کد خبر : 24025
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 دی 1399 - 7:08

پیشتازی آذربایجان‌شرقی در جهش تولید

پیشتازی آذربایجان‌شرقی در جهش تولید

کسب مقام اول کشورتوسط آذربایجان شرقی در جهش تولید و وجود صنایع مادر و راهبردی همچون ایدم، چرخشگر، تراکتورسازی، ماشین سازی، پمپیران، لیفتراک سازی، پیستون سازی، ریختگری، قطعات خودرو، صنایع فولاد و معادن غنی مس، طلا و نفلین سنیت، از جمله ظرفیت های این خطه برای پیشرو بودن در تحقق سیاست جهش تولید محسوب می شوند.

وجود چهار هزار واحد صنعتی فعال در آذربایجان شرقی با اشتغال مستقیم ۱۲۰ هزار نفر که از لحاظ تعداد رتبه پنجم و از لحاظ حجم سرمایه گذاری رتبه هشت کشور را دارا می باشد، ظرفیت عظیم این استان را برای حرکت قطار توسعه و جهش تولید به شکل ملموس نشان می دهد.
در سفر اخیر علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به آذربایجان شرقی نیز استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان مجلس با بیان ظرفیت ها، توانمندی ها و کارهای انجام شده در دولت، مطالبات خود را بیان کردند که همگی حاکی از نیت و همدلی آنها برای ایفای نقش تاریخی استان در توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کشور است؛ وزیر، معاونان و مسوولان ارشد وزارت صمت نیز قول مساعد برای استفاده از ظرفیت های مغفول مانده آذربایجان شرقی در صنایع مختلف را دادند.
حبیب امین زاده رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقیوجود یکهزار و ۹۰۰ طرح صنعتی در دست اجرا  با سرمایه گذاری ۲۰هزار میلیارد تومان
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی  اظهار کرد: در آخرین اقدامات مربوط به دوران کرونا ظرفیت سازی ساخت داخل و جایگزینی واردات در زمینه دستگاه های تولید ماسک و تجهیزات معدنی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار از تازه ترین اقدامات انجام شده در این استان است.
امین زاده با بیان برخی از پتانسیل های قابل توسعه که می تواند توجه ملی به آن برای صادرات و افزایش تولید ملی نقش آفرین باشد، اظهار کرد: وجود ۵۹ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان شرقی و پنج شهرک تخصصی غیردولتی در زمینه شیشه، صنایع تبدیلی، چرم وکفش، برق و الکترونیک در آذربایجان شرقی و شهر صنعتی بعثت با مساحت بالغ بر ۲۰۰۰ هکتار به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه و وجود تنها شهرک اختصاصی سرمایه گذاری خارجی کشور در استان نقش بی بدیلی را در افزایش تولید داخلی، جهش تولید و صادرات ایفا کند.
وی ادامه داد: وجود یکهزار و ۹۰۰ طرح صنعتی در دست اجرا  با سرمایه گذاری پیش بینی شده آنها در حدود ۲۰هزار میلیارد تومان می باشد که در صورت به بهره برداری رسیدن آنها برای۴۳هزارنفر شغل ایجاد می شود و ارزش افزوده بخش صنعت و رتبه صنعتی استان نیز افزایش می یابد.
امین زاده افزود: وجود یکهزار و ۹۰۰ طرح صنعتی در دست اجرا  توسط بخش خصوصی که حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده آنها در حدود ۲۰هزار میلیارد تومان می باشد که در صورت به بهره برداری رسیدن آنها برای۴۳هزارنفر شغل ایجاد می شود و ارزش افزوده بخش صنعت و رتبه صنعتی استان نیز افزایش است.
وی همچنین یاد آور شد: ۱۷۰واحد جدید تولیدی آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری بیش از ۱۷۶۰ میلیارد تومان و اشتغال جدید۳۳۰۰ نفر در۹ماهه سال جهش تولید محقق شده است.
راه اندازی ۱۷۰واحد جدید تولیدی با سرمایه گذاری بیش از یکهزار و ۷۶۰ میلیارد تومان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: کسب رتبه دوم آذربایجان شرقی در راه اندازی طرح های ایجادی و راه اندازی ۱۹۰ طرح توسعه واحدهای صنعتی با سرمایه گذاری بیش از یکهزار میلیارد تومان و افزایش اشتغال ۲هزار و ۵۰۰ نفر در جهش تولید، کسب رتبه اول در بین استان ها در راه اندازی طرح های توسعه ای، راه اندازی ۱۷۰واحد جدید تولیدی با سرمایه گذاری بیش از یکهزار و ۷۶۰ میلیارد تومان و اشتغال جدید۳۳۰۰ نفر در۹ماهه سال جهش تولید محقق شده است.
امین زاده توضیح داد: راه اندازی ۱۹۰ طرح توسعه واحدهای صنعتی  با سرمایه گذاری بیش از یکهزار میلیاردتومان و افزایش اشتغال ۲هزار و ۵۰۰ نفر در ۹ ماهه سال جهش تولید، کسب رتبه اول در بین استان ها در راه اندازی طرح های توسعه ای اقدامات مهم و بسیار موثری است که انجام شده است.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: با عنایت به بهبود فضای کسب و کار در حوزه سرمایه گذاری ضریب تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره برداری و شروع اجرای طرح ها از متوسط ۱۰درصد به ۷۵درصد در سال های اخیر افزایش یافته است.
امین زاده ادامه داد: رتبه اول آذربایجان شرقی در متوسط زمان صدور جواز تاسیس را در بین استان ها دارد و در کمتر ا ز سه ساعت جواز تاسیس برای شروع فعالیت تولیدی برای داخل شهرک های صنعتی صادر می شود.
وی گفت: بازگردانی به چرخه تولید و ادامه فعالیت تعداد۲۸ واحد تولیدی با تغییر مدیریت و مالکیت پروانه بهره برداری آنها، بازگردانی ۸۴ واحد راکد در شهرک های صنعتی استان به  چرخه تولید و صیانت از اشتغال حداقل یکهزار نفر و احیا ۴۰ معدن استان از فعالیت هایی است که در آذربایجان شرقی برای تحقق جهش تولید انجام شده است.
۷۰ واحد صنعتی آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشت
وی گفت: بازگرداندن ۷۰ واحد صنعتی آذربایجان شرقی به چرخه تولید از طریق کارگروه تسهیل و همکاری اداره تسویه شرکت‌های قوه قضاییه و اعاده به کار، صیانت از اشتغال بیش از سه هزار نفر، استمهال بدهی ۲ هزار میلیارد تومان از واحدهای تولیدی آسیب دیده انجام شده است.
