کد خبر : 18289
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 آبان 1397 - 4:12

درآمد سرانه آذربایجان‌شرقی ۳۰درصد پایین تر از کشور / مهاجرت نخبگان، سرمایه‌گذاران و متخصصان

درآمد سرانه آذربایجان‌شرقی ۳۰درصد پایین تر از کشور / مهاجرت  نخبگان، سرمایه‌گذاران و متخصصان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: ما ویژگی‌های خاص اجتماعی داریم و مردم ما تحمل بیکاری ندارند و هر کجا کار باشد، آنجا مهاجرت می‌کنند و در نتیجه در ۵۰ سال گذشته جزو مناطق مهاجرفرست بودیم.

 

داوود بهبودی اظهار داشت: در استان ۳ میلیون و ۹۰۹ هزار نفر زندگی می‌کنند که یک‌میلیون و ۲۲۸ هزار نفر شاغل بوده و نرخ بیکاری در استان ۱۰.۷ درصد بوده که نسبت به میانگین کشوری که ۱۲.۱ درصد است، پایین‌تر است.

مردم آذربایجان اهل کار هستند و تحمل بیکاری را ندارند

وی، تعداد بیکاران استان آذربایجان‌شرقی را ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: آذری‌ها ویژگی‌های خاص اجتماعی خود را دارند و اهل کار و فعالیت بوده و تحمل بیکاری را ندارند؛ بنابراین اگر در شهر و دیار خود فرصت شغلی مناسب نباشد به هر کجا که کار باشد، مهاجرت می‌کنند و در نتیجه در ۵۰ سال گذشته جزو مناطق مهاجرفرست بودیم.

مهاجرت  نخبگان، سرمایه‌گذاران و متخصصان

بهبودی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی آذری‌ها خوداتکایی و درون‌گرا بودن آنان است، خاطرنشان کرد:نرخ بیکاری به این دلایل همیشه پایین‌تر از نرخ کشوری است و این امر لزوماً ناشی از این نبوده که خیلی شکوفایی اقتصادی داشته‎ایم و کار خاصی انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: مردم آذربایجان تحمل بیکاری ندارند؛ اگر کار شد در روستا، شهر و استان خود کار می‌کنند و اگر نشد به هر جای ایران که فرصت شغلی باشد، مهاجرت می‌کنند.

بهبودی ادامه داد: در واکاوی بحث مهاجرت شاهد آن هستیم که برخلاف برداشت اولیه که مهاجرت به نیروی کار معمولی منتسب می‎شود، ابتدا بخشی از نخبگان، سرمایه‌گذاران و متخصصان از این استان مهاجرت می‌کنند و این امر موجب می‌شود که هم تراز کیفی نیروی انسانی و هم میزان سرمایه‎گذاری و اشتغال‌زایی در استان پایین بیاید.

کاهش سهم آذربایجان شرقی در اقتصاد کشور

وی با بیان اینکه حلقه اول مهاجرت در استان آذربایجان‌شرقی فعالان اقتصادی، نخبگان و کارآفرینان هستند نه کارگران، اظهار داشت: سهم اقتصادی آذربایجان‌شرقی از ۶ درصد به چهار درصد و سهم جمعیتی استان به پنج درصد رسیده است.

بهبودی اضافه کرد: معمولاً سرمایه‎گذاران و فعالان اقتصادی در محیط‌هایی که زیاد دیده شوند یا به عبارتی دیگر توسط افکار عمومی رصد و تابلو شوند، نمی‌توانند به راحتی فعالیت کنند و معمولاً مهاجرت را انتخاب کرده و به استان‌های بزرگتر می‌روند.

این اقتصاددان با بیان اینکه این پدیده اتفاقی جهانی است، اذعان داشت: مهاجرت از شهرهای کوچک‌تر به بزرگ‌تر و از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهای توسعه یافته مقوله مشترک است، ولی با وقوع مهاجرت، نخبگان جای خود را به نیروهای ساده می‌دهند و علاوه بر خروج نیروی انسانی خروج سرمایه هم روی می‎دهد و جریان انباشت سرمایه کند می‎شود که بی‌تردید این امر در توسعه و پیشرفت آن منطقه اثرگذار است.

 مقوله عدم چسبندگی به زمین در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه به مقوله چسبندگی مردمان برخی از استان‌ها اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از دلایل بالا بودن نرخ مهاجرت در برخی استان‌ها از جمله آذربایجان‌شرقی مقوله عدم چسبندگی به زمین است.

این مسوول تاکید کرد: مردم برخی از استان‌ها با وجود بالا بودن نرخ بیکاری‌شان همچنان در استان و شهر خود باقی‌مانده و زندگی در فقر و بیکاری را ادامه می‌دهند، به عبارتی چسبندگی بالایی دارند ولی مردم برخی استان‌ها از جمله آذربایجان‌شرقی به دلیل دارا بودن حس کار و فعالیت و غیرت اقتصادی و اجتماعی چسبندگی زیادی به موطن‌شان ندارند و اگر شرایط کار در استان خود را نداشته باشند، مهاجرت می‌کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد: در استان آذربایجان‌شرقی چالش‌های خاصی هم داریم که بخشی مربوط به ترکیب نیروی انسانی و ترکیب مشاغل ما بوده و یکی از عارضه‌های اقتصادی ما پدیده مهاجرت است که اول در قشر کارآفرین و متخصص اتفاق می‌افتد بعد به دنبال آن در بدنه نیروی انسانی معمولی رخ می‌ده،د یعنی در مرحله اول فرصت‌های شغلی و توانمندی‌ها را با خود می‌برد و بعد نیروی انسانی معمولی را.

درآمد سرانه در آذربایجان‌شرقی ۷۰ درصد کشور است

بهبودی خاطرنشان کرد: تداوم این روند در بلندمدت سبب شده درآمد سرانه در آذربایجان‌شرقی ۷۰ درصد کشور باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: آنچه که مهم است بازیابی جایگاه استان و رسیدن به سطح قابل قبول برای مردم شریف مستلزم تلاش و اهتمام بیشتر است، به نحوی که با مدیریت انگاره‎ها و اصلاح باور و تغییر نگرش کارآفرینان، سرمایه‎گذاران، نخبگان و متخصصان آنها را به ماندن در استان ترغیب کرد.

این اقتصاددان ابراز داشت: البته دستیابی به این مهم مستلزم اقداماتی در جهت بهبود فضای کسب و کار، اصلاح افکار عمومی، توسعه ظرفیت‎های اجتماعی و تقویت اعتماد و انسجام اجتماعی است که این دو گروه اقدام اساسی ابتدا می‎تواند به توقف جریان مهاجرت و سپس معکوس شدن آن بیانجامد.

وی افزود: در تداوم این جریان باید جاذبه‎های استان بتواند ارزش‌آفرینان و سرمایه‎گذاران را از خارج از استان و حتی خارج از کشور به استان آذربایجان‎شرقی بکشاند و با شکل‎دهی فرصت‎های شغلی نوین و مدرن، درآمد سرانه و رفاه استان را به میانگین کشوری و فراتر از آن ارتقاء دهد.

بهبودی اذعان داشت: مهمترین و کلیدی‎ترین نکته در این خصوص، باور مشترک و عزم جزم عمومی در تمام سطوح مدیریت کلان و عالی، مدیران میانی، کارشناسان، نهادهای مدنی و سازمان‎های مردم‎نهاد و حتی مردم عادی شهر و روستا است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.