کد خبر : 22420
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 فروردین 1398 - 6:33

تاثیر متقابل غذا دادن به پرندگان

تاثیر متقابل غذا دادن به پرندگان

در اقصی نقاط دنیا مردم در محیط زندگی شان به پرندگان غذا می دهند، خواه از روی حس طبیعت دوستی یا خواه از روی احترام متقابل به حیات وحش. تنها در ایالات متحده سالانه ۴ بیلیون دلار جهت غذا دادن به پرندگان در حیاط خانه ها خرج می شود.

 

در حالی که محققان اذعان می کنند غذا دادن به پرندگان در محیط زیست تاثیر می گذارد، اما از تاثیر این عمل بر مردم بی خبرند.

یک استادیار حفاظت از حیات وحش  در این رابطه اظهار می کند: با توجه به اینکه بسیاری از مردم تمایل به غذا دادن به پرندگان در محیط زندگی شان دارند، علاقمند شدیم تا از تغییرات طبیعی این عمل بر غذا دهندگان را هم جویا شویم.

وی افزود: به خصوص مشتاق شدیم تا واکنش مردم به مشاهداتشان در مورد پرندگان را ارزیابی کنیم. این که مثلا در هنگام مواجهه با پرنده ای مریض چه عکس العملی خواهند داشت و متوجه عکس العمل متقابل پرندگان هنگام غذا دادن به آنها خواهند شد.

lprrhk با نظرسنجی از ۱۱۷۶ نفر که بطور مداوم در محیط زندگی خود به پرندگان غذا می دهند، توانستند به این مشاهدات دست یابند که اکثر شرکت کنندگان متوجه تغییرات زیست محیطی در محیط زندگی شان شده اند که می توانست ناشی از پرندگان باشد؛ تغییراتی شامل افزایش تعداد پرندگان، حضور گربه یا پرندگان شکاری و یا پرندگان مریضی که به محیط زندگی انسان ها پناه می آوردند.

مردمی که به پرندگان غذا می دهند، معمولا با فراری دادن و ترساندن گربه ها و پرندگان شکاری و جابجا کردن مکان دانه های پرندگان و یا ساختن پناهگاه سعی می کردند از پرندگان حفاظت کنند.

به گفته محققان عکس العمل مردم در مواجهه با پرندگان بر مبنای احساسات می باشد؛ چنانکه در برخورد با پرندگان مریض احساس غم و اندوه و با مشاهده گربه ها نزدیک پرندگان احساس خشم به آنها دست می دهد در حالی که در مورد پرندگان شکاری احساسات مختلفی داشتند.

اما یکی از نتایج تعجب آور این تحقیق در مورد عوامل تاثیر گذار بر غذا دادن به پرندگان بود. اکثر مردم عوامل طبیعی مثل فصول سرد سال را به سایر عوامل مانند پول و وقت ترجیح می دادند. بسیاری از مردم به تاثیر مثبت این کارشان بر محیط زیست تاکید داشتند علی رغم اینکه بسیاری از آنان با دخالت و دستکاری در محیط زیست اطرافشان، دانسته یا ندانسته به تغییرات طبیعی محیطشان پاسخ منفی می دادند.

به طور کلی نتایج این تحقیق اشاره می کند مردمی که به پرندگان غذا می دهند متوجه تغییرات طبیعی در محیط زندگی خود می شوند و به این تغییرات به سلیقه خود عکس العمل هایی نشان می دهند که در زندگی پرندگان تاثیر می گذارد.

منبع: ساینس ایکس


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.