وی افزود: جایگاه اول آذربایجان شرقی در سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی در خودروسازی سنگین و تجاری در کشور در سال‌های اخیر، مقام اول استان در سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی در تولید مواد فولادی، تولید مقاطع طولی ساختمانی در کشور با تولید ۱.۵ میلیون تن که قابل افزایش به پنج میلیون تن است.
صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری صنعت لوازم خانگی و تولید شیرینی و شکلات کشور آذربایجان شرقی
امین زاده ادامه داد: مقام اول تولید و صادرات لوازم خانگی، مقام اول تولید شیرینی و شکلات کشور با صادرات سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار پیشرو در صنعت چرم سنگین کشور و اولین شهر دارای شهرک صنعتی چرمشهر پیشرو در صنعت کشور با بیش از ۱۰ هزار واحد صنفی و صنعتی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۲۰ هزار نفر از دیگر ظرفیت های کم نظیر استان است.
وی افزود: پیشرو در صنعت شیشه کشور با ظرفیت ۳۰ هزار تن و اولین شهرک خصوصی شیشه، پیشرو در صنعت داروسازی در کشور با وجود ۶ واحد داروسازی توانمند با تکنولوژی روز در استان جذب و توسعه سرمایه‌گذاری خارج در استان و وجود ۶۰ واحد تولیدی و صنعتی با شریک سرمایه گذاری خارجی و اولین شهرک اختصاصی سرمایه گذاری خارجی در استان فعالیت دارند.
امین زاده همچنین گفت: کسب رتبه اول آذربایجان شرقی در تحقق اهداف برنامه های جهش تولید در بین استان ها مطابق نامه معاونت طرح و برنامه وزارت متبوعآذربایجان شرقی در تحقق اهداف برنامه های جهش تولید بین استان ها مطابق نامه معاونت طرح و برنامه وزارت متبوع را کسب کرد. ، راه اندازی نمایشگاه دایمی توسعه و تعمیق ساخت داخل و اعلام نیاز های واحدهای تولیدی استان در محل سازمان، جایگزینی و بومی سازی ساخت داخل  ۷۰ میلیون دلار ماشین آلات و قطعات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی که در سال های گذشته واردات می شدند از موفقیت های کسب شده اخیر استان است.
عقد قرارداد انتقال طرح آب خلیج فارس توسط شرکت پمپیران/صادرات آذربایجان شرقی ۲۸درصد افزایش یافت
وی ادامه داد: ثبت توانمندی های بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی استان در سایت توانیران و معرفی بیش از یکهزار محصول، بومی سازی موتورهای دیزلی در شرکت ایدم و چرخشگر، عقد قرارداد انتقال طرح آب خلیج فارس توسط شرکت پمپیران و بومی سازی محصول انحصاری پمپ با ۲ ورودی با توان ۱۴۰ بارفشار از دیگر اقدامات مهم استان در ماه های اخیر است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: صادرات غیرنفتی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است.
امین زاده، با بیان اینکه این میزان افزایش صادرات نشان از افزایش نرخ تولید در استان دارد، افزود: در زمان کنونی با وجود تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، فرآیند تولید در استان همچنان روندی صعودی دارد.
وی گفت: بیشترین صادرات آذربایجان شرقی به عراق، ترکیه و ارمنستان بوده و کشورهای چین، هند، ایتالیا و روسیه هم جزو بازارهای صادراتی استان هستند.
تبریز، قطب صنایع سنگین کشور
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز گفت: تبریز قطب صنایع سنگین کشور با تاکید بر قوای محرکه ایدم، چرخشگر، صنایع نساجی و موتورسازان است.
محسن صالحی نیا اظهار کرد: تثبیت جایگاه قطب قطعه سازی در آذربایجان شرقی و تولید گیربکس در ایدم و چرخشگر و تولید موتورهای سنگین در تبریز از اهداف ماست، تثبیت جایگاه قطب قطعه سازی در آذربایجان شرقی و تولید گیربکس در ایدم و چرخشگر و تولید موتورهای سنگین در تبریز از اهداف دیگر است. تثبیت جایگاه قطب قطعه سازی در آذربایجان شرقی و تولید گیربکس در ایدم و چرخشگر و تولید موتورهای سنگین در تبریز از اهداف ماست، تثبیت جایگاه قطب قطعه سازی در آذربایجان شرقی و تولید گیربکس در ایدم و چرخشگر و تولید موتورهای سنگین در تبریز از اهداف دیگر است.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی تکمیل ذوب مس و نفلین سینیت در دولت دوازدهم
استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: از بدو مسئولیتم در استانداری و با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات تخصصی مختلف، اجازه نداده‌ایم که حتی یک واحد تولیدی در استان تعطیل شود.
پورمحمدی نیز اظهار کرد: تکمیل مگاپروژه های استان مانند ذوب مس و نفلین سینیت تا پایان دولت دوازدهم در اولویت برنامه‌های مدیران استان قرار دارد.
وی تاکید کرد که با وجود ظرفیت‌های کم‌نظیر در آذربایجان شرقی، کارهای بسیار بزرگتری می‌توان انجام داد تا از برکات این دولت در حد شایسته‌ای برای توسعه و پیشرفت استان بهره برد.
پورمحمدی، از توجه ویژه وزارت صمت به نقش این استان در توسعه صادرات به کشورهای همسایه قدردانی کرد و ادامه داد: در مدت کوتاهی که از تصدی رزم‌حسینی بر وزارت صمت می‌گذرد کارهای بسیار موثری انجام شده که ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور از جمله این اقدامات است.
وی اظهار کرد: هم اکنون ۵ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی عمده و ۱۳ واحد خودروسازی در آذربایجان شرقی فعال است که بر اساس اخرین آمارها   ۳۵ درصد قطعات خودروئی کشور در این استان تولید و به بازارهای مصرف ارایه می شود.
پورمحمدی از آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید شکلات و شیرینی در ایران نام برد و افزود: علاوه بر این صنعت، معادن گوناگون مس، طلا و کانی های غیر فلزی در این استان وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری های  کلان و واحدهای پایین دستی و فراوری می باشد.

