کد خبر : 1758
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آبان 1393 - 8:31

نگاهی به تنش‌های صدا وسیما و فدراسیون / فوتبال برای سکوهای خالی

نگاهی به تنش‌های صدا وسیما و فدراسیون / فوتبال برای سکوهای خالی

مدتی است که هیجان در قالب فوتبال برای سرگرمی مردم در حال تبدیل شدن به کناره‌گیری آنها از فوتبال و نرفتن به استادیوم‌ شده که در این بین اکثر ورشگاهها به جز چند ورزشگاه در حال دچارشدن به این عامل است. 

فوتبال در دنیا همیشه با ترکیب عناصر و برنامه‌های جامعه به شکل منظم تعریف شده است و از این حیث برگزاری یک رقابت فوتبالی در قالب استاندارد چارچوب و قواعد زیادی را طلب می‌کند.
موضوع حق پخش باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران در این چند هفته به نقل محافل زیادی تبدیل شده است، به طوری که می‌توان گفت لیگ برتر فوتبال ایران هر ساله از اساس و پایه دچار لغزش و حواشی است و نسبت به سایر لیگ‌های معتبر جهانی ضعف‌های زیادی دارد.
از ابتدای مراسم پر زرق و برق فدراسیون برای قرعه‌کشی لیگ برتر فوتبال می‌شد این را حدس زد که لیگ امسال با برنامه‌های نامناسب فدراسیون نه تنها پیشرفت نمی‌کند بلکه روبه سراشیبی نیز می‌رود.
*پخش SD به جای پخش HD توسط صدا و سیما
 ایران کشوری است که سابقه درخشان زیادی در ادوار مختلف ورزش کشور دارد، برگزاری مسابقات بازی‌های آسیایی به میزبانی تهران سال ۱۳۵۲ خود به تنهایی گواه بر این قضیه دارد آن هم کشوری که تیم ملی فوتبالش در آسیا در رتبه اول قرار دارد و کشورهای سرمایه‌دار بزرگی نظیر کره جنوبی در مکان بعدی واقع شده است.
حال سؤال این است آیا شأن کشور ایران و لیگ برتر فوتبال ما این است که کشوری مانند هند که به تازگی صاحب لیگ فوتبال شده است از بهترین تکنولوژی تلویزیونی استفاده می‌کند اما ایران با سابقه دراز و قهرمانی‌های متعدد در رقابت‌های بین‌المللی این چنین انگشت نمای رسانه‌های خارجی قرار بگیرد؟
این سوالات زمانی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که مشاهده شبکه‌های تازه تاسیس بر مبنای گیرنده دیجیتال در سیما خود به تنهایی میلیاردها تومان هزینه در بر دارد اما خرید ۱۶ دوربین HD و تجهیزات آن برای جانمایی در ورزشگاه‌های تیم‌های حاضر در لیگ ایران به آن صورت که هزینه برای تاسیس شبکه‌های تلویزیونی می‌شود طلب نمی‌کند.
این خواسته نه تنها خیلی از مردم است بلکه خواست لیگ برتر فوتبال ایران است و ویژه نشان دادن اسم برتر این لیگ یکی از مراحل فراهم‌سازی آن خرید دوربین‌های پیشرفته HD و استقرار دادن آنها در ورزشگاه‌ها است.
چند روز پیش در اظهار نظری رئیس فدارسیون فوتبال گفت: در حال حاضر دو شبکه ورزشی خارجی، برای پخش فوتبال ایران اعلام آمادگی کرده‌اند اما سازمان صدا و سیما حضور این شبکه‌ها را غیرقانونی اعلام کرده است و فدراسیون فوتبال به صدا و سیما اعلام کرده است حاضر است شبکه فوتبال راه‌اندازی کند و خودش هزینه‌های این شبکه را پرداخت کند و هزینه‌های صدا و سیما و بودجه این سازمان را نیز بدهد.
با این فرضیه و گفته‌های رئیس فدراسیون فوتبال مشخص می‌شود صدا و سیما فقط می‌خواهد با ارائه دوربین‌های سطح پایین و ندادن حق پخش تعیین شده به باشگاه‌ها حرف خود را به کرسی بنشاند. با این حال سوال ما از رئیس رسانه ملی این است که آیا تاسیس شبکه‌های مختلف موجبات فرهنگی و خوراک تفریحی جوانان را فراهم می‌کند؟ در جواب وی باید گفت نه تنها فوتبال از دیرباز پر بیننده‌ترین سرگرمی در جهان بر مبنای مستطیل سبز بوده است بلکه وظیفه صدا و سیما نهایت همکاری برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های تکنولوژی برتر تصویری در این امر مهم است و چقدر پسندیده است به جای تاسیس شبکه‌های گوناگون کمی هم تدبیر برای کیفیت تصویر فوتبال ورزش اول این کشور از سوی صدا و سیما صورت بگیرد.

