کد خبر : 2081
تاریخ انتشار : جمعه 10 بهمن 1393 - 20:10

جبارزاده: منطقه ویژه علم و فناوری تبریز را به اولین‌های خود برمی‌گرداند

جبارزاده: منطقه ویژه علم و فناوری تبریز را به اولین‌های خود برمی‌گرداند

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: منطقه ویژه علم و فناوری تبریز را به اولین‌های خود برمی‌گرداند.

 

اسماعیل جبارزاده در نشست شورای مدیران استانداری، ضمن تبریک سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امیدواریم در سایه تلاش و پیگیری‌های مدیران استانی دهه فجری متفاوت‌تر از سال‌های گذشته از نظر محتوا و پیامی که در این دهه برای مردم از طرف دستگاه‌های اداری منعکس شود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید مردم را به راه حق که در مدت ۳۶ سال گذشته در قالب انقلاب اسلامی طی شده است، امیدوار کنیم، افزود: یکی از راه‌های امیدوار کردن مردم و انقلاب ارائه گزارش‌های کار و خدماتی است که دولت در طول یک سال گذشته انجام داده و طبیعتا هم فرمانداران و هم مدیران کل استانداری به شکلی باید اطلاع رسانی جامع و کامل از خدمات‌رسانی یک سال گذشته را ارائه کنند که انعکاس خدمات، مردم را نسبت به انقلاب امیدوار کند و دشمنان انقلاب و بدخواهان نظام را که سعی در ناامید کردن مردم از این نظام هستند، مایوس کند.

جبارزاده خاطرنشان کرد: برای این امر، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی در استان انجام می‌شود و در این مسیر مدیران و فرمانداران از ظرفیت‌های پیش آمده به نحو مقتضی بهره‌مند شوند.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه یکی از ضعف‌هایی که در یک سال گذشته با آن روبه رو بودیم عدم اطلاع حوزه‌ها از امور انجام شده یکدیگر بود، خاطرنشان کرد: همه عزیزان باید نسبت به وقایع و اتفاقات توجیه شوند و همدلی و همکاری جزو اصول برنامه‌ها است که امیدواریم انجام پذیرد.

 

تصویب تبریز به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری

 

وی با اشاره به تصویب تبریز به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری، گفت: با وجود برخی مشکلات برای تصویب منطقه ویژه اقتصادی اولین استانی که منطقه ویژه آن به تصویب رسید آذربایجان‌شرقی بود و ۴ استان دیگر با توجه به مطالبی که از سوی استان آذربایجان‌شرقی ارائه شد بهره‌مند شدند و این امر جزو اقدامات ارزشمندی بود که اتفاق افتاد و تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه استان دارد.

 

جبارزاده گفت: طرح منطقه ویژه استان آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استان‌ها که حتی از مشاوران خارج نیز استفاده کرده بودند با هزینه کم و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توسط همکاران و کارشناسان استانداری و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام گرفت.

 

وی با بیان اینکه در کشور آنچنان آشنایی با این بحث وجود ندارد و ورود نشده است، خاطرنشان کرد: زمینه و مقدمات اجرایی شدن این بحث در استان باید فراهم شود و امیدواریم با همکاری مدیران سریعا عملیاتی و اجرایی شود.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی، با اشاره به نامگذاری این منطقه به عنوان منطقه ویژه ربع رشیدی، اظهار داشت: از نظر منطقه‌ای، تبریز در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته است و از نظر جغرافیایی نیز مرتبط با کشورهای همجوار است.

وی در خصوص توانمندی‌های استان گفت: وجود شبکه بزرگراه‌های بین استانی با همه استان‌ها و همجواری با کشورهای دیگر و وجود فرودگاه بین‌المللی تبریز و فرودگاه سهند مراغه و وجود منطقه آزاد ارس و شرکت شهرک سرمایه گذاری‌های خارجی و امکان صادرات از استان و سوابق علمی و درخشان و موقعیت ممتاز اقلیمی استان جزو توانمندی‌های عمومی استان است.

