کد خبر : 23830
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 فروردین 1399 - 14:42

همه دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی برای کنترل کرونا تلاش میکنند

همه دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی برای کنترل کرونا تلاش میکنند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها برای مدیریت بحران کرونا، پای کار هستند و تلاش می‌کنند، افزود: در این شرایط همه باید احساس مسئولیت کنند.

محمدرضا پورمحمدی در حاشیه جلسه امروز ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگاران با تبریک سال نو و عید مبعث و قدردانی از زحمات تمام دست‌اندرکاران مقابله با بیماری کرونا در استان، گفت: امروز در یک شرایط بحرانی قرار داریم که کل دنیا را تحت تأثیر قرار داده و حتی در کشورهای پیشرفته و مدعی نیز مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که برخی از کشورها حتی در تأمین اقلام ساده مورد نیاز مردم نیز مشکل دارند، اما در کشور ما با تجربیاتی که از سال‌های گذشته در بحران‌های مختلف به دست آمده، مدیریت بیماری کرونا به شکل هماهنگ و منسجم انجام می‌شود.
رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به اینکه آمادگی‌های لازم متناسب با پیش‌بینی‌ها، ایجاد شده است، افزود: همه دستگاه‌ها برای مدیریت این شرایط پای کار هستند و کادرهای پزشکی و درمانی نیز به عنوان مدافعان سلامت، در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند.
وی اظهار داشت: ملت ما روزهای بسیار سخت‌تری را با موفقیت پشت سر گذاشته است و مدیریت بحران فعلی نیز کار سختی نیست و قطعاً با صمیمیت و همدلی همگانی این شرایط را هم سپری خواهیم کرد.
دغدغه همه مسئولان و دست‌اندرکاران سلامت مردم است
پورمحمدی با بیان اینکه دغدغه همه مسئولان و دست‌اندرکاران، سلامت مردم است، افزود: در شرایط بحرانی، همه باید در کنار هم باشند و اگر اشکال و ایرادی هم در روند مدیریت کار است باید با هم‌فکری و همکاری حل شود.
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر هماهنگی تصمیمات استانی با ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: اقدامات ناهماهنگ و جزیره‌ای می‌تواند در روند مدیریت و مقابله با این پدیده مشکل ایجاد کند؛ بر این اساس موظفیم که هماهنگ با ستاد ملی اقدام کنیم.
وی با اشاره به مصوبه دیروز ستاد ملی مبنی بر تعطیلی بازارها و مراکز تجاری در ۱۱ استان کشور و برخی از شهرستان‌ها، گفت: برای استان آذربایجان شرقی، فقط تعطیلی بازارها در دو شهرستان تصویب شده بود؛ اما با تفویض اختیار از سوی وزیر کشور، تصمیم گرفته شد که همه شهرهای استان مشمول این مصوبه باشند.
پورمحمدی افزود: بر این اساس، کلیه بازارها، مراکز تجاری، باشگاه‌های ورزشی و استخرها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی استان به منظور جلوگیری از ازدحام و تراکم جمعیت، تا روز ۱۳ فروردین و پایان تعطیلات نوروزی تعطیل خواهند بود.
دورکاری و شیفت‌کاری در ادارات آذربایجان شرقی
وی خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، واحدها و مراکز تولید و توزیع مواد غذایی و پروتئینی، فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و مراکز ارائه خدمات عمومی با رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از تراکم جمعیت، از این مصوبه مستثنی هستند و بدون وقفه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه درخصوص تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی، تصمیمی در ستاد ملی گرفته نشده است، افزود: مدیران ادارات اجازه دارند تا پایان تعطیلات نوروزی، با استفاده از دورکاری و شیفت‌کاری، جمعیت کارکنان شاغل خود را به یک سوم کاهش دهند؛ به شرطی که در روند ارائه خدمات به مردم خللی پیش نیاید.
وی همچنین نسبت به شکل‌گیری هرگونه تجمع هشدار داد و گفت: تشکیل هرگونه تجمعی خلاف قانون بوده و نیروی انتظامی موظف به برخورد با متخلفان است.
