کد خبر : 2163
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 بهمن 1393 - 5:20

رسول، کسی که با آمدن و رفتنش همه تراکتوری ها را شوکه کرد

رسول، کسی که با آمدن و رفتنش همه تراکتوری ها را شوکه کرد

“رسول از تراکتور اخراج شد “، خبر بسیار مختصر بود، ولی با این اختصارش نیز شنوندگان را به شوک برد، همانطور که آمدنش نیز در آن موقعیت بحرانی تراکتور، همه را به شوک برده بود.

 این اتفاق نادر در حالی به وقوع می پیوندد که تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز هم اکنون با ۳۲ امتیاز بعد از تیم های نفت تهران، فولاد خوزستان، استقلال تهران و سپاهان اصفهان در رده پنجم جدول رده بندی لیگ برتر باشگاه های قرار دارد و همچنان جزو مدعیان است.

شنیده ها حاکی از آن است که حضور ‘ تونی اولیویرا ‘ به عنوان سکاندار این تیم پرتماشاگر تبریزی محتمل است.

برای خبرنگاران ورزشی کشور به خصوص آذربایجان و تبریز اصلا فراموش شدنی نیست در روزهایی که سرخ پوشان پرهوادار تراکتورسازی با بحران نفر اول در نیمکت روبرو بودند، رسول خطیبی به عنوان یک برگ برنده از آستین هیات مدیره بیرون آمد.

در آن روزها صداها و نغمه های مختلفی از هر محفلی به گوش می رسید، جمعی ‘ تونی ‘ پرتغالی را صدا می زدند و جمعی از مدیران با ‘ پرویز مظلومی ‘ مذاکره می کردند و خلاصه اینکه بازار گمانه زنی ها گرم گرم بود تا اینکه نام رسول از آستین سردار دوران دفاع مقدس ‘ جمشید نظمی ‘ بیرون آمد.

همه ورزشی های تبریز و به خصوص فوتبالی ها به نوعی با خانواده پاک خطیبی ها کم و بیش آشنایی دارند و این خانواده را بیشتر با دو برادر حسین و رسول با اخلاق و رفتار ماندگارشان می شناسند، این دو از بزرگ شده های محله خطیب تبریز هستند و فوتبالی های دهه های نه چندان دور این شهر رسول و حسین را از جنس مردم می دانند.

و آن موقع هم ایرنا این خبر را مخابره کرد ‘ رسول سکان هدایت سرخ پوشان تبریزی را برعهده گرفت ‘ و اینگونه بود که پاکی خطیبی کوچک (رسول) با تزریق هزاران امید به تیم و هواداران و امتیازهای فرهنگی و اخلاق مداری و بومی سازی وارد باشگاه تراکتورسازی شد.

موفقیت و یا عدم موفقیت این مربی بسیار جوان ولی کاربلد از نظر فنی در روزهای اول فعالیت برای اغلب هواداران در پرده ابهام بود.

رسول در حالی زیر بار مسوولیت هدایت این تیم بزرگ رفت که باشگاه با کاهش شدید بودجه، پایان قرارداد بسیاری از چهره ها و زمزمه جدایی آنها از تیم مواجه بود.

پاکی خطیبی در چنین شرایطی برنامه سه ساله ای را برای موفقیت باشگاه ارایه و از آن به عنوان فرصتی برای تشکیل تیمی بومی و قدرتمند یاد کرد.

مشکل و اشتباه بزرگ رسول ناشی از جوانی و کم تجربگی در عرصه مربیگری، این بود که متاسفانه مشکلات در زمینه های مختلف را به صورت شفاف با مردم و هواداران در میان نگذاشت و خواست با وضع موجود باشگاه بسازد و این بیان نکردن مشکلات در عرصه رسانه ای بلای جان وی شد.

بیان مشکلات بدون حاشیه سازی توقعات مردم و هواداران را در سطح منطقی و معقول نگه می دارد، ولی رسول هیچ گاه به آنها اشاره ای نکرد.

او توانایی فنی لازم را داشت و دارد و باید در همه زمینه ها با مردم روراست و شفاف بوده و واقعیت ها را برای آنان بازگو می کرد.

تیم جوان خطیبی با نیرویی مضاعف با درخشش در رقابت ها و تکیه بر صدر جدول امیدها را در دل مردم و هواداران این تیم ریشه دار تبریزی نشاند و همه و از جمله کارشناسان فوتبال از بازی ها و نتایج تیم ستایش کرده و بر حقانیت این جوان تبریزی صحه گذاشتند.

رسول در مدیریت بیرون از زمین مسابقه خطاها و ناپختگی هایی هم داشت که اگر یک مشاور کارکشته مثل ناصر ابراهیمی و یا افرادی هم سطح و تجربه وی را در کنارش داشت، شاید الان چیزی دیگری رقم می خورد و تراکتور به تنهایی و با فاصله زیاد در صدر جدول قرار داشت.

رسول در یارگیری هم با مشکلاتی رو به رو بوده که می باید در این زمینه هم اطلاع رسانی می کرد، در این زمینه خبرنگاران هرچه از وی در خصوص ترمیم تیم سووال می کردند، پاسخش این بود که لیست را در اختیار مدیریت باشگاه قرار داده است.

خطاهای دور از انتظار دروازه بان اول این تیم در خروج هایش بر مشکلات تراکتور و کادر فنی آن افزود و برخورد احساسی رسول با وی، نتیجه مطلوب را از تیم گرفت، در حالی که کادر فنی و تیم پزشکی می توانستند این دروازه بان جوان را به شرایط آرمانی برسانند، اما متاسفانه چنین نشد و این هم یک اشتباه بزرگی برای تیم بزرگی چون تراکتور بود.

ما تبریزی ها معتقد هستیم که اگر کاری درست و اصولی باشد، به طور قطع و یقین خود را نشان داده و معرف صاحب کار و بهترین تبلیغ برای آن خواهد بود، در حالی که در دنیای کنونی اعتقاد بر این است تبلیغات رکن رکین در هر کار و فعالیتی است.

 

ترکیب هیات مدیره باشگاه تراکتورسازی که به طور قطع از افراد زبده و متعهد تشکیل شده اند، باید برای مردم و جوانان به صورت شفاف توضیح بدهند که با وضعیت موجود چه دلایلی باعث چنین تصمیم تامل برانگیزی شده و به جای شارژ روحیه به تیم و کمک به اعتلای جایگاه آن، به یک باره ترمز تراکتور در این مقطع حساس کشیده می شود.

انصافا پاکی خطیبی تراکتور پیر و فرسوده با نفرات مشهور میلیاردی، اما بدون کارآیی را جوان و بومی کرد و رفت.

کاری که تاکنون هیچ و یا کمتر مربی در تراکتورسازی جرات و توان انجام چنین تغییر و تحولاتی را داشت، مربیانی چون تونی اولیورا، مجید جلالی، امیر قلعه نویی، فراز کمالوند، محمود یاوری، حمید علیدوستی، محمدحسین ضیایی، فرشاد پیوس و سایر مربیان کارکشته و مشهور.

ایرنا – اسماعیلی

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

بهنام یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲

دمت گرم