان و سیستماتیک بررسی شود، اظهار کرد: برخی کشورهای پیشرفته طی سال‌های متعددی برای توسعه ‌و یافتن جایگاه مناسب گردشگری، برنامه ریزی کردند به طوری‌که اکنون عمده منابع درآمد کشورهای شمال آفریقا مانند تونس، مصر، امارات و ترکیه از طریق صنعت گردشگری است. 

  وی با بیان این‌که اقتصاد کشور می‌تواند مبتنی بر صنعت گردشگری شده و ماحصل آن درآمد ارزی، اشتغال زایی و ایجاد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم شود، گفت: بدون برنامه ریزی سیستماتیک و دید کلان، دچار جزئی نگری می‌شویم، سیاست‌های کلی نظام و روابط با سایر کشورها در بحث گردشگری نیز تاثیر گذار است. 

  اسدزاده به اهمیت استفاده از متخصصان جهان در برنامه ریزی تاکید کرد و گفت: اکنون نمی‌توان به بهره گیری از متخصصان داخلی اکتفا کنیم بلکه می‌توان از بهترین طراحان هتل و متخصصان جهان در زمینه گردشگری استفاده کرد، امروزه کشوری مانند امارات از سلطه نفت خارج شده و عمده منابع درآمدش نیز از طریق گردشگری است چرا که با برنامه ریزی دقیق، توانسته گردشگری خود را توسعه دهد. 

  عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، گردشگری سلامت را یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم جهت توسعه گردشگری استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه این صنعت در کشور ما به حال خود رها شده و برخی از دلالان این حوزه، بازار آن را تخریب می‌کنند. 

  وی معتقد است برای خروج از اقتصاد تک محصولی نفت باید برنامه ریزی کامل و دقیقی انجام شده و در این زمینه از تمامی نخبگان داخلی و خارجی استفاده کنند. 

  سیاست‌های کلان کشور هماهنگ و هم سو با توسعه‌ی گردشگری نیست

اسدزاده با بیان این‌که در حال حاضر نزدیک به بیش از هشت میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور وجود دارد که اکثرا قشر تحصیل کرده هستند، افزود: امکان بازگشت و تردد برای ایرانیان مقیم خارج در کشور وجود ندارد، چرا که هنوز موفق به تعامل صحیح با این افراد در حوزه گردشگری نشدیم، در کشور ما سیاست‌های کلان کشور هماهنگ و هم سو با توسعه‌ی گردشگری نیست. 

  وی با بیان این‌که برخی از گردشگران، گردشگران زیست محیطی بوده و علاقمند به کسب تجربیاتی از سکونت در محلات روستایی و مختلف کشور هستند، گفت: باید برنامه ریزی در کشور برای گردشگری سلامت، زیست محیطی، ورزش، آثار باستانی و تاریخی، به طور کلان انجام شود و معتقدم لازمه این اقدام، اراده‌ای در سطح ملی است. 

  اسدزاده با بیان این‌که طی دو سال گذشته با همکاری اساتید دانشگاه و کارشناسان ادارات مختلف در حوزه گردشگری تلاشی در قالب هسته‌های کلیدی جهت توسعه گردشگری انجام و اهداف بلند و میان مدت آن مشخص شد، اظهار کرد: با این حال سند توسعه تدوین شده در حوزه گردشگری، هنوز به نتیجه نرسیده است. 

  وی با بیان این‌که صنعت گردشگری می‌تواند استان ما را متحول کند، افزود: سند تدبیر و توسعه سند خوبی بوده و می تواند در توسعه گردشگری استان موثر واقع شود، در این سند راهکارهایی برای پیشرفت گردشگری استان ارائه شده است. 

نحوه‌ی اتصال سیاست‌های کلان و جزئی صحیح نیست

«ابوالفضل قنبری»، دکترای برنامه ریزی منطقه ای و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، نیز در این میزگرد با بیان این‌که سیاست‎‌های کلان کشور در حوزه گردشگری مطلوب بوده ولی نحوه‌ی اتصال سیاست‌های کلان و جزئی صحیح نیست، گفت: گردشگری موضوعی کلان و فرابخشی است، برنامه ریزی گردشگری در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی این علم در عمل به صورت جزیره وار بوده و به مجموعه بدنه‌ی اجرایی کشور متصل نیست. 