پورمحمدی درخصوص کنترل تردد در مبادی ورودی و خروجی استان نیز گفت: با اینکه آذربایجان شرقی جزو ۱۳ استان سطح اول کشور از نظر مبتلایان به کرونا نیست و کنترل تردد در مبادی آن از سوی ستاد ملی تصویب نشده، اما از اواخر اسفند، کنترل‌های بهداشتی و مراقبتی در مبادی ورودی و خروجی استان انجام می‌شود و قبل از عید نیز اعلام کردیم که پذیرای میهمانان نورزی نخواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: این کنترل‌ها همچنان در همه شهرستان‌های استان انجام می‌شود و به افراد مشکوک به بیماری اجازه تردد داده نمی‌شود.
پورمحمدی افزود: به دستگاه‌های مسئول بویژه نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر تأکید کرده‌ایم که این کنترل‌ها باید جدی بوده و به صورت نمادین انجام نشود.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اجرای طرح غربال‌گری یکی از عوامل موفقیت در مدیریت بیماری کرونا و کمک بزرگی به نظام بهداشتی و درمانی است، گفت: پوشش این طرح در استان نزدیک به ۴۰ درصد است که باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.
مشارکت مردم عامل موفقیت در مدیریت بیماری کرونا
وی، مشارکت مردم را دیگر عامل موفقیت در مدیریت بیماری کرونا دانست و گفت: صداوسیما، رسانه‌ها، گروه‌های مرجع و سازمان‌های مردم‌نهاد با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود، مردم را نسبت به ماندن در خانه و رعایت توصیه‌های بهداشتی تشویق کنند.
پورمحمدی با بیان اینکه اگر مردم همراهی نکنند موفق به کنترل این بیماری نخواهیم شد، افزود: هرچه مردم آگاه‌تر باشند و توصیه‌ها را بیشتر رعایت کنند، اقدامات دستگاه‌های مسئول مؤثرتر بوده و با کمترین آسیب از این بحران عبور خواهیم کرد.
وی با تأکید بر تقویت جریان اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در فضای رسانه‌ای استان، گفت: صداوسیما و رسانه‌های رسمی استان در راستای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم در کنار مسئولان بوده‌اند و کمک کرده‌اند؛ البته در این میان برخی اخبار و مطالب غیرواقعی هم منتشر می‌شود که علت اصلی آن، نقص اطلاع‌رسانی از طریق مجاری رسمی است و این موضوع باید تقویت شود.
آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم آخرین آمار مبتلایان قطعی به کرونا را در استان ۸۱۳ نفر اعلام کرد و گفت: متأسفانه تاکنون ۷۷ نفر بر اثر این بیماری در استان فوت کرده‌اند.
محمدحسین صومی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر آمار مبتلایان به این بیماری، جزو استان‌های سطح دو کشور است، افزود: در یک ماه گذشته ۹۰۲۰ نفر با علائم حاد تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه و ۳ هزار نفر از آنها بستری شده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر ۶۵۴ نفر با علائم حاد تنفسی در استان بستری هستند که ۲۸۰ نفر از آنها جزو مبتلایان قطعی به کرونا محسوب می‌شوند.
صومی، تعداد بهبودیافتگان قطعی را در استان ۴۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: تنها ۷ نفر از فوت‌شدگان کرونا در استان، زیر ۵۰ سال سن داشتند که ۶ نفر از آنها نیز درگیر بیماری‌های زمینه‌ای بودند.
در این جلسه همچنین گزارش عملکرد کمیته‌های تخصصی ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا ارائه و درخصوص برنامه‌ها و اقدامات آتی این ستاد بحث و تبادل نظر شد.
فرمانده سپاه عاشورا درخصوص طرح غربال‌گری سلامت، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس جمعیت هلال احمر استان درخصوص کنترل مبادی خروجی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص روند فعالیت رسانه‌های استان و مدیریت فضای مجازی، شهردار تبریز درخصوص اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه در شهر تبریز، مدیرکل صداوسیما درخصوص فعالیت‌های تبلیغاتی و آموزشی و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز درخصوص اقدامات انجام یافته برای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به ارائه گزارش پرداختند.
محمدزاده، مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گزارشی از روند پیگیری و اجرای مصوبات ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در چهار محور تولید و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده، آماده‌سازی فضا و امکانات درمانی، نحوه فعالیت صنوف، بازار و ترددهای بین‌شهری و سازمان‌دهی فضای اطلاع‌رسانی ارائه کرد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.