 

راه‌اندازی کارگو در فرودگاه بین‌المللی تبریز

 

جبارزاده در خصوص راه‌اندازی کارگو در فرودگاه بین‌المللی تبریز، گفت: این اقدام می‌تواند قدم بزرگی برای توسعه استان باشد که در دهه فجر یا در سفر جهانگیری به تبریز افتتاح می‌شود.

وی برای معرفی توانمندی های استان گفت: در استان ۱۳۹ مرکز دانشگاهی و مرکز آموزش عالی و ۲۰۹ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی و یک پارک علم و فناوری و ۱۰ مرکز رشد فعال در استان وجود دارد که وجود دارد که پتانسیل بزرگی در راستای توسعه استان است.

 

ثبت ۲۵۸ شرکت دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی

 

استاندار آذربایجان شرقی، افزود: تا به امروز ۲۵۸ شرکت دانش بنیان به ثبت رسیده که نزدیک به ۵۰ شرکت از سوی معاونت علم و فناوری مجوز دانش بنیانی دریافت کرده‌اند و ۵۹۰ طرح علمی در استان کار شده است که در نمایشگاه سال گذشته ارائه شد و ان‌شاءالله این نمایشگاه هر سال برگزار می‌شود و بستری فراهم می شود تا همه افراد در نمایشگاه علم و فناوری بتوانند یافته های علمی خود را به بخش خصوصی تولیدی عرضه کنند.

 

وجود ۳ هزار و ۶۰۰ هیئت علمی با ۲۰۷ هزار دانشجو در آذربایجان‌شرقی

 

وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۶۰۰ هئت علمی و ۲۰۷ هزار دانشجو در استان حضور دارند که ظرفیت بالایی است، ادامه داد: از این تعداد دانشجو ۲۰ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۴ هزار نفر دکترای حرفه‌ای و ۲ هزار نفر دکترای تخصصی مشغول تحصیل هستند که در مجموع ۲۹ هزار نفر می شود و اگر از این تعداد هر کدام یک پایان نامه کاربردی ارائه کنند ما ۳۰ هزار ظرفیت بالقوه جدید در مباحث علمی خواهیم داشت که اگر این طرح‌ها را به سمت تولید ثروت حرکت دهیم یک ظرفیت بزرگی برای توسعه استان خواهد بود.

 

تعطیلی ۵ هزار واحد صنعتی در استان با سیاست‌های غلط

 

جبارزاده با بیان اینکه ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد که متاسفانه ۵ هزار واحد از این رقم در اثر سیاست‌های غلط گذشته منجر به تعطیلی شده‌اند، اضافه کرد: اما باز هم همین واحدهای تعطیل به عنوان یک ظرفیت بالقوه محسوب می‌شوند که می‌توان برای سرعت بخشیدن مراحل رسیدن به محصول، در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داد.

 

وجود ۱۲۸ هزار واحد صنفی

 

وی افزود: ۱۲۸ هزار واحد صنفی وجود دارد که با تاریخ آذربایجان عجین هستند و در اکثر خانواده‌ها به شغل اجدادی تبدیل شده است که با به روز کردن و تجهیز کردن بخشی از این واحدها به علوم جدید برای جهش تولیدات و حضور در اقتصاد مقاومتی و تحقق آرزوی مقام معظم رهبری برای بسته شدن چاه‌های نفتی و اداره کشور با درآمدهای غیرنفتی است، قدم برداشت.

 

وجود ۳۳ خوشه صنعتی در استان

 

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۳۳ خوشه صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶ خوشه در قسمت‌های مختلف استان فعال است، خاطرنشان کرد: با شناسایی این خوشه‌های صنعتی می‌توان در بحث علم و فناوری بیش از پیش موفق بود و در این میان صنایع بزرگی همچون داروسازی تبریز حرفی برای گفتن دارد و شرکت‌های زهراوی و دانا و دیگر شرکت‌ها جزو ظرفیت‌های بزرگ استان در این زمینه هستند که باید حمایت شوند.

