کد خبر : 1924
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 دی 1393 - 10:27

نفس تبریز در سینه حبس شد / تب تند درختان تبریز در فقر اکسیژن

نفس تبریز در سینه حبس شد / تب تند درختان تبریز در فقر اکسیژن

استفاده دو نیروگاه تامین برق از سوخت مازوت در استان آذربایجان‌شرقی(بناب و تبریز) و آلودگی هوا نفس باغات اطراف این نیروگاه‌‌ها را به شماره انداخته است به طوریکه این باغات به زودی به مکانی غیرقابل استفاده و متروکه تبدیل خواهند شد.

 

استفاده دو نیروگاه تامین برق از سوخت مازوت در استان آذربایجان‌شرقی(بناب و تبریز) نه‌ تنها باعث افزایش روزافزون آلودگی هوای شهر تبریز و برخی شهرستان‌های این استان شده، بلکه نفس باغات اطراف این نیروگاه‌ها را نیز به شماره انداخته است، به طوری که به گفته کارشناسان، این باغات به زودی به مکانی غیرقابل استفاده و متروکه تبدیل خواهند شد.

رحیم شهرتی‌فر نیز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این‌باره اظهار داشت: سوخت نیروگاه حرارتی تبریز باید گاز طبیعی باشد و چون زمستان‌ها مصرف گاز طبیعی در کشور شدت می‌گیرد، به اجبار به جای گاز طبیعی از سوخت مازوت نیز در‌ آنجا استفاده می‌شود.

وی بر لزوم استفاده نیروگاه حرارتی تبریز از گاز طبیعی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی مناطق تبریز، آلودگی هوا باعث خشک شدن شاخ و برگ درختان شده است که ممکن است این امر ناشی از تصاعد گازهای مضر توسط نیروگاه باشد.

شهرتی‌فر ادامه داد: در سال‌های اخیر برای افزایش تولید گاز طبیعی و اختصاص سهمیه ویژه زمستانی این نیروگاه اقدام موثری صورت نگرفته است.

فرماندار تبریز با اشاره به محدود بودن استفاده از گاز در این نیروگاه‌ها اظهار کرد: به دلیل اینکه نمی‌توان گاز شهرها را قطع کرد بنابراین نمی‌توان این نیروگاه‌ها را تعطیل کرد اما باید به ناچار از سوخت مازوت استفاده کرد.

وی افزود: همین که سوخت مازوت استفاده می‌شود فی‌النفسه ایجاد آلودگی می‌کند و به همین دلیل ضروری است در تمام فصول سال سوخت این نیروگاه به گاز طبیعی تبدیل شود.

شهرتی‌فر یادآور شد: با این وجود در سال‌جاری مدت زمانی که از گاز طبیعی در این نیروگاه استفاده شده، نسبت به قبل بیشتر بوده ولی گاهی که فشار گاز کفایت نمی‌کند مجبور به استفاده از مازوت می‌شوند.

فرماندار تبریز در پاسخ به اینکه چرا در صورت استفاده از مازوت، برای جلوگیری از آلودگی بیشتر برای این نیروگاه از سیستم‌های فیلتر آلودگی متناسب با خروجی، استفاده نمی‌شود، گفت: این موارد جنبه تخصصی پیدا می‌کند که بهتر است مسئولان مرتبط محیط زیستی به آن پاسخ دهند.

فرماندار تبریز با بیان اینکه مسئولان استانی و مسئولان وزارت نیرو پیگیر موضوع آلودگی ناشی از نیروگاه تبریز هستند، گفت: امیدواریم با افزایش تولید گاز طبیعی این مشکل در سال‌های آینده حل شود.

نیروگاه گازی و حرارتی تبریز که در قسمت جنوب‌غربی این شهر و در فاصله ۱۶ کیلومتری جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده است، علاوه بر استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت مصرفی، از مازوت نیز استفاده می‌کند؛ سوختی که به دلیل بالا‌بودن میزان دی‌اکسید گوگرد آن، از آلایندگی بسیار بالا و خطرناکی برخوردار است.

هرچند آلودگی هوا این روزها آن‌قدر تکراری شده است که کسی حوصله بحث نداشته باشد تا وقتی بگذارد این سطرها را بخواند، اما چاره‌ای نیست؛ باید آنقدر گفت و نوشت تا شاید به کسی بر بخورد و تصمیم بگیرد که برای این معضل به فکر چاره باشد.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.