کد خبر : 23931
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 آبان 1399 - 15:30

۴۳ درصد بودجه عمرانی آذربایجان‌شرقی تخصیص یافت

۴۳ درصد بودجه عمرانی آذربایجان‌شرقی تخصیص یافت

 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون از مجموع بودجه عمرانی سالجاری این استان به طور متوسط ۴۳ درصد تخصیص یافته است.

داوود بهبودی روز دوشنبه اظهار داشت، مجموع اعتبارات عمرانی استانی آذربایجان شرقی را یکهزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: میزان اختصاص از این رقم در پاره ای از موارد تا  ۷۰ درصد نیز بوده است که انتظار می رود تا پایان سال بخش عمده ای از این بودجه نیز به طرح های استانی تخصیص داده شود.
وی کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن تنزل تخصیص اعتبارات را از دلایل اصلی و مهم پایین بودن میران تخصیص ها در بودجه سالانه برشمرد و اظهار داشت: بر همین اساس در سطح استان تصمیم گرفته شد تا اعتبارات تخصیصی به آن دسته از طرح ها و پروژه هایی داده شود که از پیشرفت بالای فیزیکی برخوردارند و بر اساس پیش بینی ها و برآوردهای نهایی تا حداکثر یک سال آینده توان به بهره برداری رسیدن را دارند.
بهبودی افزود: بر همین اساس تعداد ۶۸ عنوان پروژه در بخش های مختلف عمرانی به خصوص در حوزه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و زیرساخت های عمرانی تعریف شد تا بودجه ای معادل ۱۷۸ میلیارد تومان  برای آنها که اغلب بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیک دارند، اختصاص داده شود.
وی مجموع طرح های عمرانی آذربایجان شرقی را یکهزار و ۸۰۰ عنوان اعلام کرد که از این تعداد یکهزار پروژه به صورت مستمر همه ساله اجرایی می شود که حوزه هایی مثل راهداری و منباع طبیعی و طرح های ترویجی را شامل می شود که هرگز تمام شدنی نیستند و همه ساله این طرح ها ادامه دارد.
بهبودی ادامه داد: اما تعداد ۸۰۰ پروژه عمرانی نیز در سطح استان وجود دارند که بر اساس زمان بندی و برنامه ریزی های انجام شده به طور قطع خاتمه می یابند و برای بهره برداری از آنها  اعتبارات هنگفتی نیاز است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و استان افتتاح آنها زمان بر خواهد بود.
وی محدودیت های بودجه ای را عاملی بسیار موثر در باز تعریف طراحی و اجرای پروژه های عمرانی در بخش های مختلف دانست و یادآوری کرد: در گذشته به دلیل درآمدهای سرشار نفتی طرح هایی در مناطق مختلف استان تدارک دیده شده است که هم اکنون با کاهش این درآمدها اجرا و افتتاح آنها با اما و اگرهای مختلفی مواجه شده است.
بهبودی دلیل طراحی و اجرای چنین طرح هایی را فشارهای سیاسی، اجتماعی بیان کرد که باعث بی اثر شدن بهش بیشتری از این طرح ها در بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم می شود و بار سنگین مالی بر دوش دولت اضافه می کند که بر همین مبنا تصمیم مدیریت ارشد آذربایجان شرقی بر این است تا هیچ پروژه جدیدی شروع نشود.
وی میزان بودجه هزینه ای آذربایجان شرقی در سالجاری را افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سالانه به طور متوسط در این استان طرح هایی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش های دولتی، غیردولتی و به صورت مشارکتی به بهره برداری می رسد، گفت: دولت به عنوان سیاستگذار اصلی اقتصاد کشور در این مسیر رسالت حمایتی و تسهیل گری دارد تا با فراهم اوردن شرایط مناسب زمینه ساز سرمایه گذاری های بیشتر در عرصه های گوناگون اقتصادی شود.
بهبودی سهم اقتصادی آذربایجان شرقی در کشور را پایین تر از متوسط کشوری اعلام و اضافه کرد: طی سال های متمادی گذشته وضع اقتصادی استان رشد چندان مطلوبی نداشته است و این سهم به نسبت جمعیت که پنج درصد می باشد، تنزل یافته و به زیر چهار درصد رسیده است.
وی گفت: آمار فوق نشان دهنده سرمایه گذاری پایین و کاهش تولید ملی در آذربایجان شرقی است و تداوم این روند منجر به افزایش نرخ بیکاری و مهاجرت نیروی کار از استان خواهد شد که این شرایط در درازمدت پایه های اقتصادی منطقه را دچار لغزش می کند.
بهبودی اظهار داشت: هر چند وضعیت آذربایجان شرقی در حوزه سرمایه گذاری نسبت به سایر استان های کشور چندان خراب نیست اما به طور قطع جزو بهترین ها قرار نگرفته ایم و بارها مشاهده شده است که سرمایه گذاران ما را سایر استان ها جذب کرده اند که این امر نیز علامتی جز پهن کردن فرش قرمز توسط مدیران و مسئولان استان های دیگر ندارد و این امر در آذربایجان شرقی محقق نشده است.
وی با انتقاد از نظام بودجه ریزی کشور بر ضرورت اصلاح این نظام تاکید و اضافه کرد: به دلیل اشکالات عدیده در این نظام بسیاری از استان های کشور بیش از نیاز خود از اعتبارات ملی بهره مند شده و تعدادی از استان ها از جمله آذربایجان شرقی از آن بی بهره می شوند که لازم است در این راستا دولت و مجلس شورای اسلامی به جمع بندی نهایی رسیده و بودجه متوازن و عادلانه تنظیم کنند.
بهبودی شاخص های تصمیم سازی در بودجه سنواتی را به ضرر آذربایجان شرقی دانست و افزود: از جمله ایرادات وارده بر بودجه این است که مقادیری در قالب اختصاص درآمدهای نفتی به مناطق محروم تعریف شده است که همین امر موجب نزدیکی بودجه عمرانی آذربایجان شرقی بااستانی همچون آذربایجان غربی می شود در حالیکه در هیچ یک از معیارهای جمعیتی، وسعت و شرایط اقتصادی این دو استان قابل قیاس نیستند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.