کد خبر : 23859
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 فروردین 1399 - 15:26

۱۶۱۸نفر مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی/ مناطق پرخطر کرونا در تبریز/ چه زمانی کرونا کاهش خواهد یافت

۱۶۱۸نفر مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی/ مناطق پرخطر کرونا در تبریز/ چه زمانی کرونا کاهش خواهد یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته نتیجه تست ۸۱ نفر مثبت اعلام شد و در مجموع یک‌هزار و ۶۱۸ مثبت قطعی ثبت شده است.

۱۶۱۸نفر مبتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی/ مناطق پرخطر کرونا در تبریز/ چه زمانی کرونا کاهش خواهد یافتبه

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز دیشب در گفت‌وگوی زنده خبری با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته نتیجه تست ۸۱ نفر مثبت اعلام شد و در مجموع یک‌هزار و ۶۱۸ نفر مثبت قطعی به کرونا ثبت شده است.
وی با اشاره بر اینکه از دوم اسفندماه اولین افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند که دو  نفر آنها متاسفانه در هفته دوم بستری،  فوت شدند، گفت: تاکنون تعداد افراد مشکوک به کووید ۱۹ در حدود ۴ هزار و ۶۸۶ مورد بود که امروز فقط ۶۵۰ نفر فقط بستری هستند.
۹۴۰ بیمار کرونایی بهبود یافته در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد:  تاکنون ۹۴۰ نفر از مبتلایان قطعی به کرونا که با تشخیص قطعی بستری شده بودند،  الان مرخص شده‌ و  در بیمارستان نیستند.
وی اضافه کرد: حدود ۹ درصد بستری شدگان فوت کرده‌اند و تمام آمار نشان می‌دهد که ۲۰ درصد مبتلایان در بیمارستان بستری می‌شوند، از این رو اگر این آمار را با خود درمان‌های خانگی در نظر بگیریم به همان  آمار دقیق ۲ درصد خواهیم رسید.
تعداد بیماران بدحال کرونایی در استان
صومی با بیا‌ن اینکه از همه فوت‌شدگان در بیمارستان و خانه‌ها نمونه انجام گرفته و ثبت شده است، تصریح کرد: ۶۵۰ بستری  در بیمارستان وجود دارد که  حدود ۱۱۲ نفر از آنها در بخش ویژه هستند به‌طوریکه یک کودک هشت ساله دو هفته پیش مبتلا شده و الان مرخص شد.
وی گفت: هفت نفر از کادر درمان استان بستری هستند و بقیه  نیز در خانه بستری شده‌اند و بعد از اتمام دوره درمان بر سر کار خود بازگشته‌اند.
۵۲ بیمار بدحال کرونایی در آذربایجان‌شرقی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره بر اینکه ۵۲ بیمار تحت تهویه مکانیکی هستند، متذکر شد: ۲۵ نفر از آنها بدحال هستند و همچنان شهرستان‌های سراب، مرند، شبستر، میانه و مراغه و تبریز و اهر در راس مبتلایان است.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته مراجعه در شهرستان‌های سراب و اهر کاهش یافته و این به منزله نبود ویروس نیست و همچنان این ویروس  آتش زیرخاکستر است.
صومی با بیان اینکه ما از هر ۱۰ روز سیر ویروس بررسی می‌شود که در ۱۰ روز گذشته، همچنان شیب به سمت بالاست، افزود: ۱۵ درصد افزایش مراجعه به بیمارستان دارند که نشان می‌دهد شاید پیک دیده نمی‌شود ولی روند کاهشی هم نیست.
وی گفت: زمانی روند کاهشی خواهد بود که هر فرد کمتر از یک نفر را مبتلا کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فراوانی بیماران کرونایی در  مناطق مختلف شهر تبریز تصریح کرد: در مناطق عباسی و یوسف‌آباد بیشترین مبتلایان  وجود دارد و مناطق شهید قره‌باغی، ولیعصر، نگین پارک و گلپارک، مارالان، خطیب، نصف‌راه، ائل‌گلی، کوچه‌باغ  از جمله مناطق دیگر شهر تبریز است که بیماران کرونایی بیشتری دارند که متاسفانه این محلات از جمله محلات پرتردد و اجتماعات است و به عبارتی تمام نقاط شهر درگیر این ویروس است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: البته برخی‌ از ترخیص‌شدگان بیماران کرونایی هراس دارند در حالی که این افراد دو هفته بعد درمان پیدا می‌کنند و با یک ماسک می‌توانند در جمع حاضر شوند.
وی توضیح داد: تدفین فوت‌شدگان کرونا با غسل انجام می‌گیرد و در عمق دو متری همراه با آهک دفن می‌شوند و این به منزله این نیست که به سر مزارها نرویم.
صومی خاطرنشان کرد: در هفته آتی تعداد کیت‌ها افزایش خواهد یافت زیرا الان توانایی تامین ۲۰۰ کیت را داریم که در هفته‌های بعدی به ۲ هزار  کیت خواهیم رساند.
صومی متذکر شد: تمام تلاش ما بر مقابله با تشدید ویروس است،  از این‌رو بهترین راه همان پیشگیری است که بهترین پیشگیری هم رعایت نکات بهداشتی و عدم تجمع و ماندن در خانه است.
ویروس‌های کرونا (یا کروناویروس‌ها) خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا برونشیت و عفونت مجاری تنفسی را منجر می‌شود.
ویروس کووید ۱۹، از طریق تنفس و تماس هم منتقل می‌شود و همین امر کنترل آن را دشوار کرده است. این ویروس، بیماری «سندرم زجر تنفسی حاد» یا ARDS را در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، یک بیماری خطرناک و نارسایی دستگاه تنفسی است که با گسترش سریع التهاب و عفونت در ریه‌ها شروع می‌شود. در ادامه به‌دلیل پر شدن کیسه‌های هوایی شُش‌ها از مایع میان‌بافتی، اکسیژن کافی به فرد نمی‌رسد و در صورت عدم رسیدگی به‌موقع بیمار با خطر مرگ مواجه خواهد بود.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.