کد خبر : 2684
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 - 9:37

هوای تبریز در وضعیت اضطرار

هوای تبریز در وضعیت اضطرار

انتشار ریزگردها در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، با وزش باد شدت گرفته است، روز چهارشنبه ساکنان این مناطق را با مشکل مواجه کرده است.

 بروز پدیده گرد و غبار در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، ایلام ، مرکزی، چهارمحال وبختیاری،قصرشیرین، خوزستان، موجب کاهش دید افقی و اختلال در زندگی روزمره و رفت و آمد مردم شده است.

هوای کلانشهر تبریز در وضعیت اضطرار
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: هوای کلانشهر تبریز در وضعیت اضطرار قرار دارد.

حمید قاسمی گفت: با توجه به آخرین آمار استخراج شده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در این شهر، اکنون شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق ۱۰ میکرون ۲۰۶ و نسبت به ذرات معلق ۲.۵ میکرون ۱۳۸ است.

وی نبود پوشش گیاهی مناسب، وزش باد تند محلی و نفوذ پدیده گرد و غبار فرا منطقه ای را از عوامل آلودگی هوای تبریز برشمرد.

قاسمی اظهار کرد: شاخص آلودگی هوا اگر زیر ۱۰۰ پی. اس. آی باشد، سالم، بین ۱۰۰ و ۲۰۰ ناسالم، بین ۲۰۰ و ۳۰۰ وضعیت اضطرار و ۳۰۰ به بالا وضعیت بحرانی به شمار می رود.

وی از مردم خواست برای کاهش بار آلودگی در سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی و تک سرنشین تردد نکنند و برای جلوگیری از آسیب های جدی، کودکان و سالمندان و بیماران از حضور در فضاهای باز خودداری و درصورت ضرورت از ماسک استفاده کنند.

استان آذربایجان شرقی با سه میلیون و ۷۲۴هزار و ۶۲۰ نفر جمعیت، از استان های پرجمعیت شمال غربی ایران است.

هوای ارومیه در وضعیت خطرناک برای دومین روز متوالی
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هوای ارومیه برای دومین روز متوالی در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

سعید موسوی افزود: طبق گزارش های دریافتی از ایستگاههای سنجش کیفیت هوا در ارومیه، میزان متوسط یک ساعت اخیر گرد و غبار در شهر ۷۷۸ میکروگرم بر مترمکعب و پنج برابر حد استاندارد است.

وی اظهار کرد: میزان غبار محیطی در هوای شهرهای سردشت و پیرانشهر نیز سه برابر حد استاندارد است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: چهار ایستگاه در ارومیه و چهار ایستگاه در سلماس، خوی، بوکان و سردشت کار سنجش کیفیت هوای استان را انجام می دهند.

از بعد از ظهر سه شنبه شهرهای بوکان، ارومیه، سلماس، سردشت و پیرانشهر شاهد پدیده گرد و غبار بودند که هوای این مناطق را ناسالم و حتی خطرناک برای عموم کرده است.

گرد و غبار استان ایلام را فرا گرفت
مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که آسمان استان تا ۴۸ ساعت آینده با توجه به وزش باد، درحالت شبه پایدار همراه با گرد و غبار خواهد بود.

یوسف شیخ الملوکی افزود: گرد و غبار که از اوایل وقت امروز استان را فرا گرفته، باعث کاهش دید افقی در برخی شهرستان ها شده است.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام ادامه داد: اکنون دید افقی در ایلام هشت، ایوان چهار، لومار ۹ هزار متر است که نسبت به میزان دید افقی در شرایط استاندارد (۱۰ هزار متر) کمتر است.

شیخ الملوکی از ورود سامانه بارش زا در استان طی دو روز آینده خبر داد.

ایلام به سبب مرز ۴۳۰ کیلومتری با عراق که از کانون های اصلی ورود ریزگردهاست، همواره در معرض آسیب های انسانی وزیست محیطی گرد و غبار قرار دارد.

در این میان ساکنان شهرستان های دهلران و مهران بیش از سایر مناطق استان با این پدیده و مشکلات عدیده آن مواجه هستند.


هجوم ریزگردها به آسمان بام ایران از مرز هشدار گذشت
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: با افزایش دامنه نفوذ ریزگردها در استان، میزان ذرات معلق در هوای استان از مرز هشدار گذشت.

شهرام احمدی میزان ذرات معلق ۱۰ میکرون در استان به ۲۷۹ میکروگرم در مترمکعب هوا و ذرات معلق ۲.۵ میکرون را نیز ۲۲۸میکرو گرم در متر مکعب هوا اعلام کرد.

وی افزود: به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و وجود رودخانه های فراوان و جنگلهای بلوط، ورود ریزگردها به استان شایع نیست اما خشکسالیهای اخیر، زمینه ساز ورود ریزگردها به بام ایران شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: میزان دید افقی هم اینک در استان حدود پنج هزار متر است.

مهرداد قطره سامانی افزود: ریزگردها که از امروز در استان حاکم شده تا فردا ادامه دارد.

