کد خبر : 23270
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 شهریور 1398 - 7:23

نابودی۶۴۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی قره داغ

نابودی۶۴۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی قره داغ

در حالی که در آتش سوزی جنگل های ارسباران ۶۴۰ هکتار از این منطقه طعمه حریق شد، مسوولان محلی از کمبود امکانات گلایه دارند ولی نمایندگان مجلس این موضوع را رد می کنند.

 

این روزها بارها خبرهایی مبنی بر مهار آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران منتشر شد، اما همچنان گزارش‌ها، حاکی از سوختن بخش‌هایی از این مناطق است.

شعله‌ور شدن دوباره آتش

محمدباقر هنربر؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، روز دوشنبه(۵ شهریور)، گفت: ۳ منطقه مرتعی شهرستان خداآفرین در روستاهای طوعلی، خانقاه و ارزین را فراگرفت. البته او روز سه شنبه با بیان اینکه، امروز آتش سوزی جدیدی در جنگل‌های ارسباران رخ نداده است، اعلام کرد: شب گذشته، آتش سوزی در برخی مراتع خداآفرین به طور کامل اطفا شد.

گفته شده علت آتش‌سوزی‌ها، افزایش دمای هوا و خطای انسانی است.

کمبود امکانات و تعلل برخی سازمان‌های ذیربط در خصوص اطفای حریق جنگل‌های ارسباران، انتقادهای زیادی در برداشته است.

امکانات نداشتیم!

مسوولان محلی و استانی می‌گویند: امکانات نداشتیم، منطقه صعب‌العبور است و با بیل و کلنگ نمی‌توان آتش را خاموش کرد.

«اگر امکاناتی که نیاز داشتیم در روز اول آتش‌سوزی در اختیارمان قرار می‌گرفت، روز دوم شاهد آتش‌سوزی و تداوم آتش نبودیم». این را نامدار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفته است.

حمید قاسمی، مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی نیز از کمبود امکانات می گوید:  «در اطفای آتش‌سوزی ارسباران، مشکل ما نبود بالگرد بود چراکه نمی‌توانستیم نسبت به مهار قطعی آتش در برخی نقاط اقدام کنیم چون خاکستر باقیمانده با وزش باد شعله‌ور می‌شد».

کمبود امکانات نداریم، ضعف مدیریت داریم!

اما ‌رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نظر دیگری دارد.

محمد وحدتی هلان با اشاره به اینکه بعد از چند روز آتش‌سوزی در منطقه ارسباران هنوز آتش کاملا مهار نشده است، م‌گوید: «در ایران کمبود امکانات برای مهار آتش وجود ندارد، اما ضعف در مدیریت، و ناهماهنگی‌ها موجب شده تا از امکانات موجود بهره‌برداری مطلوب نداشته باشیم».

نبود فرماندهی واحد

موضوعی که حتی نماینده مردم شبستر در مجلس هم بر آن تاکید دارد.

معصومه آقاپور علیشاهی معتقد است: بالگرد و امکانات به اندازه کافی موجود و امکانات استان پاسخگو بود، اگر فرماندهی واحد بود خسارت آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران به حداقل می‌رسید.

جنگل‌های ارسباران در آتش بی‌تدبیری دولت سوخت

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور گفته: جنگل ارسباران در سایه بی‌تدبیری مسوولان در دولت تدبیر و امید سوخت.

قلی الله قلیزاده تاکید کرده است: با وجود امکانات و هواپیمای آبپاش و بالگرد مجهز، این امکانات به جنگل‌های درگیر آتش سوزی در روزهای اولیه نرسید و شاهد خسارات زیادی در این زمینه بودیم.

تعلل وزارت دفاع در اعزام بالگرد

برخی خبرها نیز از تعلل وزارت دفاع در اعزام بالگرد برای مهار آتش‌ ارسباران حکایت دارد.

ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این خصوص گفته است: مجموعه وزارت دفاع در آتش‌سوزی اخیر همکاری مناسبی نداشتند، آنها قول داده بودند بالگردی را به منطقه اعزام کنند اما در روزهای نخست این اعزام بالگرد عملیاتی نشد.

ارسباران قربانی بدهی ۳۰ میلیاردی!

در عین حال، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز، بدهی ۳۰ میلیاردی یک نهاد اجرایی را علت تعلل و سوختن ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران اعلام می‌کند‌.

عباس‌نژاد می‌گوید: همین بدهی باعث شد چهار روز طول بکشد تا بالگرد از تهران به ارسباران برسد آن هم بالگردی که فقط نیرو جابه‌جا می‌کند!

آذربایجان‌شرقی رکورددار آتش‌سوزی در کشور

به گفته معاون سازمان محیط زیست، از ابتدای امسال تاکنون، آذربایجان‌شرقی بیشترین میزان حریق را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در کل کشور داشته است.

آنطور که ظهرابی اعلام کرده علاوه بر آتش‌سوزی‌های اخیر ارسباران، وسعت حریق در این استان به ۴۳۰ هکتار می‌رسد!

طبق اعلام مسوولان محلی نیز حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل های ارسباران درگیر آتش شده است.

 

آتش سوزی ۶۴۰ هکتار از مراتع آذربایجان شرقی!

سازمان فضایی ایران نیز امروز تصاویر ماهواره‌ای از مناطق ارسباران منتشر کرده است.

بر اساس پایش ماهواره ای این سازمان، بیش از ۶۴۰ هکتار از عرصه های طبیعی ارسباران از تاریخ ۲۱ مرداد الی ۳۱ مرداد سال جاری دچار حریق شده که حدود ۵۹۰ هکتار از مراتع و جنگل ها در محدوده روستاهای «مردانقم» و «کوانق» در شهرستان خداآفرین بوده است‌‌.

ورود مدعی العموم به موضوع آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ورود مدعی‌العموم به آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران، گفته است: دادستان شهرستان خداآفرین از همان لحظات اولیه در کنار سایر عوامل در محل حضور پیدا کرده است و دستورات متعدد جهت بررسی عمدی بودن یا نبودن آتش سوزی و در صورت عمدی بودن برای شناسایی مقصران صادر شده است.

موسی خلیل اللهی تاکید کرده است: طی نامه‌ای از دادستان شهرستان مربوطه خواسته‌ام تا کسانی را که در نگهداری، حفاظت و یا اطفاء حریق تخلف و سهل انگاری داشته‌اند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند.

جنگل‌های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ایران و آذربایجان شرقی است که در سال ۱۳۵۵ از سوی یونسکو به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره گاه زیست کره انتخاب شده و به ثبت رسیده  است. ذخیره‌گاه زیست کره، مناطق حفاظت‌شده طبیعی – زیستی بین‌المللی هستند که نیاز به حفاظت خاص دارند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.