*تبلیغات محیطی ورزشگاه‌‌ها برای هیچ
 قصد یک طرفه مقصر نشان دادن کسی نیست بلکه هر دو نهاد مربوطه در این سیاست‌گذاری مقصر تلقی می‌شوند و اگر بنا به اظهار نظر سلیقه‌ای و حل ابهام بود باید قبل از برگزاری مسابقات لیگ برتر این موضوعات و اختلاف نظرها برطرف می‌شد و حین برگزاری مسابقات این چنین معضل جنگ و اعصاب مردم نمی‌شدند.
با این حال جذب یک اسپانسر بزرگ از سوی فدراسیون فوتبال برای تبلیغات محیطی ورزشگاه‌ها هم در این زمینه نامتعارف است چرا که نبود دوربین در ورزشگاه نه تنها رویارویی تیم‌ها و هواداران را نشان نمی‌دهد بلکه تبلیغات محیطی دور زمین فوتبال از این قضیه بی نصیب نیستند و در زمانی که صدا و سیما دوربینی در ورزشگاه ندارد تابلوهای تبلیغاتی در تمام مسابقات فوتبال روشن هستند و به ارائه تبلیغات گاه برای بازیکنان و یا مربیان تیم‌ها می‌پردازند و این خود به تنهایی اصراف هزینه‌های زیادی از سوی فدراسیون فوتبال تلقی می‌شود.
*جوان گرایی، رشد گلزنی، حضور تماشاگران بیشتر شعار لیگ برتر امسال در غیاب دوربین‌های سیما
لیگ‌های معتبر اروپایی در تمام نقاط جهان میانگین حضور تماشاچی در آنها حرف اول را می‌زند، جایی که لیگ فوتبالی مانند هلند، اسپانیا و آلمان میزان آمار حدودی حضور تماشاگر در هر بازی به عدد ۲۵ تا ۵۵ هزار نفر می‌رسد اما در ایران سال به سال در حال افزایش است.
لیگ برتر ایران سالیان پیش حتی زمانی که تیم‌ها در رتبه‌های پایین جدول رده‌بندی قرار داشتند در هر بازی متوسط حضور تماشاگر از ۳۰ هزار نفر کاهش نداشت اما امروز به سختی در هر بازی تعداد تماشاگران به ۱۰ هزار نفر می‌رسید.
بد نیست بدانید شهر مشهد مقدس با دارا بودن استادیومی همچون ثامن‌الائمه (ع) که گنجایش آن ۳۵ هزار نفر است امسال با دارا بودن یک نماینده در لیگ برتر با نام پدیده خراسان همواره از آغاز لیگ رکورد حضور تماشاگران را در دست دارد و برای هر بازی خانگی جمعیتی بالغ بر ۲۰ تا ۲۸ هزار نفر سرازیر استادیوم ثامن‌الائمه می‌شوند، همچنین در آخرین بازی پدیده با استقلال تهران که چندی پیش در مشهد برگزار شد تا قبل از نگارش این مطلب ۳۵ هزار نفر برای حمایت از تیم شهرشان راهی ورزشگاه شدند اما بی‌تدبیری بعضی از مدیران سبب شد تا خیل عظیم هواداران فوتبال آن هم در اوضاع و احوال قحطی تماشاگر در لیگ از پنجره تلویزیون دیده نشود.
در پایان باید گفت تنها عاملی که می‌تواند قطار پیشرفت لیگ برتر ایران را مهیا سازد توجه دولت و به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان است تا با یک برنامه جامع اوضاع بلاتکلیف این لیگ در کشور برطرف شود اما وعده‌های مسئولان از دیرباز بوده است ولی عمل به آن نیازمند پرهیز از شعارزدگی و راهکار جامع است.
…………………………………….
یادداشت: مصطفی رحیمی

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.