کد خبر : 19626
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 آذر 1397 - 9:26

۶۱ حلقه چاه غیرمجاز در هریس مسدود شد

۶۱ حلقه چاه غیرمجاز در هریس مسدود شد

 فرماندار هریس با بیان اینکه ۱۶۲ حلقه چاه آب غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده است، گفت: امسال از این تعداد ۶۱ حلقه چاه مسدود شده است.

 

 علی محمودی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز از راهکارهای جلوگیری از هدررفت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است، افزود: با مسدود کردن این چاه‌ها ۲۸۳ هزار مترمکعب آب زیرزمینی در سال صرفه جویی و حفاظت می شود. وی اظهار داشت: برای انسداد ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر از طریق دستگاه قضایی اقدام شده که با مسدود شدن این چاه‌ها نیز حدود یک میلیون مترمکعب آب زیرزمینی حفظ می شود.

فرماندار هریس با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آب این شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود، از بهره برداران خواست تا ضمن توجه به ارزش اقتصادی آب از هدررفت آب‌های سطحی در انهار سنتی و استخرهای خاکی جلوگیری کنند.
محمودی ادامه داد: بهره برداران با اصلاح و رعایت الگوی مصرف، کشت گیاهان سازگار با آب و خاک منطقه و تشکیل تعاونی آب بران برای حفظ و صیانت از منابع آبی کمیاب این شهرستان و استفاده از روش های نوین آبیاری برای توسعه کشاورزی تلاش کنند.
وی گفت: با توجه به کاهش بارش‌ ها و خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر، مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد و برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب نصب کنتورهای هوشمند حجمی ضروری است.
فرماندار هریس با بیان اینکه ۹۷ مورد قرارداد کشاورزان با نصابان کنتور هوشمند عقد و کنتور آب توسط ۳۸ نفر از بهره‌برداران آب کشاورزی نصب شده است، یادآوری کرد: برای نصب کنتورهای هوشمند از بهره‌برداران انتظار می رود با ادارات ذی ربط همکاری کنند تا در کمترین زمان نسبت به نصب این کنتورها اقدام شود.
محمودی با تاکید بر لایروبی و آزاد سازی تصرف های غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه ها افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز مسیر رودخانه ها باید با همکاری ادارات و اعضای شورای حفاظت از منابع آب در اسرع وقت قلع و قمع شود.
شهرستان هریس با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.