کد خبر : 2151
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 بهمن 1393 - 7:17

ایران دچار خشکسالی هیدرولوژیکی شده است

ایران دچار خشکسالی هیدرولوژیکی شده است

 مدیرکل دفتر برنامه ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران از حاکم بودن خشکسالی هیدرولوژیکی در سطح کشور و خشکسالی هواشناسی در حوضه‌های آب ریز خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی و حوضه مرزی شرق خبر داد و گفت: در حال حاضر از نظر منابع آب روند خوبی نداریم.

یعقوب همتی، با اشاره به آمار بارندگی از ابتدای سال آب جاری (مهر ۹۳) تا نیمه بهمن ماه گفت: در کل ۸۷ میلیمتر به طور متوسط در سطح کشور بارندگی داشتیم در صورتی که در سال آبی گذشته در زمان مشابه حجم بارندگی‌ها به ۱۱۹ میلیمتر می رسید و آمار متوسط دراز مدت نیز در چنین زمانی بیانگر ۱۱۷ میلیمتر بارندگی به طور متوسط است.لذا حجم بارندگی نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به دراز مدت ۲۶ درصد کاهش داشته است. امیدواریم بارندگی بهار را جبران کند چرا که در غیر این صورت شرایط خوبی در تابستان نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر این‌که از نظر وضعیت پوشش برفی نیز شرایط نامناسب است، تصریح کرد: وضعیت پوشش برفی در سطح کشور مناسب نیست به طوری که نسبت به سال گذشته در زمان مشابه حجم پوشش برفی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این‌که تنها دو حوضه آبریز در کشور شامل دریای خزر و حوضه دریاچه ارومیه از نظر بارندگی وضع مناسبی دارند گفت: حوضه دریای خزر نسبت به درازمدت با ۲۹ درصد افزایش بارندگی و حوضه دریاچه ارومیه نیز نسبت به درازمدت با ۳۰ درصد افزایش بارندگی مواجه بوده‌اند اما متاسفانه در سایر حوضه‌های آبریز شامل حوضه خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، مرزی شرق و سرخس وضع مطلوبی حاکم نیست.
همتی با اشاره به این‌که حجم بارندگی درحوضه خلیج فارس و دریای عمان ۴۶ درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است، گفت: بارندگی در فلات مرکزی نسبت به درازمدت ۳۶ درصد کاهش و در حوضه مرزی شرق ۳۹ درصد کاهش داشته است.
وی با تاکید بر این‌که تنها در دو حوضه افزایش بارندگی نسبت به دراز مدت داشته ایم، گفت: وضعیت حوضه سرخس نسبت به درازمدت تاکنون نرمال بوده است.
حوضه‌های ۳۰ گانه واقع‌گرانه‌ترند
مدیر کل دفتر برنامه ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این‌که وضعیت در حوضه های آبریز ۳۰ گانه به شکل دیگری است و واقعیت بهتر نشان داده می شود گفت: در ۳۰ حوضه آبریز درجه یک نسبت به متوسط دراز مدت فقط در شش حوضه افزایش بارندگی صورت گرفته و متاسفانه ۲۴ حوضه بعدی شاهد کاهش بارندگی بوده‌اند که این نشان دهنده حاکم بودن خشکسالی در سطح کشور است.
همتی با اشاره به این‌که کاهش بارندگی بیش از ۳۵ درصد نسبت به متوسط درازمدت بیانگر خشکسالی هواشناسی است به وجود این نوع خشکسالی در سه حوضه آبریز خلیج فارس، فلات مرکزی و مرزی شرق اشاره کرد و گفت: کاهش بیش از ۳۵ درصدی جریان سطحی نسبت به دراز مدت نیز بیانگر خشکسالی هیدرولوژیکی است به گونه‌ای که با توجه به این که در کل کشور شاهد ۵۰ درصد کاهش جریان سطحی هستیم، کشور دچار خشکسالی هیدرولوژیکی شده است که این موضوع به تفکیک حوضه‌ آبریز شش‌گانه نیز صادق است.
کاهش ۲۱ درصدی ورودی سدها
وی با اشاره به کاهش ۲۱ درصدی ورودی سدها نسبت به سال گذشته در زمان مشابه اظهار کرد: به طور متوسط مخازن سدهای کشور حدود ۴۱ درصد پر هستند.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این‌که ۸۷ سد کشور نیز کمتر از ۴۰ درصد ذخیره دارند گفت: در مجموع در وضعیت بی آبی به سر می بریم و باید به شدت مصرف بهینه را اعمال کنیم چرا که شرایط آب شرب به شدت شکننده است و لازم است در شرایط خشکسالی صرفه جویی صورت گیرد.
همتی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته نیز گفت: روند کنونی، روند مناسب و خوبی نیست؛ امیدواریم بارندگی بهاره خوب باشد و شرایط را جبران کند چرا که در غیر این صورت وضعیت خوبی در تابستان نخواهیم داشت لذا از همه مصر‌ف‌کنندگان می خواهیم به شدت همراهی کنند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.