کد خبر : 16752
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1397 - 8:58

۵ برنامه برای حل مشکلات اقتصادی در نیمه دوم سال

۵ برنامه برای حل مشکلات اقتصادی در نیمه دوم سال

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت مصمم است از نیمه دوم سال ۵ برنامه برای حل مشکلات اقتصادی مردم اجرا کند.

 محمد باقر نوبخت در جلسه صبحانه کاری دوشنبه با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران گفت:  در روزهایی که در حال وارد شدن به دومین مرحله تحریم یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا نسبت به کشور می شویم، در شرایطی که نه تنها آن قدرت بزرگ خودش تلاش  می‌کند که یک جانبه تحریمی را پیش بگیرد، همه کشورها را ترغیب و حتی تهدید می‌کند که باید با او هماهنگی و همراهی داشته باشند، در این تحریم غیر انسانی و حتی غیر قانونی و خلاف عرف بین‌الملل و طبیعی است، در چنین شرایطی شما فعالان اقتصادی از جایگاه مسئولیت اجتماعی برای اینکه مردم کمتر آسیب ببینند در این جلسه شرکت کرده‌اند، تا نظارت خود را به برادران خود در بخش دولتی منعکس کنید.

رئیس سازمان برنامه و برنامه و بودجه با اشاره به اینکه از دو منظر بنگاه و دولت در این جلسه به یک واقعیت اقتصادی نگاه می‌شود، افزود: اگر ما مهمترین وظیفه ای که برای خود ما در دولت در چارچوب اقتصاد کلان و سیاسی تعریف کنیم از یک سو موضوع تعادل اقتصادی است و از سوی دیگر موضوع توسعه است.

وی افزود: ما تعادل اقتصادی را از تعریف اعمال سیاست های اقتصادی اعم از سیاست‌های پولی و مالی از طریق تسویه بازارها انجام می‌دهیم و این بخش به شما فعالان اقتصادی مرتبط می شود و بخش ما هم توسعه است که آقای شافعی اشاره کردند که تاکنون توسعه متوازن نبوده و عدم توازن در توسعه هم ناشی از نوعی  غفلت ناشی از آمایش سرزمین و مناطق و استان ها است. 

نوبخت اظهار داشت: در این جلسه با توجه به گستردگی بحث توازن در توسعه نمی پردازم، اما از دو سال پیش به نوعی تخصیص بهینه منابع برای توسعه  استان‌ها تدوین شد و اکنون سند آمایش تک تک استان ها در اختیارا ست که در آغاز سال به مرکز پژوهش های توسعه و اینده نگری سازمان برنامه و بودجه سپرده شده است. 

وی اظهار داشت: همچنین تا پایان سال به سند جامع آمایش سرزمین دست خواهیم یافت و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد، در این زمینه از نظرات صاحب نظران هم بهره خواهیم گرفت. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: ما اکنون از بازارهای چهارگانه بعضی از بازارها دچار عدم تعادل به جهت عدم تسویه این بازارها نسبت به عرضه و تقاضا هستیم و بازار پول ما الان دچار عدم تعادل است و آثار این بازار و عدم تعادل آن را در بازار ارز مشاهده می کنیم.

وی افزود:  الان با اقبالی که به سمت بازار سرمایه آمده فعلا می‌توانیم مشکلات بازار پول را برای سرریز شدن از آن استفاده کنیم و بازار کالای ما فعلا به خاطر بازار پول و موضوع نقدیگی و اثری که در بحث بازار ارز دارد، اکنون هم این بازار دچار چالش شده است. 

نوبخت بیان داشت: بازار کار هم به عنوان بازاری که اگرچه عدم تعادل در این بازار چیزی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در این بازار است هر چند جمعیت شاغل ما طی سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت جمعیت فعال ما عمدتا در سال های قبل در حد ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر و حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر مشغول می‌شدند و همین تعداد به جمعیت بیکار افزایش می یابد اما در ۵گذشته به جهت افزایش نرخ مشارکت جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که  آماده به کار هستند افزایش یافته است. بطوریکه حدود ۷۰۰ هزار نفر در هر سال افراد جدیدی به عنوان جمعیت فعال به بازار کار مراجعه می کردند و بسیار تلاش می‌کردیم و بخش بزرگی را مشغول بکار می کردیم مثلا در سال گذشته از ۷۳۶ هزار نفری که وارد بازار کار شدند ما برای ۷۱۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کردیم، اما باز ۳۰ تا ۴۰ هزار به جمعیت بیکار ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اضافه شد .

