کد خبر : 2004
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1393 - 19:25

دانشنامه و سند جامع آذربایجان تدوین می شود

دانشنامه و سند جامع آذربایجان تدوین می شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از تدوین دانشنامه و سند جامع آذربایجان و انتشار ۷۳۳ آلبوم بزرگ اسناد سلطنتی دوره قاجار‌ خبر داد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از تدوین دانشنامه و سند جامع آذربایجان خبر داد و گفت: بهمن امسال ۷۳۳ آلبوم بزرگ اسناد سلطنتی دوره قاجار در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

 سیدرضا صالحی‌امیری با بیان اینکه با اتمام سیستم دیجیتال‌سازی، در روزهای آینده ۷۳۳ آلبوم بزرگ اسناد سلطنتی دوره قاجار ‌در دسترس مردم قرار می‌گیرد، ‌اظهار داشت: ‌این اسناد تاریخی بسیار ارزشمند بوده و در بهمن ماه در اختیار مردم کشور به ویژه آذربایجان قرار می‌گیرد.

تدوین دانشنامه آذربایجان

صالحی‌امیری با اشاره دیدار بعد از ظهر امروز با استاندار آذربایجان شرقی و پیشنهاد وی به جبارزاده مبنی بر تدوین و سند جامع و دانشنامه آذربایجان(‌دانشنامه آذری) گفت: این دانشنامه و سند جامع می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌کنندگان و تحریک‌کنندگان که با سخنان خود در داخل و خارج نسبت به جامعه فرهیخته، بزرگ و با تمدن و قدمت طولانی را‌ گرفته و نیاز پژوهشگران و نسل فعلی و آینده را برطرف کند.

وی از رسانه‌ها خواست مسئولان را به این کار بزرگ تشویق کنند چون جای دانشنامه آذری خالی است و می‌توان با یک برنامه‌ریزی منسجم در حوزه تاریخ و فرهنگی و با همکاری دانشگاهیان این دانشنامه را تدوین کرد.

انتقال اسناد ریاست جمهوری به مرکز اسناد

صالحی امیری سپس در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس مبنی بر انتقال  اسناد وزارت اطلاعات و انتقال آنها به کتابخانه ملی گفت: البته قانون، قضیه را روشن کرده ‌و مستثنیات را هم بیان کرده ‌و بنای ما در دوره جدید بر اجرای قانون مصوب است که بر‌اساس آن سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی موظف هستند امکان استفاده از اسناد بیش از ۴۰ سال را با در اختیار قرار دادن آنها به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برای پژوهشگران فراهم کنند، البته به جز دستگاه‌هایی که قانون مشخص کرده است، اما این دستگاه‌ها هم می‌توانند مثل همه مراکز دیگر، تاریخی را تعریف و اعلام کنند که بعد از آن تاریخ، دسترسی به اسناد مربوطه ممکن خواهد بود.

وی با اشاره به تعامل خوب با دولتمردان گفت: اسناد ریاست جمهوری به تدریج به مرکز اسناد منتقل می‌شود.

صالحی‌امیری  گفت: اسناد وزارت نفت و امور خارجه و سایر دستگاه‌های که طبق قانون موظف هستند اسناد بالای ۴۰ سال را به سازمان اسناد تحویل دهند و قانون برای وزارت دفاع و اطلاعات شرایط خاصی را تعریف کرده و انجام می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه نسبت به خارج کردن اسناد طبقه‌بندی شده و چگونگی خارج کردن آنها از طبقه‌بندی در ایران کمتر توجه می‌شود، اظهار داشت: همه نهادها از جمله وزارت اطلاعات، خارجه و وزارت دفاع و نفت و همه نهادها کمیته بازنگری طبقه اسناد را برگزار و اسناد را آزاد کنند چون حق مردم که بدانند در سال‌های گذشته چه گذشته است.

وی از نیروهای مسلح از جمله سپاه در آزاد‌سازی اسناد طبقه‌بندی دوران دفاع مقدس تشکر کرد و گفت: سپاه اسناد طبقه‌بندی شده عملیات‌های دوران دفاع مقدس را از طبقه‌بندی خارج کرده و نمایشگاه‌های در این زمینه نیز برگزار و در معرض عموم قرار می‌گیرد.

*رایزن‌های فرهنگی نماینده سازمان اسناد ایران

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: ارتباط با مراکز اسناد ملی و کتابخانه‌های ملی کشور و دنیا برای تبادل ظرفیت‌ها و اطلاعات، طرح دیگر این سازمان است.

وی از امضای توافق‌‌نامه‌ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد که بر اساس آن همه رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر، نمایندگی کتابخانه ملی کشور را هم برعهده خواهند داشت و افزود: بر اساس این توافق‌نامه حکم حدود ۳۰ نفر از رایزن‌های فرهنگی ایران در جهان صادر شده است.

*یک نهاد فرهنگی و ملی هیچ گاه به یک نهاد سیاسی تبدیل نخواهد شد

صالحی‌‌امیری گفت: بسیاری از کتابخانه‌های ملی جهان محل تعالی افکار و اندیشه‌های علمی است که در قالب همایش، نشست تخصصی، نقد و… برگزار می‌شود و وجود چنین مرکزی از بایسته‌ها و لوازم فعالیت سازمانی در کتابخانه ملی ایران است، بر این مبنا از ابتدای سال ۹۳ این اندیشگاه تاسیس شده و تاکنون ده‌ها نشست علمی و تخصصی و نیز مراسم نقد کتاب و رونمایی کتاب برگزار شده است.

وی از همه انجمن‌های علمی کشور دعوت کرد از چنین امکانی در سازمان کتابخانه ملی بهره‌برداری کنند و گفت: در اندیشگاه کتابخانه ملی در تهران چند برنامه برگزار می‌شود و نخبگان در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور با همکاری سازمان گام‌های عملی برمی‌دارند.

صالحی‌امیری در پاسخ به این سئوال که وی در اندیشگاه به دنبال گسترش فکر خاص و مسائل سیاسی است، اظهار داشت: یک نهاد فرهنگی و ملی هیچ گاه به یک نهاد سیاسی تبدیل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در اندیشگاه حضور ظهور و تلاش برای تولید ارزش‌های فرهنگی است و همه نخبگان و فرهیختگان بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای می‌توانند از این اندیشگاه استفاده کنند و هیچ گونه مرزبندی سیاسی برای اندیشگاه نداشته و نخواهیم داشت.

*تدوین دانشنامه فرهنگ توسط ۲۰ گروه و ۱۰۰ پژوهشگر

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: دانشنامه فرهنگ توسط ۲۰ گروه و ۱۰۰ پژوهشگر نخبه کشور در قالب یک برنامه سه ساله در حال تدوین است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.