 

 طرح جامع گردشگری آذربایجان شرقی در حوزه گردشگری طرحی آرمانی است

  وی طرح جامع گردشگری آذربایجان شرقی در حوزه گردشگری را طرحی آرمانی عنوان کرد و گفت: مردم انتظار داشتند در تبریز ۲۰۱۸ اتفاقات خاصی رخ دهد در حالی که حتی زیرساخت‌های مناسبی برای پذیرش گردشگران در استان وجود ندارد، در برخی از آمارها اشاره شده تا پایان سال ۱۴۰۴،  باید میزبان ۸۰ میلیون گردشگر داخلی و ۲۰ میلیون گردشگر خارجی شویم در حالی که این اعداد دور از واقعیت بوده و زیر ساخت مناسبی برای پذیرش چنین رقمی از گردشگران در کشور وجود ندارد. 

  عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز تعامل را مهم‌ترین عامل برای توسعه گردشگری کشور دانست و گفت: دومین عامل برای پیشرفت و توسعه گردشگری فراهم کردن زیرساخت‌های نرم و سخت است، در کشور ما به موضوعاتی مانند اطلاع رسانی و مدیریت بخش‌های مختلف گردشگری به طور سطحی و کوتاه مدت به قضیه توجه می‌شود. 

  وی در خصوص زیرساخت‌های نرم در توسعه صنعت گردشگری کشور، افزود: ایجاد امنیت جانی و روانی آموزش و فرهنگ سازی در کشور برای مردم و گردشگران از زیرساخت‌های نرم است، در برخی کشورهای خارجی حتی رانندگان تاکسی به زبان انگلیسی مسلط هستند ولی در کشور ما افراد نمی‌توانند با گردشگران ارتباط برقرار کنند. 

  وی تاکید کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی باید در جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری انجام شود. 

  وی به موانع جذب گردشگر و سرمایه گذاران خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: موانع فرهنگی، سیاسی و حقوقی از جمله موانع قانون اساسی مانند اصل ۴۶، ۷۷، ۸۱ و ۱۳۹ در جذب گردشگر است. 

   «سیامک موسوی» دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری و عضو هئیت علمی دانشگاه دارمشتات و درسدن آلمان دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری، نیز در این میزگرد با بیان این‌که در شرایط فعلی می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، اظهار کرد: شاید وضعیت فعلی کشور برای ما تهدید محسوب شود ولی می‌توان آن را در حوزه گردشگری به فرصت تبدیل کرد چرا که نیروی انسانی ارزان قیمت و تحصیل کرده در اختیار داریم و می‌توان آموزش‌های تئوری را به سمت عملیاتی شدن سوق داد. 

   مسیرهای گردشگری باید به طور واضح تعریف شده و نیاز شناسی در حوزه‌ی گردشگری انجام شود

وی وجود جاذبه‌های گردشگری را از نقاط قوت توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعریف صحیحی از جاذبه یا ریزورت در کشور ما انجام نشده است در حالی که مسیرهای گردشگری باید به طور واضح تعریف شده و نیاز شناسی در حوزه‌ی گردشگری انجام شود. 

  نقش دولت محلی در توسعه گردشگری بسیار موثر است

وی نقش دولت محلی را در توسعه گردشگری بسیار موثر دانست و گفت: در استان ما برخی از کارها قابل حل بوده و نیازی برای ارجاع به مرکز ندارد، به عنوان مثال اداره تعاون می‌تواند از تعاونی‌های گردشگری حمایت کرده و برای سرمایه گذاران گردشگری مانع تراشی ایجاد نکند. 

  عضو هئیت علمی دانشگاه دارمشتات توسعه صنایع دستی را نیز یکی دیگر از راه‌های توسعه گردشگری دانست و گفت: اکثر گردشگران کشور گردشگران فرهنگی است، به همین دلیل می‌توان با صادرات صنایع دستی و سرمایه گذاری در این حوزه توجه گردشگران خارجی زیادی را به فرهنگ غنی کشور جلب کرد. 

