کد خبر : 263
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مرداد 1392 - 7:13

نگرانی مسئولان از حضور کاربران در فضای مجازی/ نوشدار باید به موقع تجویز شود

نگرانی مسئولان از حضور کاربران در فضای مجازی/ نوشدار باید به موقع تجویز شود

حضور کاربران در فضای مجازی و بهره مندی آنها از وبلاگها و ‌وب سایتهای رسمی و غیر رسمی که همه جور مطلبی در آنها یافت می شود،‌ موجی از نگرانی را در بین مسئولان با توجه به حضور فعال غرب و حمله به باورهای دینی و اعتقادی مسلمانان ایجاد کرده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، رواج تکنولوژی و افزایش راههای ارتباطی در فضای مجازی و راه اندازی شبکه های اجتماعی شاید در راستای تحقق هدف دهکده جهانی باشد، ولی هم اکنون به اعتقاد مسئولان شاهد بر هم خوردن تعادلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … در کشور ها شده است.

موضوعی که بحث اصلی جلسه ۲ ساعته شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی طی شامگاه شنبه بود تا مسئولان دستگاه های مسئول و فعال در این حوزه، پیشنهادات و راهکارهای عملی برای مقابله با بر هم خوردن تعادل در حوزه های مختلف در نتیجه حضور در فضای مجازی را ارائه دهند.

مدیریت واحد در فضای مجازی ایجاد شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این جلسه خواستار مدیریت واحد در حوزه فضای مجازی شد و افزود: چرا که مراجعه نسل جوان امروز به فضای مجازی بیشتر از فضای مکتوب بوده و اگر روند فعلی ادامه یابد با مشکلات زیاد و جبران ناپذیری مواجه می شویم.

حجت الاسلام محمد باقر کریمی با اشاره به فعالیت ۴۶ سایت رسمی و غیر رسمی و ۳ هزار وبلاگ در سطح آذربایجان غربی، اظهار داشت: از ۳ هزار وبلاگ تنها ۵۰۰ وبلاگ مطالب قابل اعتماد و بهره برداری دارند که باید با ساماندهی وضع موجود از آن بهره برداری کرد.

وی از عدم همکاری دستگاه های اجرایی با راه اندازی شبکه ملی فرهنگ و به تبع آن ایجاد مجتمع های دیجیتالی در طح استان بر خلاف سایر استانها انتقاد کرد و ادامه داد: با راه اندازی این مجتمع ها بخش قابل توجهی از فعالیت در فضای مجازی کنترل شده انجام می شود.

وی خواستار همکاری همه دستگاه ها با ستاد صیانت از آثار و محصولات فرهنگی شد و اعلام کرد: در حال حاضر شاهد راه اندازی گیم نت ها و عرضه محصولات فرهنگی غیر مجاز در پارکینگ منازل بوده که ضمن برخورد قانونی با آنها باید از مراکز مجاز نیز بازدید های مستمر و دوره ای انجام شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی توجه و حمایت از توسعه کتابخانه ها مجازی و ساماندهی فعالیت وبلاگ و وب سایتهای غیر رسمی را ضروری دانست و یادآور شد: باید در فضای مجازی به جای فیلتر کردن، از ظرفیت سایتها در راستای منافع جامعه بهره برداری کنیم.

شناسایی ۶۵۰ سایت معاند نظام جمهوری اسلامی ایران

فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از شناسایی ۶۵۰ سایت معاند نظام و ۳۹ سایت پشتیبان برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی خبر داد و افزود: این در حالی است که ۳۵ درصد استفاده کنندگان از اینترنت نوجوانان و جوانان بوده و بطور متوسط ۵۲ دقیقه در طول هفته کاربر فضای مجازی هستند.

سردار یحیی شرفی با بیان اینکه هم اکنون یک میلیارد جوان ۱۸ تا ۲۵ سال در شبکه اجتماعی فیس بوک عضویت دارند، ادامه داد: ایران رتبه سوم به لحاظ تعداد اعضا و میزان استفاده در این سایت را دارا بوده که بر هویت فردی اشخاص تاثیر منفی داشته است.

وی با اعلام اینکه موضوعات زیادی در فضای واقعی جامعه مشکلی را ایجاد نمی کرد ولی این موضوع تبدیل به یک بحران و انفجار اجتماعی با مانور در فضای مجازی شده و مشکلات امنیتی زیادی را ایجاد کرد، گفت: شکست مرز حقیقت و فضای مجازی از مشکلات موجود در این راستا است.

وی با اشاره به اینکه هنوز هویت واقعی جوانان شکل نگرفته و متاسفانه در اثر کم توجهی خانواده ها و مسئولان، مدیران سایتها هویت دلخواه خود را در جوانان ایجاد می کنند، ادامه داد: متاسفانه برخی سایت ها در جهت به اسارت در آوردن و از بین بردن فرهنگ اسلامی جامعه فعال هستند که تعادلات زیادی را بر هم می زند.

هویت زدایی از مفهموم خانواده و ترویج خانواده های لجام گسیخته

فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی با اعلام اینکه هم اکنون فضای مجازی بر علیه ارزشهای حاکم بر دین و انقلاب اسلامی ایران تبلیغ می کنند، اعلام کرد: ترویج خانواده های لجام گسیخته، از بین بردن ساختار سنتی خانواده و عادی جلوه دادن خیانت همسران به یکدیگر  از اهداف این سایت ها است.