 

۳۹ شهرک صنعتی در استان

 

وی اظهار کرد: ۳۹ شهرک صنعتی در استان وجود دارد که ۱۴ مورد از این تعداد فعال هستند و باید تلاش شود تا دیگر شهرک‌ها نیز فعال شده و در خدمت صنایع استان قرار گیرد.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در خصوص علم و فناوری به دنبال ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در تبریز بودیم که خوشبختانه اخیرا محقق شد.

 

۸۷ درصد مردم آذربایجان شرقی با سواد هستند

 

وی به درصد باسوادی استان اشاره کرد و گفت: ۸۷ درصد مردم استان باسواد هستند و در این میان آموزش و پرورش باید تلاش کند در طول یک برنامه‌ریزی زمانبندی شده این رقم را افزایش داده و درصد بیسوادی استان را کاهش دهد.

 

جبارزاده در خصوص قوانین حاکم بر منطقه ویژه علم و فناوری گفت: قوانین مناطق آزاد به جز مباحث گمرکی و قانون کار که در مناطق آزاد وجود ندارد همه قوانین و ویژگی‌ها در منطقه ویژه علم و فناوری حاکم است.

 

اولویت‌های منطقه ویژه علم و فناوری تبریز

 

استاندار آذربایجان‌شرقی، در رابطه با محدوده منطقه ویژه علم وفناوری تبریز، گفت: منطقه ویژه علم و فناوری تبریز از یک طرف به کوه‌های «عون بن علی» محدود می‌شود و از سمت دیگر حد شمالی شهر آذرشهر که شهرک سلیمی نیز در این محدوده قرار دارد و از طرفی دیگر شهرک سرمایه‌گذاری خارجی است و از یک طرف شهرک صنعتی عالی‌نسب بستان‌آباد است.

 

وی در خصوص محورهای اولویت‌دار این منطقه گفت: صنایع غذایی و دارویی اولین اولویت‌ها و در اولویت بعدی به ترتیب صنایع ماشین‌سازی، قطعه‌سازی خودرو و صنعت چرم و نساجی و فناوری‌های جدید است و صنایع معدنی فلزی نیز شامل معادن نفلینن، مس، طلا و غیرفلزی کائولن، پرلیت و گوگرد و صنایع لوازم خانگی و الکترونیکی قرار دارد.

 

تعریف دالان برای منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز

 

جبارزاده با بیان اینکه در منطقه ویژه علم و فناوری یک دالان تعریف می‌شود که عبارت است از حاشیه اتوبان در حال احداث تبریز ـ شهر جدید سهند که ۲۰ کیلومتر طول دارد، اظهار داشت: بر اساس عمق مورد نظر صنایع جدید مورد نظر در این دالان متمرکز خواهند شد و همچنین عمدتا کانون‌های فناوری پیشرفته متمرکز می‌شوند و نهایتا دالان به دانشگاه صنعتی سهند و از طرف دیگر به پارک علم و فناوری عصر انقلاب منتهی می‌شود.

 

وی افزود: محل استقرار مراکز علمی و فناوری  و مراکز رفاهی و مسکونی محققان و صنعتگران و مراکز تفریحی ناشی از مسائل علمی و هوشمند جدید در این دالان ایجاد می‌شود.

 

۷ کانون در منطقه ویژه علم و فناوری

 

استاندار آذربایجان شرقی، گفت: علاوه بر ایجاد دالان، در ۷ منطقه ویژه علم و فناوری، کانون‌هایی وجود دارد که یکی از این کانون‌ها عبارت است از اختصاص ۷۰ هکتار از زمین‌های شهرک تبریز ۴ به فناوری‌های پیشرفته در فاز اول است و کانون بعدی کانون خلعت‌پوشان است که جزو زیرمجموعه‌های دانشگاه تبریز است و به عنوان پارک توسعه رشد و فناوری‌های تبریز برای صنایع غذایی و دارویی و فناوری‌های زیستی در محیطی با حدود ۵۰ هکتار اختصاص پیدا می‌کند.