علی رضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارتتبریز ظرفیت برندسازی در حوزه لوازم خانگی و خودرو را دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به ظرفیت بالای آذربایجان در صنعت خودرو و ساخت لوازم خانگی باید توجه بیشتری به این بخش شود، خودروسازی توسعه یابد و وزارتخانه نیز در این خصوص آمادگی دارد.
علیرضا رزم حسینی به ظرفیت بالای شرکت تراکتورسازی اشاره کرد و گفت: این شرکت می‌تواند صنعت خودروسازی را هم در کنارش ایجاد کند و ایدرو هم می‌تواند در آذربایجان شرقی کمک و مشارکت داشته باشد.شرکت تراکتورسازی هم می‌تواند صنعت خودروسازی را هم در کنارش ایجاد کند و ایدرو هم می‌تواند در آذربایجان شرقی کمک و مشارکت داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: آذربایجان حق بزرگی بر گردن ایران دارد و در این خطه برای تمامیت ارضی کشور خدمات بزرگی ارائه شده است.
وی تاکید کرد: روزگاری تبریز قطب صنعتی کشور بود و شاهرگ حیاتی صادرات به اروپا به حساب می آمد که البته هنوز هم مرکز مهم صادرات کشور است.
رزم حسینی افزود: صنعت آذربایجان شرقی بعد از انقلاب هم با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده و در شرایط تحریم نیز صنعت منطقه بی آسیب نمانده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت آذربایجان شرقی، به طور حتم نسبت به این استان توجه بیشتری خواهیم کرد و در عمل این موضوع را نشان خواهیم داد.با توجه به اهمیت آذربایجان شرقی، به طور حتم نسبت به این استان توجه بیشتری خواهیم کرد و در عمل این موضوع را نشان خواهیم داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه مس آذربایجان شرقی انجام شده و در موضوع نفلین سینیت نیز کارهای خوبی انجام شده است.
رزم حسینی به اجرایی شدن پروژه نفیلین سینیت سراب نیز اشاره و بر انجام اقدامات لازم برای تکمیل و نهایی شدن آن تاکید کرد.
وی همچنین به قابلیت های بزرگ آذربایجان شرقی در حوزه صنعت و به خصوص معادن اشاره کرد و گفت:   اینکه عنوان می شود عصاره معادن این استان به جاهای دیگر می رود و نخاله های آن مال این استان است را می‌پذیرم اما این مساله تنها مربوط به آذربایجان شرقی نیست و چنین قضیه ای برای کل کشور وجود دارد و باید به مبارزه با آن پرداخت.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.