  وی با بیان این‌که دولت باید دید و نگرش خود را نسبت به گردشگران تغییر دهد چرا که اولین سود حاصل از ورود گردشگر به کشور، نصیب مردم می‌شود، گفت: باید زیرساخت‌های لازم از جمله وضعیت راه‌ها در استان ما اصلاح شود همچنین در تقسیم وظایف نیز مشکلاتی مانند تداخل وظایف بین دستگاه‌ها وجود دارد. 

  موسوی افزود: گردشگری برای ما خطری ندارد بلکه در شرایط فعلی اقتصادی می‌توان براساس قوانین و مقررات از حیطه گردشگری به نحو احسن بهره برد.  

«محمد فاریابی» دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، نیز در این میزگرد، با اشاره به نام گذاری سال ۹۷ به  حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: برخی از این شعار سو استفاده کردند، چرا که هدف اصلی حمایت از کالای با کیفیت ایرانی است و مفهوم سخنان مقام معظم رهبری نیز در همین قالب بوده است. 

  وی با بیان این‌که برنامه عملیاتی در استان ما وجود ندارد، افزود: سند تدبیر و توسعه تدوین شده ولی هیچ فردی آن را اجرایی و پیگیری نمی‌کند، تبریز ۲۰۱۸ شروع شده اما آیا میدان آذربایجان و تعمیرات فرودگاه و مقبره الشعرا به اتمام رسیده است؟.

  وی ادامه داد: ما اعتقادی به بحث تبریز ۲۰۱۸  نداریم، چرا که در غیر این‌صورت تعمیرات پروژه‌های اصلی شهر باید تاکنون به موقع به اتمام می‌رسید، اکنون نیز انتظار داریم گردشگر برای بازدید از این تعمیرات به شهر ما مراجعه کند. 

 تبریز ۲۰۱۸ فرصت بی نظیری بود که  آن را سوزانده و از دست دادیم

  عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که تبریز ۲۰۱۸ فرصت بی نظیری بود که  آن را سوزانده و از دست دادیم، افزود: بودجه‌ی مضحکی برای این رویداد بزرگ تعیین کرده بودند که آن نیز به طور کامل تحقق نیافت. 

  وی انجام بازاریابی فرهنگی را برای توسعه گردشگری نیازی ضروری دانست و گفت: گردشگر برای تماشای هتل یا ساختمان به کشور ما سفر نمی‌کند بلکه می‌خواهد محیطی متمایز را لمس کرده و با شناختن فرهنگ و باور مردم  زندگی کند. 

  شاخص‌های فضای کسب و کار در استان ما وضعیت بسیار اسفناکی دارد 

فاریابی با بیان این‌که نام شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها در تاریخ و افسانه‌ها باقی ماند چرا که شهر ما دیگر شهر اولین‌ها نیست، افزود: شاخص‌های فضای کسب و کار در استان ما وضعیت بسیار اسفناکی دارد به طوری که در برخی از شاخص‌ها رتبه ۲۳ کشوری را به خود اختصاص دادیم و هیچ مسئولی به شاخص‌های کسب و کار در استان رسیدگی نمی‌کند، طی دو سال اخیر دولت مردان استانی سخنی در خصوص شاخص‌های کسب و کار نزدند، چرا که اطلاع دارند این شاخص‌ها با وضعیت نامطلوبی مواجه است. 

  وی با بیان این‌که متولیان حوزه گردشگری در استان متعدد است، افزود: اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری، استانداری، نیروی انتظامی و راه و شهرسازی همگی در حوزه‌ی گردشگری نقش دارند، مدیرکل راه و شهرسازی در مواجهه با سوال از وضعیت راه‌های استان پاسخ می‌دهند “هیچ گونه مشکلی در جاده‌های استان وجود ندارد” در حالی که جاده‌های مرگ در استان ما بیش از حد است. 

  فاریابی ادامه داد: متولیان متعدد در حوزه گردشگری هماهنگی و همکاری لازم با یکدیگر ندارند. 

