کد خبر : 23188
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 تیر 1398 - 7:59

تداوم فعالیت چاه‌های غیرمجاز حاصل کوتاهی مسئولان است

تداوم فعالیت چاه‌های غیرمجاز حاصل کوتاهی مسئولان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی وضعیت نامطلوب در خصوص چاه‌های غیرمجاز را حاصل کوتاهی در مسئولیت ها و برخوردهای احساسی ارزیابی کرد.

 

جواد رحمتی در اولین جلسه سازگاری با کم آبی استان با اشاره به اینکه قوانین موجود در جهت بازدارندگی نبوده و برخوردهای احساسی و اغماض های نابجا در این خصوص شده است، افزود: از یک سو قوانین پا به پای مشکلات جامعه پیش نرفته است و از سوی دیگر بین دستگاه های اجرایی مرتبط یکپارچگی و عزم جدی لازم برای مقابله با چاه های غیرمجاز وجود ندارد.

وی ضمن انتقاد از وجود تعداد زیادی چاه غیرمجاز در ویلاهای استان، با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از آنها در ویلاهای واقع در زمین های کشاورزی حفر شده اند، افزود: بطور قطع ساخت این ویلاها بدون مجوز بوده و اگر جهاد کشاورزی به وطایف خود در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی عمل می کرد، تخلفات بعدی مانند حفر چاه غیرمجاز نیز اتفاق نمی افتاد.

وی میزان برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی را برابر آب ۲ سد بزرگ قلمداد کرد و افزود: پیشگیری از حفر چاه ها، تهیه نقشه کاداستر، تهیه بانک اطلاعات از مناطقی که برداشت غیرمجاز اتفاق می افتد در کنار اخذ تصمیمات مدیریتی، آمایش سرزمین، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییرکاربری های غیرقانونی برای مدیریت وضعیت فعلی می تواند موثر باشد.

حفر ۲۵۰۱ حلقه چاه غیرمجاز در ویلاهای آذربایجان شرقی

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۲۳ هزار و ۱۳۸ حلقه چاه غیرمجاز در این استان حفر شده وتعداد ۲۵۰۱ حلقه از آنها در داخل ویلاهاست، افزود: بیشتر چاه ها در داخل محدوده های محصور حفر شده است و امکان پایش و شناسایی چاه ها وجود ندارد.

یوسف غفارزاده با اشاره به وجود ۵۲ هزار و ۴۷۸ حلقه چاه در استان و میزان تخلیه سالانه یک میلیارد و ۱۱۷ میلیون متر مکعبی این چاه ها، افزود: تنها ۲۹ هزار و ۳۴۰ حلقه از این چاه ها دارای مجوز هستند.

وی در خصوص وضعیت بارش ها و تراز آب های زیرزمینی استان نیز اعلام کرد: از ابتدای سال جاری، ۳۶۵ میلی متر بارش در این استان اتفاق افتاده که نسبت به مدت مشابه قبل، ۲.۵ درصد و نسبت به درازمدت ۳۲ درصد افزایش داشته است.

غفارزاده میزان تخلیه سالانه آب های زیرزمینی را یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: برای جبران کسری مخازن بر اساس برنامه سازگاری با کم آبی، این میزان باید تا ۸۱۱ میلیون متر مکعب کاهش یابد.

وی همچنین از افزایش ۷۷ درصدی ورودی ۱۰ سد بزرگ استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به انسداد ۸۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سال های اخیر، خواستار رسیدگی جدی به مسئله چاه های غیرمجاز با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط برای تحقق برنامه سازگاری با کم آبی شد.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق برنامه سازگاری با کم آبی و جبران کسری مخازن آب زیرزمینی میزان مصرف باید در کلیه بخش ها کاهش یابد افزود: در بخش کشاورزی ۳۰۲ میلیون متر مکعب، در بخش شرب و بهداشت ۲۵ میلیون متر مکعب و در بخش صنعت ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش مصرف باید اتفاق بیفتد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.