 

وی ادامه داد: کانون دانشگاه صنعتی سهند در ۵۰ هکتار از زمین‌های دانشگاه صنعتی ایجاد می‌شود و برای استقرار فاز اول صنایع پالایشگاهی و مجتمع پالایشگاهی و در طرف دیگر کانون قطعات خودرو در شهرک فناوری‌های خودرو و کانون پارک علم و فناوری استان که در مجموعه عصر انقلاب تعریف شده است.

 

ایجاد کانون‌های ملی و بین‌المللی سهلان برای هدایت شرکت‌های خارجی

 

جبارزاده ادامه داد: در ادامه ایجاد کانون‌ها کانون ملی و بین المللی سهلان که نوعا برای هدایت شرکت‌های خارجی تعیین شده و یکی از مراکز مهم منطقه ویژه علم و فناوری تبریز است و کانون مجتمع علمی و فرهنگی ربع رشیدی در ۱۲۵ هکتار صنایع پاک در زمینه تجهیزات پزشکی و بخشی از داروها که آلایندگی زیست محیطی ندارد و مباحث مطالعات تاریخ و فرهنگی، ایجاد می‌شود.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این کانون‌ها پهنه‌های فناوری نیز تعریف شده است که برای تسری قوانین به دیگر مناطق مختلف به وجود آمده و در این راستا پهنه فناوری برق و الکترونیک در شهرک صنعت برق و الکترونیک توسط بخش خصوصی در حدود ۲ هکتار در حال احداث و تکمیل است.

استاندار، با بیان اینکه در پهنه‌ها باید مراکزی را مستقر کنیم که علوم جدید را بتوانند به واحدهای صنعتی مستقر منتقل کنند، تصریح کرد: همچنین پهنه فناوری لوازم خانگی در محدوده  شهرک صنعتی لوازم خانگی در ۴ هکتار و پهنه فناوری چرم در چرمشهر در ۴ هکتار و پهنه فناوری صنعتی غرب که در شهرک صنعتی غرب و پهنه فناوری ناحیه آخولا در شهرک صنعتی آخولا ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: پهنه فناوری شهید سلیمی در شهرک شهید سلیمی در محدوده ۶ هکتار برای ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی مرجع و  هفتمین پهنه در شهرک بعثت ایجاد می‌شود که در بخشی از آن نیز در شرکت‌های دانش بنیان و آزمایشگاه و شرکت شهرک سرمایه‌گذاری خارجی آذربایجان مستقر می‌شود.

جبارزاده گفت: برای تحقق منطقه ویژه علم و فناوری در استان نیازمند همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای مرتبط هستیم و هرچه زودتر عملیاتی شود به نفع توسعه استان بستر مناسبی آماده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نبود بودجه و اعتبارات کافی بدون اعتبارات دولتی باید این کار را عملی کنیم و با استفاده از پتانسیل دانشگاه از نظر هیئت علمی و در بخش خصوصی از نظر منابع و علاقه بخش خصوصی برای فناوری‌های نانو و بیو باید در برای توسعه استان بهره‌مند شده و مدیریت کنیم.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: امیدواریم با هم‌افزایی و در کنار هم قراردادن ظرفیت‌های موجود بتوانیم استان را برای تولیدات ارزشمند و با ارزش افزوده بالا برای صادرات سوق دهیم و استان را به جایگاه اصلی خود در صدر برگردانیم و بتوانیم وظایف خود را در قبال نظام و دولت و رضایت رهبر معظم انقلاب قدم‌های مناسبی را برداریم.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.