کد خبر : 2556
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 فروردین 1394 - 11:32

لزوم آمادگی کشاورزان آذربایجان‌شرقی برای مقابله با تگرگ هفته آینده

لزوم آمادگی کشاورزان آذربایجان‌شرقی برای مقابله با تگرگ هفته آینده

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نسبت به احتمال بارش تگرگ در نواحی مستعد استان از روز جمعه ۲۱ فروردین ماه جاری تا سه‌شنبه هشدار داد.

 

به گزارش آی نیوز، ایوب ایرانی‌فام ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اطلاعیه اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی و بررسی نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده جوی ناپایدار طی روزهای جمعه تا سه‌شنبه (۲۱ تا ۲۵ فروردین ماه جاری) است.
وی با بیان اینکه بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر این است که نفوذ و فعالیت سامانه بارشی نسبتاً فعال و گسترده‌ای به طور متناوب موجب ابرناکی، وزش باد (گاهی نسبتاً شدید) گرد و غبار و بارش‌های باران (گاهی به صورت رگبار و آذرخش) و در برخی نواحی مستعد بارش تگرگ و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها خواهد شد، افزود: به نظر می‌رسد شدت ناپایداری در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشتر خواهد بود و احتمال بارش تگرگ در نواحی مستعد استان در این دو روز دور از انتظار نخواهد بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه با توجه به احتمال بارش تگرگ توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خسارات وارده از دستگاه‌های ضدتگرگ موجود در باغات استفاده شود، افزود: از بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان‌هایی که دستگاه‌های سامانه ضد تگرگ در آنها نصب شده است به ویژه شهرستان‌های مراغه، جلفا، میانه، بستان‌آباد، اهر و ملکان، می‌خواهیم در این ایام ضمن هوشیاری در راه‌اندازی و فعال‌سازی این دستگاه‌ها اقدامات لازم را به عمل آورند.
وی با بیان اینکه کشاورزان عزیز لازم است ضمن هوشیاری کامل، عوارض ناشی از احتمال بارش تگرگ بر روی درختان و محصولات کشاورزی را کاهش دهند، ادامه داد: سالانه خسارات قابل توجهی از بارش تگرگ به بخش کشاورزی استان وارد می‌‌شود که با مدیریت ریسک این پدیده که یکی از اجزا آن از بین بردن خود خطر و تبدیل آن به باران است می‌توان از این خسارات در سطح وسیعی از استان جلوگیری کرد.
ایرانی‌فام با بیان اینکه لازم است کشاورزان و باغداران به صورت فوری به توصیه‌های فنی کشاورزی ارائه شده توسط کارشناسان عمل کنند و با انجام توصیه‌های کارشناسان از خسارت وارده در اثر ریزش تگرگ تا حدودی جلوگیری کنند، افزود: در سال‌های اخیر سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با مشارکت بهره‌برداران بخش کشاورزی دستگاه‌های توپ ضدتگرگ را در ۶ شهرستان نصب و راه‌اندازی کرده و این دستگاه‌های الگویی نصب شده در جریان وقوع تگرگ در اردیبهشت ماه سال گذشته، بیش از یک هزار هکتار از باغات را از خسارت تگرگ مصون نگه داشتند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از پرداخت تسهیلات لازم به بهره‌برداران برای خرید دستگاه‌های ضدتگرگ در آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: زارعان و باغداران مناطق مختلف می‌توانند به صورت فردی و گروهی نسبت به خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های ضد تگرگ اقدام کنند و این سازمان در این خصوص ضمن ارائه رهنمودهای کارشناسی، آماده است در ارائه تسهیلات لازم اقدامات لازم را به عمل آورد.
وی بر آمادگی لازم کشاورزان برای باز کردن معابر آب و جلوگیری از تشکیل سیلاب تاکید کرد و افزود: با توجه به سرعت باد، افزایش استحکام اسکلت گلخانه‌ها و قیم‌زنی نهال‌های جوان تازه کاشته شده ضروری است.
ایرانی‌فام با اشاره به ارسال اطلاعیه‌های فنی به مدیریت‌های جهادکشاورزی در شهرستان‌ها برای استفاده بهره‌برداران از کود سرک در مزارع دیم و آبی به دلیل بارش‌های هفته پیش رو افزود: با توجه به بارش‌های احتمالی بهترین زمان برای استفاده از کود سرک (اوره) با حصول اطمینان از استمرار بارش در زراعت‌های پاییزه علی‌الخصوص برای مناطق دیم استان بوده و شایسته است کشاورزان اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورند.
وی با بیان اینکه در مدیریت خدمات حمایتی کشاورزی استان و تمام عاملان توزیع کود و کود اوره مورد نیاز کشاورزان به میزان کافی ذخیره و تدارک دیده شده است، ادامه داد: کشاورزان بدون دغدغه کمبود کود می‌توانند به دفتر این شرکت در استان و یا کارگزاری‌های توزیع نهاده شرکت مراجعه و به میزان مورد نیاز کود مصرفی را به قیمت مصوب خریداری و تحویل بگیرند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.