کد خبر : 2009
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1393 - 13:01

تبریز جهانگردان را به خود فرا می خواند

تبریز جهانگردان را به خود فرا می خواند

 

 

 

آی نیوز- علی عباسی ؛ شهر تبریز در یکی دو سال اخیر اتفاق متفاوتی را از حیث ورود گردشگران تجربه می کند. ورود تعداد انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی به تبریز در بهار و تابستان سال گذشته هر چند برای مسئولان شهر غیر منتظره بود اما باعث به وقوع پیوستن چند اتفاق مهم شد.

کمبود تخت هتل برای گردشگران در شش ماه از سال مسئولان شهری تبریز را به فکر انداخت تا به توسعه زیرساختهای گردشگری در این شهر بپردازند.
تسهیل شرایط احداث هتل و مجموعه های اقامتی سیاحتی و تفریحی از سوی شورای اسلامی و شهرداری تبریز از یک سو و همچنین عقد قرارداد مشارکت ساخت تعدادی هتل در تبریز در همین راستا تلقی می شود.
شاید اگر پاسخ این سوال را که چرا در سال گذشته تعداد گردشگر ورودی به شهر تبریز افزایش یافته است بدانیم، بتوانیم رویکرد جدید شهرداری تبریز در خصوص پدیده گردشگری و توریسم را توجیه نماییم.
شهرداری تبریز در سال گذشته برنامه های متنوعی را در خصوص شناساندن پتانسیل های مختلف تبریز برای گردشگران تدارک دیده بود.
تداوم جشن های تابستانی، انعکاس اخبار مربوط به شهر تبریز در رسانه های مختلف بخصوص شبکه های تلویزیونی داخلی و خارجی، میزبانی جشنواره تولیدات شبکه های استانی صدا و سیما در تبریز، هفته نکوداشت تبریز، برگزاری هفته های فرهنگی تبریز در شهرهای مختلف از جمله عوامل جذب توریست و گردشگر به تبریز بوده اند.
 از سوی دیگر هزینه های بسیار پایین گردشگری در تبریز نسبت به شهرهای مشابه میزان رضایت گردشگران از ورود به تبریز را دوچندان کرد.
اما آیا زیرساختهای توریستی شهر تبریز جوابگوی ورود تعداد بیشتری گردشگر به این شهر می باشد؟ قطعا جواب کاملا مثبت نخواهد بود، ولی حرکت، برنامه ریزی و دورنمای خیز بلند شهرداری و سازمانهای مرتبط با این امر می تواند به بهبود و توسعه زیرساختهای گردشگری در تبریز منجر شود.
استفاده از تجربیات شهرهای دیگر کشورمان و شهرهای مطرح دنیا در خصوص جذب گردشگر قطعا می تواند در تغییر نوع نگاه و ایجاد یک سیاست واحد شهری در خصوص جلب، ارائه خدمات بهینه و همچنین استفاده از ورود گردشگران به شهر تاریخی تبریز مثمر ثمر باشد.
شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز پنجره ای برای معرفی تبریز
با روی کار آمدن شهردار جدید تبریز اخباری در خصوص حمایت شهرداری تبریز از شرکت های مختلف هوایی برای ایجاد و تقویت تعداد پرواز ها به تبریز را شاهد بودیم. از جمله این شرکت ها شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز می باشد که در حال حاضر در تبریز فعال می باشد.
شهردار تبریز در دیدار با مدیردفتر ترکیش ایر لاین در تبریز گفته است: شهرداری تبریز از فعالیت شرکت های معتبر هواپیمایی و مسافربری بین المللی، در تبریز  در راستای بسط مسائل فرهنگی فی مابین استقبال می کند.
وی همچنین می گوید: این حمایت می تواند در قالب تبلیغات محیطی و یا تسهیل در ساز و کارهای اداری فعالیت شرکت ها، زمینه توسعه گردشگری  و طرح های نو در جهت تعمیق روابط فرهنگی و شهروندی دو کشور صورت گیرد استفاده از ظرفیت هواپیمایی ترکیش ایرلاین برای معرفی پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری تبریز مفید فایده باشد.

اما چرا شهرداری تبریز چنین سیاستی را در پیش گرفته است؟
یکی از اصلی ترین پاسخ ها به این سوال این است که وقتی گردشگر و جهانگردانی به کشور و شهری وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی مثل هزینه غذا و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان هزینه ورود به موزه یا مکان های دیدنی می‌پردازند و از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شوند.
ایجاد شغل در شهر و یا کشور میزبان
ایجاد شغل یکی دیگر از اصلی ترین دلایلی است که توجه به اهمیت گردشگر و توریست را دو چندان می نماید. بر این اساس ورود هر ۱۰ نفر گردشگر و جهانگرد خارجی به کشور یک فرصت شغلی ایجاد می کند که با محاسبه ای ساده به توان بالای گردشگری در چرخش اقتصاد و حل معضل بیکاری در جامعه پی خواهیم برد.
با توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی کارروبه رو هستند بسیار مفید خواهد بود چون همانگونه که اشاره شد هر ۱۰ نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شود یک فرصت شغلی ایجاد می‌گردد.
رویه و سیاستگذاری شهردار کلانشهر تبریز در خصوص تمرکز بر ایجاد زیرساختهای لازم برای گردشگری و سرمایه گذاری برای جلب جهانگردان و گردشگران به تبریز اثرات و ثمرات خود را از تابستان امسال نشان داده است و نتایج عمیق تر و اقتصادی آن در سالهای آینده بیشتر نمایان خواهد شد.
همچنین وجود دهها اثر تاریخی و باستانی در تبریز، وجود خانه های تاریخی، مساجد تاریخی، خیابانهای قدیمی، میدانها، بازارهای منحصر به فرد و تاریخی تبریز ، آداب و سنن و… فرصت بسیار مناسبی را برای مسئولان شهر بوجود می آورد تا از این امکان و فرصت برای کسب درآمد های پایدار برای تبریز استفاده بنمایند.
 با توجه به استعدادها و زمینه های متعدد گردشگری موجود در شهر تاریخی، صنعتی و فرهنگی تبریز از قبیل اکو توریسم، توریسم صنعتی، گردشگری درمانی، گردشگری تفریحی، گردشگری زمستانی، گردشگری مذهبی، گردشگری بازاری سوق دادن سیاستهای کلان اداره شهر بر اساس جذب منابع درآمدی کلان برای شهر از طریق جلب جهانگردان یک استراتژی کم هزینه با میزان بهره وری و بازده زیاد می باشد.

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.