کد خبر : 22521
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 فروردین 1398 - 8:15

عادات نادرست غذایی بیشتر از دخانیات جان انسان ها را می گیرد

عادات نادرست غذایی بیشتر از دخانیات جان انسان ها را می گیرد

خوردن و آشامیدن سالم می تواند مرگ زود رس را به میزان یک نفر از پنج نفر کاهش دهد.

 

در حالی که شکر و چربی های ترانس برای سلامتی انسان مضر هستند اما بزرگترین مشکل عدم وجود غذاهای سالم در رژیم غذایی است.

بر طبق نتایج یک تحقیق، رژیم های ناسالم سالانه باعث مرگ ۱۱میلیون انسان در جهان می شوند، که آماری بیشتر از میزان مرگ با سیگار می باشد. اما بزرگترین مشکل، خوردن غذاهای با ارزش غذایی پایین نیست، بلکه نخوردن غذاهای مورد نیازمان است. به همین خاطر نیاز داریم تا سیاست درستی برای ترویج استفاده از سبزی و میوه ها و آجیل و حبوبات داشته باشیم.

حملات قلبی و سکته مغزی از اصلی ترین دلایل مرگ مربوط به رژیم غذایی هستند و پس از آنها سرطان و دو نوع دیابت نیز در این لیست حضور دارند.

در همین رابطه، نتایج یک تحقیق نشان داد با خوردن و آشامیدن بهتر و سالمتر می توان جلوی مرگ زودرس یکی از هر ۵ نفر در جهان را گرفت. گرچه رژیم های غذایی در هر کشوری فرق می کند ولی در کل مصرف پایین میوه و سبزی ها و مصرف بالای سدیم (نمک) مقصر نیمی از مرگ ها و دو سوم معلولیت های ناشی از رژیم غذایی می باشد. این تحقیات همچنین مشخص کرد رژیم غذایی نادرست بیشتر از مصرف دخانیات جان انسان ها را می گیرد.

محققان در همین رابطه پیشنهاد دادند در بجای متقاعد کردن مردم برای کاهش مصرف شکر، نمک و چربی که دو دهه است نقطه تمرکز سیاست های سلامتی می باشد، بهتر است سعی کنیم انتخاب های سالم تری را برای مردم فراهم آوریم.

یکی از محققان این پروژه به نام افشین در این زمین می گوید: کشورهایی با رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی و غلات و حبوبات مانند ایران و لبنان، در موقعیت بهتری قرار دارند ولی هیچ کشوری در موقعیت ایده آلی از این لحاظ قرار ندارد.

از مهمترین خطرات رژیم غذایی نامناسب، پرخوری و مصرف بیش از حد نمک و مصرف بسیار پایین غلات و میوه ها و حبوبات و غذاهای دریایی حاوی امگا-۳ می باشد. خطرات دیگر نیز شامل مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده و نوشیدنی های حاوی شکر و همچنین مصرف کم شیر و فیبر می باشد.

طبق آمار در سال ۲۰۱۷ میلادی رژیم نامناسب دلیل مرگ ۱۰.۹ میلیون انسان بالغ یا به عبارتی ۲۲% کل مرگ و میرها بود. بیماری های قلبی و عروقی در صدر و سپس سرطان و دیابت ها از جمله دلایل از دست دادن جان انسان ها بودند که تقریباً نصف این میزان (۴۵%) زیر ۷۰ سال سن داشتند. در این سال همچنین دخانیات موجب مرگ ۸میلیون نفر شده بود و فشار خون بالا نیز دلیل مرگ ۱۰.۴ میلیون انسان معرفی شده بود.

کشورهایی مثل فرانسه، اسپانیا و ژاپن درلیست کمترین میزان مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی می باشند و بدترین وضعیت را نیز کشور ازبکستان دارا می باشد.

این تحقیق همچنین تاکید می کند که رژیم هایی شامل غذاهای متشکل از سویا، حبوبات و پروتئین های طبیعی برای انسان و طبیعت متقابلا سودمند خواهند بود.

منبع:گاردین


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.