کد خبر : 1720
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1393 - 8:01

چرا گردشگران تبریز را انتخاب می‌کنند؟

چرا گردشگران تبریز را انتخاب می‌کنند؟

 تبریز در طول تاریخ میزبان جهانگردان ایرانی و خارجی بوده است، در این بین آب و هوای مناسب، موقعیت جغرافیایی ویژه، وجود بناهای تاریخی و … از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

بهروز خاماچی، پژوهشگر تاریخ آذربایجان، تبریز را یکی از تاریخی‌ترین شهرهای منطقه دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ هر کسی که در لباس مورخ، جغرافیدان و گردشگر به تبریز سفر کرده، از این شهر به خوبی یاد کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های تبریز که باعث جذب گردشگر می‌شود، گفت: موقعیت خاص جغرافیایی، موقعیت ویژه سیاسی و نظامی، وجود بازارهای متعدد، طبیعت ویژه این شهر که لقب باغ شهر را از آن خود کرده است، غذاها، میوه‌ها و شیرینی‌های خوش طعم و متنوع، پاکی هوا، وجود بناهای تاریخی و مهمان نوازی مردم این شهر باعث شده، تبریز در طول تاریخ، همواره میزبان گردشگران زیادی باشد.

وی با اشاره به اینکه تبریز در گذشته استراحتگاه مسافران بوده است، خاطرنشان کرد: تبریز به دلیل قرار گرفتن در چهارراه بین‌المللی، همواره میزبان مسافرانی بود که قصد ورود به ایران را داشتند و یا عازم کشورهای اروپایی بودند، البته در آن زمان استراحتگاه‌های تبریز بسیار مجهز بود.

وی در رابطه با طبیعت اطراف تبریز اظهار کرد: طبیعت فوق‌العاده دامنه کوه‌های سهند و میشو، ویژگی‌های منحصر روستاهای لیقوان و کندوان، آب گرم بستان‌آباد و دسترسی آسان به منطقه آزاد ارس، همگی جزء عواملی هستند که پای گردشگران را به آذربایجان‌شرقی و تبریز می‌کشاند.

این پژوهشگر تاریخ آذربایجان با اعلام اینکه هم‌اکنون علم پزشکی نقش بسزایی در جذب مسافران خارجی ایفا می‌کند، تشریح کرد: همه روزه مسافرانی از کشورهای آذربایجان، نخجوان، ترکیه و عراق برای مراجعه به پزشک به تبریز سفر می‌کنند.

خاماچی درباره علل کاهش مقطعی حضور گردشگران در تبریز گفت: در طول تاریخ بارها زمین لرزه تبریز را با خاک یکسان کرده است که در آن دوران تبریز با کاهش محسوس گردشگر مواجه شد، همچنین حمله روس‌ها و شیوع بیماری‌هایی نظیر وبا و طاعون نیز از دیگر دلایل کاهش مقطعی حضور گردشگران در تبریز بود.

وی ادامه داد: مردم سختکوش تبریز هر بار بعد از زلزله و جنگ، تبریز را از نو و زیباتر از گذشته ساختند.

خاماچی نقش معماران تبریزی را در ساختن دوباره این شهر بسیار مهم دانست و افزود: معماران تبریزی در زمان خود چنان پیشرفت کرده بودند که سلطان سلیم عثمانی در زمان شاه اسماعیل، بعد از تصرف تبریز ۳۰۰ نفر از مهندسان این شهر را با خود به استانبول برد.

وی با اعلام اینکه معماری اصفهان برگرفته از معماری تبریز است، گفت: در گذشته معماران تبریزی در کنار زاینده رود و در محله‌ی تبارزه اصفهان ساکن بودند و بیشتر بناهای تاریخی این شهر به دست این معماران ساخته شده است.

خاماچی گفت: هم‌اکنون وجود هتل آپارتمان‌ها، خانه‌های استیجاری و کمپ‌های گردشگری ارزان‌بها، نیاز تبریز است که انتظار می‌رود شهرداری با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی درصدد رفع این نیازها برآید.

 

 

 

 

 

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.