کد خبر : 2683
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 - 9:00

عبداله پور: اقدامات عمرانی گذشته شهرداری نیاز به بازنگری دارند

عبداله پور: اقدامات عمرانی گذشته شهرداری نیاز به بازنگری دارند

آی نیوز: معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز به شهروندان اطمینان داد که نشاط توسعه و عمران شهر، بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها و تنگ‌نظری‌ها، تداوم داشته باشد.

محبوب عبداله‌پور در گفتگو با شهریار، با بیان این مطلب، به حرکت عمرانی شهرداری تبریز در یک سال اخیر اشاره کرد و افزود: در یک سال اخیر و در سایه فضای آرام و بی‌حاشیه‌ای که به همت دکتر نجفی شهردار تبریز در کلّیت شهرداری حاکم شده، ، توان عمرانی شهرداری تبریز،  منجربه تحقق پروژه‌هایی شده که تا یک سال پیش، حتی تصور اتمام آن‌ها در مدت چند سال نیز برای شهروندان و حتی بسیاری از کارشناسان و ناظران حوزه توسعه و عمران شهری میسر نبود.
معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با یادآوری بخشی از دستاوردهای مهم شهرداری تبریز در سال گذشته تصریح کرد: ماحصل اقدامات یک سال اخیر فراتر از اقدامات رایج عمرانی بوده و سعی شده در کنار کارکرد اصلی پروژه‌ها که همان تسهیل ترافیکی است، اصول زیباسازی و معماری، طرح‌های نورپردازی، و از همه مهم‌تر مباحث زیرساختی از قبیل دفع آب‌های سطحی و روسازی‌های مقاوم و ماندگار لحاظ شود.  

وی ادامه داد: این حرکت پویا در صورتی‌است که امروز مباحث توسعه و عمران شهری در کشور با محدودیت‌های شدید مالی مواجه است؛ با این حال راهبردهای اقتصادی شهردار محترم، متضمن حرکت پرشتاب توسعه و عمران شهر تبریز بوده و خیالمان را از بابت استمرار روند عمرانی شهر عزیزمان، آسوده کرده است.

عبداله‌پور با بیان این که هیچ‌گاه نخواسته‌ایم پروژه‌های عمرانی را به صورت سَرسَری و باری‌به‌هرجهت، اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: هر پروژه‌ی عمرانی پیوست مطالعاتی و کارشناسی خاص خود را دارد که مهم‌ترین جنبه‌ی آن نیازسنجی‌های صورت گرفته از شهروندان است؛ بر این اساس، هیچ پروژه‌ای بدون برخورداری از پشتوانههای جامع مطالعاتی  و بدون بررسی در نشست‌های فنی، عمرانی و ترافیکی کلید نخورده است.   

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با اشاره به لزوم بازنگری در برخی اقدامات عمرانی گذشته گفت: در کنار اقدامات جدید عمرانی خود را پاسخگوی کم‌کاری‌های گذشته نیز می‌دانیم؛ به همین منظور، اصلاح هندسی برخی تقاطع‌ها، تعریض برخی از تقاطع‌های غیرهمسطح و بازنگری در پروژه‌هایی چون اتوبان پاسداران، اتوبان شفیع‌زاده و مسیرBRT   را پیگیری کنیم.

عبداله‌پور تصریح کرد: پروژه‌هایی از قبیل مسیر اتوبان پاسداران یا مسیرBRT   با توجه به بار سنگین ترافیک و تعدد و تراکم تردد، باید با در نظر داشتن زیرسازی‌های دقیق و اصولی اجرا می‌شدند، اما در گذشته، بی‌اعتنایی به این اصل بدیهی، باعث شده امروز هزینه سنگینی متوجه مدیریت شهری شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز متذکر شد: امروز اجرای هر کیلومتر از پروژه تحکیم اتوبان پاسداران با توجه به ضرورت حفاری‌های عمیق، حدود ۲ ماه طول می‌کشد و ۱.۸ میلیارد تومان نیز هزینه در بر دارد؛ که البته این هزینه در مقابل کشته‌شدن ده‌ها تن در تصادفات سال‌های اخیر این اتوبان، قابل‌توجه نیست.

وی ادامه داد: با یک ارزیابی و محاسبه ساده می‌شد نتیجه گرفت که آسفالت مسیرBRT   با توجه به ترمزهای پیاپی اتوبوس‌های سنگین، چه از نظر کیفیت و چه از نظر زیرسازی، باید با آسفالت عادی تفاوت داشته‌باشد؛ اما متاسفانه مفهوم حساس «پروژه عمرانی» در گذشته چنان سهل و سطحی تلقی شده که مجالی برای محاسبات فنی، نیازسنجی‌های ضروری و  استفاده از فناوری‌های جدید، باقی نگذاشته است.