وی گفت: برای روزهای پنجشنبه و جمعه نیز افزایش سرعت وزش باد، گردو خاک و بارشهای رگباری در برخی نقاط استان پیش بینی می شود.

در یک ماه اخیر چندین روز متوالی میزان ریزگردها و ذرات معلق در هوای استان چهارمحال وبختیاری از مرز هشدار گذشته است.

گرد و غبار هوای زنجان را ناسالم کرد
کارشناس هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: گرد و غبار در هوای استان، بار دیگر کیفیت هوای زنجان را ناسالم کرد.

علی اسدی روز چهارشنبه افزود: اکنون شاخص کیفیت هوا ۱۰۴ و علت آلودگی هوا گرد وغبار و ذرات معلق کوچکتر از۱۰ میکرون است.

کیفیت هوای زنجان روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته و شنبه هفته جاری نیز در شرایط ناسالم برای افراد حساس قرار داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز گفت: کیفیت هوای زنجان نامناسب است و گروه های حساس باید از تردد در هوای آزاد خودداری کنند.

محمدرضا صایینی افزود: کودکان زیر پنج سال و افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، آسم و کم خونی و مبتلایان به بیماری های مزمن که به مدت طولانی تحت درمان قرار دارند در معرض هوای ناسالم قرار نگیرند.

آسمان قصرشیرین برای دومین روز متوالی غبارآلود است
رییس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: به دنبال وزش باد شدید و انتشار گرد وغبار آسمان قصرشیرین روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی همچنان غبارآلود است.

حیدر چوپانی افزود: میزان دید افقی در قصرشیرین اکنون سه هزار متر از حد استاندارد کمتر است و این امر بیانگر آلودگی هوا در این منطقه مرزی غرب کشور است.

وی دمای فعلی هوای قصرشیرین را ۲۵ درجه سلسیوس بالای صفر اعلام کرد و گفـت: رطوبت هوای این شهرستان نیز ۱۱۹ درصد گزارش شده است.

چوپانی ادامه داد: این وضعیت تا پایان هفته جاری بر جو منطقه حاکم است و آسمان قصرشیرین همچنان غبارآلود خواهد بود.

از ابتدای سال ۹۴ تاکنون شهرستان مرزی قصرشیرین ۹ روز درگیر گرد و غبار بوده که کمترین دید افقی ناشی از این پدیده یک هزار متر به ثبت رسیده است.

گرد و غبار در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد که در چند سال اخیر برخی روزهای سال را درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردها بوده است.

غلظت گرد وغبار در اهواز سه برابر حد مجاز
رییس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان غلظت گرد وغبار در اهواز ظهر چهارشنبه ۴۲۵ میکروگرم بر متر مکعب اعلام شد.

شهریار عسکری افزود: غلظت گرد وغبار در اندیمشک نیز در این مدت ۳۷۶ و بهبهان ۲۶۱ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

حد مجاز میزان ریزگردها در هوا حدود ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: نقشه های سینوپتیکی نفوذ امواج ناپایدار ضعیفی را روی استان نشان می دهد که سبب افزایش ابر می شود.

علیرضا غلامپور افزود: در سطح زمین نیز به دلیل تغییرات فشار هوا، انتظار وزش باد قابل ملاحظه و در نتیجه گرد وغبار را داریم.

وی ادامه داد: منشا گرد وغبار از عراق است که در استان های غربی کشور مانند کردستان، آذربایجان و همدان در سطح پایین و در خوزستان بیشتر در ارتفاعات مشاهده می شود.

غلامپور اظهار کرد: دید افقی در اهواز، آبادان و ماهشهر ظهر چهارشنبه حدود هشت کیلومتر است.

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان افزود: این وضعیت که از صبح چهارشنبه آغاز شده، به تناوب تا روز جمعه ادامه دارد و با وزش باد شدت می یابد.

 آلودگی هوای اراک از حد مجاز فراتر رفت
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اعلام کرد: میزان آلاینده ها در هوای اراک روز چهارشنبه از حد مجاز فراتر رفت و هوای این کلانشهر در شرایط هشدار قرار گرفت.

مازیار خاکباز افزود: براساس آمار مرکز پایش کیفیت هوای اراک، میزان ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون در هوای شهر صبح چهارشنبه به ۲۰۴ میکروگرم بر مترمکعب رسید، د حالیکه شاخص سنجش استاندارد این آلاینده ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

وی گفت: غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از دو ونیم میکرون نیز در هوای اراک امروز۵۰ واحد است که از حدمجاز (۳۵ میکروگرم بر مترمکعب) فراتر است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که به منظور مهار آثار تخریبی این آلودگی ها، طرح جامع کاهش آلودگی برای آن تصویب شده است.

محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری اراک از مسایلی است که بر ایستایی و ماندگاری آلاینده های هوا در اراک دامن می زند.

کلانشهر اراک سال گذشته ۵۰ روز ناسالم را سپری کرد و از ابتدای امسال نیز تاکنون دو روز ناسالم در کارنامه این شهر به ثبت رسیده است.

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.