کد خبر : 2433
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 فروردین 1394 - 17:47

پیام استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی آب

پیام استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی آب

استاندار آذربایجان شرقی در پیامی به مناسبت دوم فروردین، روز جهانی آب، بر تغییر رفتار عمومی در مصرف آب و صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی تاکید کرد.

متن پیام دکتر اسماعیل جبارزاده به این شرح است:

دوم فروردین ماه، ازسوی سازمان ملل به عنوان «روز جهانی آب» نامیده شده و همه ساله شعاری برای این روز تعیین می گردد. امسال (۱۳۹۴) روز جهانی آب به نام «آب و توسعه پایدار» نامگذاری شده است که نشانگر توجه ویژه به نقش حیاتی آب در دستیابی به توسعه پایدار در تمام زمینه ها و برای تمام نسل هاست.
حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی جوامع بشری به آب، این گنجینه بی بدیل وابسته است. (وَجَعَلْنا مِن الماء کُل شی حیّ) و آب کالایی ارزشمند، محدود، غیرقابل جایگزین و شاه کلید توسعه پایدار است ، دستیابی نسل امروز و نسل های آتی به حیات اجتماعی، روبه رشد ،جز در سایه محور قرار دادن آب کشور میسر نخواهد بود.
امروزه پیکره های آبی به دلیل تغییرات اقلیمی از یک سو ، عدم تدبیر خردمندانه و کم توجهی مردم در مصارف و تخلیه آلاینده ها از سوی دیگر، دچار مشکلات کمی و کیفی گردیده که مصداق آن را می توان در خشک شدن اغلب رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب ها، پایین رفتن سطح سفره آبهای زیرزمینی و آلودگی فزاینده منابع آب و تخریب آنها مشاهده کرد.
راهکار برون رفت از چنین شرایطی صرفاً مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف و صرفه جوئی در همه نوع مصارف آب است. اگر ما ساکنان کره زمین بالاخص در کشورهایی خشک همچون ایران رفتار خود را در مصرف و تخریب منابع آب تغییر ندهیم، در آینده ای نه چندان دور، امنیت، رفاه، سلامت و نهایتاً حیات خود و حیات اکوسیستم وابسته به آن با خطر جدی مواجه خواهد شد،همانطوری که هم اکنون نیز برخی از این علائم در نقاطی از کشور نمایان است.
مردم شریف آذربایجان شرقی!  ما باید رفتار خود در مصرف آب را به طور جدی تغییر دهیم. تامین مستمر نیازهای شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی از چالش ها و نگرانی های اساسی مسئولان است و تنها گزینه پیش رو برای رفع این نگرانی‌ها، تدبیر هوشمندانه مسئولان در کنار رعایت آحاد مردم است. همیاری و همکاری دستگاههای اجرائی ذیربط به عنوان نمایندگان دولت تدبیر و امید، با مردم عزیز، نهادهای عمومی، بخش خصوصی، در راستای تهیه و تدوین راهکارهای سازگاری، اقلیم خشک جدید، تنها راه حل و فصل مشکلات موجود است تا بتوان تداوم حیات مردم عزیز، بویژه کشاورزان، روستائیان و شهروندان زحمتکش استان را به حول و قوه الهی تضمین کرد و فرصت های شغلی و درآمدی را در فضائی توأم با آرامش خاطر فراهم نمود.
با امید به اینکه تک تک جمعیت ساکن در جای جای استان با درک عمیق ارزش آب، صرفه جوئی در مصرف آن را سرلوحه رفتار و زندگی خویش قرار دهیم.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.