عبداله‌پور اضافه کرد:  امروز برای جبران این کم‌کاری، بهترین فناوری روسازی جهان با هزینه سنگین در مسیر BRT    اجرا می‌شود؛ اما سوال اینجاست که چه کسی باید پاسخگوی هزینه‌های تحمیلی باشد؟

عبداله‌پور در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی سال جاری خاظرنشان کرد: در سال جاری، با حمایت و نظارت راهگشای اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، حجم، سرعت و تاثیر حرکت‌های عمرانی گستره بیشتری خواهد یافت.

وی اجرای اتوبان بزرگ ولایت در شمال‌شرق تبریز، پروژه میدان آذربایجان و طرح تبادل ارس در شمال‌غرب تبریز، تقاطع‌های متعدد غیرهمسطح و طرح شبدری جنوب‌شرقی در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در جنوب‌شرق تبریز، کنارگذر شمال‌غربی و بزرگراه پیامبر اعظم را از جمله پروژه‌هایی خواند که اجرای آن‌ها، علاوه بر ارتقای ایمنی تردد، مدیریت زمان و کاهش تصادفات، نقش تحول‌آفرین در چهره و جایگاه شهر خواهد داشت.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به اهتمام ویژه شهرداری در خصوص پروژه مترو اشاره کرد و افزود: افتخار بزرگی است که شهرداری تبریز، در شروع دوران مدیریت دکتر نجفی، ۴۴۰ میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری هزینه‌کرده و علاوه بر خط یک، اجرای خطوط ۲ و ۳ را به صورت BUT  پیگیری می کند؛ این در صورتی است که در ۱۲ سال مدیریت قبلی، فقط ۱۸۰ میلیارد تومان صرف این پروژه شده و دولت نیز، ۵۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. یک مصاحبه سرانگشتی نشان می‌دهد، در این دوره کوتاه، ۳۰ برابر دوران گذشته شهرداری کلانشهر تبریز در پروژه قطار شهری عمل شده است.

عبداله‌پور اضافه کرد: این‌که چطور شهرداری در مدت هشت سال‌  ۱۸۰ میلیارد تومان و در مدت یک سال ۴۴۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق می‌کند، سوالی است که امروز پاسخ آن برای شهروندان روشن است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، به شبهه‌افکنی برخی افراد در خصوص شتاب عمرانی شهرداری تبریز اشاره کرد و  با بیان این‌که خوشبختانه در روزهای اخیر جناب شهردار با تاکید صریح خود درمورد بحث انتخابات، تکلیف مدیران شهرداری را مشخص کرده‌اند؛ اظهار داشت: برنامه‌های عمرانی شهر تبریز چنان وسیع و متراکم است که فرصتی برای فکر کردن به مسائل حاشیه‌ای و بی‌اهمیت برای‌مان باقی نگذاشته‌است.  

عبداله‌پور خاطرنشان کرد:  دورانی که اجرای پروژه‌های ساده، چندین سال طول می‌کشید، دیگر گذشته‌است، چنین وضع ملال‌آوری، زاییده روحیات بی‌دغدغه‌‌ای است که سال‌ها با شعار مدیریت کرده‌اند و اکنون نیز توفیق خود را در مصاحبه و تخریب می‌بینند.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز رضایت شهروندان را بزرگترین سرمایه و انگیزه فعالان عمرانی شهر برای تلاش شبانه‌روزی و دلسوزانه خواند و افزود: تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم این سرمایه ارزشمند، در معرض دست‌اندازی‌های سیاسی و انتخاباتی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که با حاکم‌بودن فضای آرام خدمتگزاری، امروز تمام دستگاه‌های اجرایی، برای تحقق برنامه‌های مدون شهرداری بسیج شده‌اند، اظهار داشت: طبیعی است که رکوردهای عمرانی شهرداری در اجرای پروژه‌های پیچیده‌ای از قبیل تقاطع‌های غیرهمسطح شهید حمید باکری، شهیدان خانلی، شهید آذرآبادی‌حق، شهیدان صبور، راه‌آهن و طرح شبدری ائل‌گلی، تحکیم اتوبان پاسدارن، شفیع‌زاده، پروژه ۴۲ متری، اتوبان باسمنج، پروژه دو کمال، تقاطع غیرهمسطح شهیدان پاشایی در ورودی وادی رحمت و رمپ‌های ارم، ملازینال و یوسف‌آباد، کم‌کاری‌های گذشته را عیان کند؛ اما با این حال این اطمینان را به شهروندان عزیز می‌دهیم که نشاط عمرانی شهر را بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها و تنگ‌نظری‌ها، تداوم ببخشیم.

عبداله پور تاکید کرد: مجموعه عظیم شهرداری تبریز، با تاکیدات دکتر نجفی به دنبال تحول چهره شهری و ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار است که پروژه‌های فرامنطقه‌ای اجرا شده در سال ۹۳ و پروژه های در دست اجرای سال ۹۴ به روشنی نمود این مدعا را نشان می‌دهد.

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.