  وی افزود: شرایط اقتصادی فعلی در راستای حمایت از کالای ایرانی، بهترین فرصت جهت فروش فرش ایرانی برای گردشگران است. 

   نمایندگان مجلس هر موقع زورشان به  وزیر راه برسد گردشگری ما نیز توسعه پیدا خواهد کرد

وی راه و شهرسازی را یکی دیگر از متولیان گردشگری در کشور دانست و گفت: نمایندگان مجلس هر موقع زورشان به  وزیر راه برسد گردشگری ما نیز توسعه پیدا خواهد کرد، برخی از وزیران بی ادبانه در کشور سخن گفته و مردم را مسخره می‌کنند. 

  وی ادامه داد: دو سال از حادثه قطار مشهد – تبریز می‌گذرد ولی هنوز هم گزارشی از علل آن به دست نیامده و دولت مردان نتوانستند وزیر راه را برکنار کنند. 

  

 ستادی بی طرف با ساختار دائمی و با مدیریت دانشگاه یا جهاد دانشگاهی، برای گردشگری در استان تشکیل شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در خصوص راهکار برای توسعه گردشگری استان، تشریح کرد: دولت مردان مسئولیت این حوزه را برعهده نگیرند، چرا که نمی‌توانند نقش موثری در توسعه آن داشته باشند، توصیه می‌کنم ستادی بی طرف با ساختار دائمی و با مدیریت دانشگاه یا جهاد دانشگاهی، برای گردشگری در استان تشکیل شود. 

  وی با اشاره به لزوم تمرکز زدایی دولتی در حوزه ی گردشگری، افزود: معتقدم با نام گذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب، ستادی برای تحقق آن موضوع در هر استان تشکیل شود. 

  فاریابی با این‌که دولت ما دچار بیماری پارکینسون شده است، افزود: در قانون پارکینسون دولت تمامی منابع کشوری را به اتمام می‌رساند، درمان این بیماری بسیار دشوار است، دولت ما وجود مشکلات را در کشور انکار کرده و معتقد است هیچ گونه مشکل اقتصادی در کشور وجود ندارد. 

 وی با بیان این‌که تبریز ۲۰۱۸ بهانه و سرآغازی برای توسعه گردشگری استان است، افزود: امیدوارم نمایندگان مجلس در این خصوص همکاری و تعامل لازم را با یکدیگر داشته باشند. 

   وی وضعیت جذب گردشگران داخلی در تبریز ۲۰۱۸ را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: علی رغم وجود ظرفیت برای پذیرش گردشگر داخلی، ضعیف عمل کردیم به طوری که برخی از هموطنان اطلاعی ندارند که تبریز در کدام استان واقع شده است. 

«جعفر محسنی» رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت صنعت توریسم برای توسعه اقتصاد کشور، اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی استان آمادگی خود را برای انجام هر اقدامی در راستای توسعه گردشگری اعلام می‌کند. 

«احد حاجی بلند» معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد با اشاره به روز جهانی جهانگردی در پنجم مهرماه، افزود: مقرر شده بود برنامه‌های موثری برای تبریز ۲۰۱۸ در حوزه گردشگری انجام شود ولی متاسفانه بازتاب آنچنانی نداشت. 

  وی نقش جهاد دانشگاهی در حوزه‌ی گردشگری، استراتژیک و راهبردی دانست و گفت: در راستای حمایت و توسعه گردشگری استان، مرکز فرهنگی و گردشگری سهند را ایجاد کردیم تا با همکاری اساتید و دانشجویان در حوزه دانشگاه، تحولی جدید در حوزه گردشگری ایجاد شود. 

  وی افزود: در این مرکز با اجرای برنامه هایی مانند برگزاری تورهای دانشجویی، انتشار فصلنامه‌ی تخصصی و فعالیت در فضای مجازی گامی در حوزه  توسعه گردشگری برداشته می‌شود. 

  حاجی بلند با اشاره به نام گذاری سال ۹۷ با عنوان  سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب،  بر لزوم توجه به جایگاه و نقش صنعت گردشگری در راستای حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد.

  

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.