سردار شرفی با بیان اینکه معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از پی ریزی تفکر شیطان پرستی در فضای واقعی جامعه ناکام ماندند، اضافه کرد: ولی در کمال ناباوری و تاسف با تبلیغات مسموم در فضای مجازی قبح موضوع از بین رفته که باید در حوزه فضای مجازی دینی خیلی تلاش کنیم.

جامع نبودن قوانین بستری برای فعالیت غیر مجاز در فضای مجازی

وی خواستار احساس مسئولات همه آحاد جامعه بویژه مسئولان به حفظ فرهنگ اسلامی و توسعه امر به معروف و نهی از منکر شد و اظهار داشت: در برابر حجم فعالیت و تلاش معاندین نظام و غرب، حتی برنامه عملی جدی نداریم.

وی جامع الشرایط نبودن قوانین برخورد با فعالیت در فضای مجازی با مصداق و انواع مختلف جرم را بستری برای این موضوع دانست و گفت: هر چند در حوزه سایبری بر اساس دغدغه های رهبر معظم انقلاب پلیس فتا شکل گرفت ولی به تنهایی کافی نبوده و همه باید تلاش کنند.

فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی خواستار برنامه ریزی هوشمندانه، هدفدار برای اوقات فراغت فرزندان توسط خانواده ها شد و افزود: اوقات فراغت فراوان باعث راحتی دسترسی و حضور در فضای مجازی خارج از کنترل والدین می شود.

مصوبات و دستور العملهای شورای عالی مجازی اجرایی شود

مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی هم در این نشست خواستار اجرای دستور العمل و مصوبات شورای عالی مجازی کشور شد و گفت: متاسفانه دسترسی فزاینده به فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی مشکلات هویتی و اجتماعی زیادی را ایجاد کرده است.

حجت الاسلام یعقوب دیلمقانی ضمن تاکید بر اینکه عمل به قانون همیشه مهم است گرچه قوانین نقاط ضعف زیادی داشته باشند، ادامه داد: با راه اندازی سرور داخلی بسیاری از مشکلات رفع می شود، بطوریکه هم اکنون بر اساس تحقیقات انجام شده در حد بحران نیستیم ولی در صورت ادامه روند فعلی معضلات جبران ناپذیری خواهیم داشت.

وی خطاب به مسئولان دستگاه های اجرایی و فرمانداران آذربایجان غربی، تاکید کرد: به مکاتبات و دستور العملهای ارسالی در این حوزه توجه ویژه شود تا با نظارت کافی و اجرایی راهکارهای عملی برای مقابله با سایت های معاند نظام و فعالیت در این بخش ارائه شود.

نرخ اجتماعی بر اساس جمعیت و خواسته های جوانان رشد نکرده

فرماندار ارومیه هم در این شورا با بیان اینکه حوزه مجازی هم اکنون در بحث امنیت ملی مورد توجه دولتها و کشورها قرار گرفته، گفت: فضای مجازی در بحث امنیت ملی کشورها تاثیراتی زیادی داشته و به این دلیل کشورها با دید امنیتی به موضوع توجه دارند.

جواد شریف نژاد سست شدن نظام خانواده، تغییر گروه مرجع جوانان، عدم تناسب نرخ رشد اجتماعی با جمعیت و خواسته های جوانان و قدیمی و جوابگو نبودن قوانین موجود همه بستری برای فعالیت غیر رسمی در فضای مجازی ایجاد کرده است.

وی خواستار تطبیق اجتماعی با توجه به شرایط و امکانات موجود با فضای مجازی شد و اعلام کرد: باید از ظرفیتهای موجود و حتی عضویت ۱۴ میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی به نفع منافع ملی و اجتماعی و ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهره ببریم.

انتقاد معاون استاندار آذربایجان غربی از عدم واردات فرهنگ همراه با تکنولوژی

معاون امور برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی هم در این نشست ضمن اعلام هشدار نسبت به مخاطرات استفاده نوجوانان و جوانان از شبکه های اجتماعی، گفت: هجمه فرهنگی غرب از طریق فضای مجازی خطری کاملا جدی برای جامعه دینی ایران است.

غلامرضا دیزچ نژاد با بیان اینکه در جلسات شورای فرهنگ عمومی محصول تفکرات قبلی اعضا مطرح تا بعنوان شیوه نامه ای برای تبعیت جامعه تدوین شود، افزود:ترویج دیدگاه های غربی مغایر با هنجارهای جامعه دینی، ایجاد شکاف بین نسلی، دین زدایی از طریق القا نکته نظرهای انحرافی از اهدافی سایت های غربی و مخالف نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مقابله با تهاجم فرهنگی را به معنای نفی ظرفیتها و فرصتهای علمی و آموزشی فضای مجازی نیست، گفت: باید آموزشهای فنی و حرفه ای ورود به فضای مجازی به خانواده ها ، جوانان و نوجوانان ارائه شود.

عدم استفاده از واژه های لاتین در حوزه های مختلف

معاون امور برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی آدرس دهی هوشمندانه از سایتها و وبلاگهای مفید را از جمله راهکارهای مصون سازی جامعه از مخاطرات فضای مجازی مخرب اعلام و عنوان کرد: همگام با ارائه آموزش های لازم به کاربران، پدید آورندگان فضای مجازی نیز باید شناسنامه دار و پشتیبانی شوند.

دیزج نژاد خواستار تبلور مباحث کارشناسی در ایده ها شد و خواستار حذف و محدود سازی استفاده از واژه های خارجی در حوزه فضای مجازی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری شد و گفت: اصطلاحات و واژگان غربی بستر ساز برخی تفکرات و رفتارهای غربی بوده که باید معادل سازی شوند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.