کد خبر : 234
تاریخ انتشار : جمعه 11 مرداد 1392 - 7:16

تصاویر مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

تصاویر مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا کنون ۶ نفر ریاست امور اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۶ رئیس‌جمهور اداره قوه مجریه نظام اسلامی را بر عهده گرفته‌اند.

پس از به ثمر رسیدن قیام مردم برای استقرار نظام اسلامی، مهدی بازرگان با حکم حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نخست وزیری دولت موقت را برعهده گرفت.

متن حکم امام خمینی(ره) برای انتصاب بازرگان به نخست وزیری دولت موقت

این حکم در تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۱۵ توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مدرسه علوی قرائت شد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس مهدی بازرگان

بنا به پیشنهاد شورای انقلاب برحسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آراء اکثریت قاطع قریب به‌اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده‌است و به‌موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم جناب‌عالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندوم و رجوع به آراء عمومی ملت دربارهٔ تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت و برطبق قانون اساسی جدید را بدهید.

مقتضی است که اعضاء دولت موقت را هرچه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص نموده‌ام تعیین و معرفی نمائید. کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت‌موقتِ شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود. موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحلهٔ حساسِ تاریخی از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
روح‌الله الموسوی الخمینی

بازرگان پس از دریافت حکم نخست وزیری

او به مدت ۹ ماه یعنی از بهمن۵۷ تا آبان ۵۸ سمت نخست وزیری موقت را بر عهده داشت.

با روی دادن مسئله تسخیرلانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ هیئت دولت به ریاست مهندس بازرگان تشکیل جلسه داد و وی از نخست وزیری دولت موقت استعفا کرد.

کابینه مهدی بازرگان

با پایان مسئولیت بازرگان و استعفای وی، دولت شورای انقلاب از آبان ۵۸ تا مرداد ۵۹ تشکیل شد که ریاست آن با ابوالحسن بنی‌صدر بود.

مدتی بعد بنی‌صدر برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد و در پنجم بهمن ماه ۱۳۵۸ با به دست آوردن یازده میلیون رای به عنوان اولین رئیس جمهور ایران انتخاب شد. نخست وزیری دولت بنی‌صدر با محمدعلی رجایی بود.

بنی صدر پس از دریافت حکم ریاست جمهوری‌اش از حضرت امام(ره)

با مشخص شدن رویه بنی‌صدر و در حالی که اقدامات وی از دید تیزبین امام(ره) و انقلابیون و بزرگان دور نبود، در نهایت وی در غائله ۱۴ اسفند ۵۹ ماهیت واقعی خود را نشان داد و در حالی که پرونده‌ای قطور از اقدامات خلاف و غیر قانونی از جمله اهمال در دفاع از مرزها در ابتدای جنگ، تنش‌های دائمی با مجلس و نخست وزیر، حمایت از سازمان مجاهدین خلق( گروهک تروریستی منافقین) و سکوت در برابر رویارویی نامحسوس با انقلاب و در نهایت افشای اسناد جاسوسی برای آمریکا، تشکیل شده بود، در تاریخ ۱۳۶۰/۳/۳۱ مجلس شورای اسلامی با اکثریت ۱۷۷ نفر در مقابل ۱۲ رای ممتنع و یک رای مخالف رأی به عدم کفایت او داد.

پس از عزل بنی‌صدر توسط مجلس، محمدعلی رجایی از مرداد تا ۸ شهریور سال ۶۰ به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شده و حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد باهنر را به نخست وزیری دولتش برگزید.

رئیس‌جمهور محمدعلی رجایی در ۸ شهریور ۱۳۶۰ خورشیدی درحالی که اینکه کمتر از یک ماه رئیس جمهور بود، به همراه محمدجواد باهنر در انفجاری در محل دفتر نخست‌ وزیری به دست منافقان به شهادت رسید.