وی افزود: بنابراین به رغم اینکه در سال های اخیر ما برای ۷۰۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجادد می کردیم، همچنان آن جمعیت بیکار ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری را در کنار خود می‌دیدند و همچنان سالی ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر دیگر به جمعیت بیکار اضافه می‌شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: در بهار امسال براساس گزارش طرح آمار گیری مرکز آمار ۷۱۱ هزار نفر جمعیت فعال یعنی جمعیتی که وارد بازار کار شدند حدود ۷۵۷ هزار نفر مشغول کار شدند و برای نخست کار ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از جمعیت بیکار کاسته شد، البته با همه اوصاف الان این بازار با شرایط تهدیدی که وجود دارد برای ما پراهمیت است.

نوبخت با بیان اینکه پیش بینی می شود سال ۹۷ هفتصد هزار نفر به طور متعارف به بازار کار وارد شوند پیش بینی کرده ایم در تبصره ۱۸ که بتوانیم با حدود یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که نه تنها ۷۰۰ هزار را پاسخ دهیم، بلکه ۳۰۰ هزار را هم به جمعیت شاغل اضافه کنیم. 

*کارخانه‌ها ۵۰ درصد ریزش نیرو داشته‌اند

در این جلسه در اعتراض به صبحت های نوبخت یکی از فعالان اقتصادی به نوبخت گفت: آقای نوبخت اینجا کلاس درس نیست، تمام کارخانه های ما ۵۰ درصد ریزش نیروی انسانی داشته است و به دنبال بیان این مطلب برخی از حضار در تایید صحبت‌های این فعال اقتصادی کف زدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در ادامه گفت: الان واحدهای تولیدی ما در معرض اشتغال منفی قرار دارد و بنابراین ما باید خیلی فراتر از آنچه در بودجه و تبصره ۱۸ دیده شده باید احساس خطر کنیم و به همین دلیل به این جلسه آماده ایم تا با همفکری هم این بخش را حل کنیم.

وی اظهار داشت: برای تنظیم بازار ارز همکاران ما در بانک مرکزی از طریق اتخاذ سیاست های مناسب  پولی آن را به سرانجام برساند ما باید از منظر سازمان برنامه و بودجه که به نوعی متولی سیاست های مالی هستیم  باید به گونه ای عمل کنیم که در کنار برنامه جاری آثار سوء  بوجود آمده را جبران کنیم

وی افزود: بنابراین ما دو برنامه داریم که یکی از آنها معطوف است به مشکلی که برای واحدهای تولیدی ما بوجود آمده و ما باید تا آنجا که امکان دارد تکانه هایی که در واحدهای تولیدی ما بوجود آمده است و می تواند بر بازار کالار و بازار پول هم اثر گذار باشد را حل کنیم و بخش دیگر یک برنامه ای است که برای حل مشکل پیمانکاران در نظر گرفته ایم. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: پرداخت های پیمانکاران معمولا منظم نیست و علاوه بر مشکلات دچار چالش افزایش هزینه تولید و مصالح و مواد شده اند که ما یک بسته هم در سازمان برای پیمانکارانی که در این ارتباط با ما همکاری می‌کنند، داریم.

نوبخت اظهار داشت: ما در این جلسه می توانیم این ۲ برنامه را تکمیل کنیم و مصمم هستم از همین ما به ویژه با جلسه ای که دیروز با رئیس جمهور برگزار شد خواهان هستیم تا در آغاز نیمه دوم امسال ۵ بسته سیاستی را برای کنترل بازار ارز و سایر مسائل اقتصادی از جمله معیشت عمومی آغاز کنیم. 

وی افزود: بنابراین در این جلسه به دو بسته اشتغال و حل مشکل پیمانکاران می پردازیم.

نوبخت در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالات فعالان اقتصادی گفت: ما به دو اقدام بایسته راجع به واحدهای تولیدی و پیمانکاری اجرا کرده‌ایم و این ها هنوز بخشنامه نشده است، ولی آنچه من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه با شما صحبت می‌کنم، هنوز آن دو برنامه به بخشنامه نرسیده است، بنابراین از نظرات شما استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: من به هیچ وجه از مسئولیت عمومی و مشترک فرار نمی‌کنم، اما اگر بخواهم در این جلسه همه مشکلات جهان بشریت را حل کنم، نمی‌شود و بنابراین باید به مسائل دستور جلسه پرداخت. 

وی افزود: همچنین مسائلی که در این جلسه مطرح شده حتما آنها را به دولت ارائه می‌کنم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.