با شهادت رئیس جمهور و نخست‌وزیر و پیش از انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین خامنه‌ای ، دولت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی تا آبان۶۰ اداره امور کشور را به عهده گرفت.

در سال ۶۰ و پس از اتفاقات دو سال اول انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی خامنه ای کاندیدای ریاست جمهوری شد. حضرت امام(ره) ، بعد از دو دوره انتخابات، این بار رضایت دادند که حزب جمهوری اسلامی «حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی خامنه‌ای» را به‌عنوان کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات معرفی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خامنه‌ای توانست با کسب بیش از ۱۵ میلیون رای به عنوان سومین رئیس‌جمهور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معرفی شود؛ حکم تنفیذ وی در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۶۰ ‌به دست رهبر فقید انقلاب صادر شد.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام خامنه‌ای توسط امام خمینی(ره)

حجت‌الاسلام خامنه‌ای دو دوره یعنی از سال ۶۰ تا ۶۴ و همچنین ۶۴ تا ۶۸ عهده‌دار دستگاه اجرایی کشور بود.

پنجمین دوره ریاست جمهوری در ۶ مرداد ماه ۱۳۶۸ پس از ارتحال جانگداز رهبر فقید انقلاب برگزار شد. این در حالی بود که چهارمین رئیس‌جمهوری عملا تا ۱۷ مهر آن سال باید در سمت ریاست جمهوری ایفای وظیفه می‌کرد. اما به علت ارتحال رهبر فقید انقلاب ، حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، انتخابات در روز جمعه ششم مرداد برگزار و این دوره یک ماه و نیم زودتر از موعد مقرر آغاز شد.

در این دوره از انتخابات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توانست با کسب بیش از ۱۵ میلیون رای به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

وی نیز برای دو دوره و تا شهریور ۱۳۷۲ رئیس‌جمهور ایران بود.

انتخابات هفتم ریاست جمهوری ۲ خرداد ۱۳۷۶ برگزار شد. در این انتخابات سید محمد خاتمی توانست با کسب ۲۰ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۷۸ رای که ۶۹ درصد کل آرا را شامل می شد، بر مسند ریاست جمهوری ایران تکیه بزند.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی

هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هجدهمین روز از خرداد ماه سال ۱۳۸۰ برگزار شد. این بار هم سید محمد خاتمی با کسب ۲۱ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۵۳ رای برای بار دوم بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد.

مراسم تنفیذ دومین دوره ریاست جمهوری خاتمی

نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیست و هشتمین روز از خرداد ماه ۱۳۸۴ برگزار شد، در این انتخابات محمود احمدی نژاد توانست از مجموع ۲۷ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۲۵۳ رای ماخوذه، با کسب ۱۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۲ رای به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود.

مراسم تنفیذ حکم دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد

تصویر حکم تنفیذ ریاست جمهوری احمدی نژاد

چهار سال بعد و در انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ نیز محمود احمدی نژاد با رای قاطع ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ توانست حدود ۶۴ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و برای دومین بار متوالی رئیس‌جمهور ایران شود. انتخابات سال ۸۸ رکورد مشارکت مردم را بعد از انقلاب شکست.

تنفیذ حکم دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از سوی رهبر انقلاب

و تنفیذ حکم هفتمین رئیس‌جمهور ایران؛ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد ماه سال جاری با حضور پر شور مردم برگزار شد.

در این انتخابات حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی توانست با کسب ۱۸ میلیون ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای معادل ۵۰/۷۰ درصد کل ارا، رقبای دیگر خود را پشت سر گذاشت و یازدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران شود.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری وی صبح روز شنبه(۱۲ مرداد ۱۳۹۲) برگزار می‌شود و رهبرفرزانه انقلاب حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی را به وی تنفیذ خواهند کرد.

همچنین بر اساس اعلام قبلی، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب مردم هم فردای این روز (۱۳ مردادماه) در مجلس شورای اسلامی برگزارخواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.