کد خبر : 2690
تاریخ انتشار : شنبه 5 اردیبهشت 1394 - 5:40

رئیس‌جمهور:پلیس موظف به اجرای قانون است، نه اسلام

رئیس‌جمهور:پلیس موظف به اجرای قانون است، نه اسلام

بیستمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) صبح امروز (شنبه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری آغاز به کار کرد.

 

 رییس جمهوری در این همایش از تعدادی خانواده های معظم شهدای نیروی انتظامی از جمله خانواده شهید جمشید دانایی فر و مدیران برتر ناجا با اهدای لوح تجلیل کرد. همچنین روحانی در بدو ورود به مرکز فرماندهی ستاد ناجا از نیروهای مستقر در محوطه سان دید.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ، روحانی را در این مراسم همراهی می کردند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در بیستمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی (ناجا)، ایمان به خداوند و ایمان به دین حق را برای روح و زندگی اجتماعی انسان امنیت آفرین دانست و اظهارداشت: کلمه ایمان از امنیت می آید و سلامتی و صحت در جامعه و انسان با امنیت دو نعمتی است که تا فرد آن را دارا است، قدرش را نمی داند.
وی ادامه داد: وقتی در خیابانی حرکت می کنید توجه شما به این موضوع جلب نمی شود که چگونه است با امنیت در خیابان راه می رویم اما بعد از این که اتفاقی رخ می دهد، در آن زمان قدر امنیت را همانند سلامتی می دانید.
رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: دولت یازدهم در کنار همه برنامه هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بوده است و هر آنچه که در انتخابات به مردم وعده داده در پی آن است تا دقیقا اجرا و عمل کند.
روحانی ادامه داد: یکی از برنامه هایی دولت از آغاز که اهمیت ویژه ای برای آن قایل بود، مساله امنیت در کنار سلامت بوده و در کنار همه مشکلات مالی در سال ۹۲ و ۹۳ که هنوز نیز در شرایط تحریم هستیم و قیمت نفت نیز به نصف تقلیل یافته است.
وی خاطرنشان کرد: برخی از این کشورهای همسایه ما که پولدار هم هستند در اثر کاهش قیمت نفت که خودشان عامل آن بوده است و چاهی که خودشان هم کندند در آن افتاده اند، به رغم آنها دولت به وعده های خود عمل کرده است.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شرع و قانون در کنار هم قرار می گیرند، گفت: وظیفه پلیس اجرای قانون است و جایی وارد می شود که قانون روشن، صریح و ابلاغ شده باشد.
روحانی یادآور شد: صاحب این کشور ملت ایران است و همه باید نوکر مردم باشند، برخورد با مردم بویژه جوانان و زنان بسیار مهم بوده و باید همراه با حسن خلق و ادب باشد و این آموزش و اولویت بندی می خواهد.
مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این همایش به نقل از ایسنا و تسنیم به شرح ذیل است:
ایجاد امنیت در سایه همدلی و همکاری میان دولت و نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی امکان‌پذیر است.
نهی از منکری که از آن می‌گوییم فقر و فساد، بیکاری و ریاست که باید آن را از بین ببریم. چسبیدیم به چند فرعیات اسلام و آن را رها نمی‌کنیم.
حکومت اسلامی، یعنی حکومت قانون که رهبر کبیر انقلاب بارها آن را تاکید کرده‌اند. در جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون در کنار هم است.
پلیس موظف به اجرای اسلام نیست. بی‌خود به مخمصه فکری فرو نرویم. پلیس فقط باید قانون را اجرا کند.
اگر می‌خواهیم قانون را اجرا کنیم، باید قانون شفاف باشد و آن‌گاه پلیس وارد می‌شود تا قانون را اجرا کند.
اقتدار غیر از زور است.
مسئله امنیت در کنار سلامت از برنامه هایی است که دولت یازدهم از آغاز برای آنها اهمیت ویژه‌ای قائل بوده است.
دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بوده است و در کنار هر آن‌چه در انتخابات وعده داده و در پی آن بوده و هست تا آن‌ها را نعل به نعل و دقیق اجرا کند برای امنیت و سلامت اهمیت ویژه‌ای قائل است.
( با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره اهمیت امنیت و سلامت) پیامبر اکرم(ص) در تعبیر معروف خود می‌فرماید که سلامت و امنیت دو نعمت ناشناخته هستند.
‌در این بیان هم سلامت و صحت در جامعه و سلامت و صحت انسان با امنیت را دو نعمت می‌دانند که تا وقتی انسان از این دو نعمت بهره‌مند است قدرشان را نمی‌داند و معمولا قدر این دو نعمت مجهول است.
شما وقتی در خیابان راه می‌روید و حادثه‌ای رخ نمی‌دهد به ذهن‌تان نمی رسد که چه عواملی باعث امنیت می‌شود و از کنار آن به‌راحتی رد می‌شوید و این عوامل مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما اگر حادثه ناامنی پیش آید آن وقت مسئله امنیت در ذهن و زبان مردم مطرح می‌شود. سلامت نیز همین‌گونه است و تا وقتی که انسان سالم است خیلی قدر آن را نمی‌داند اما اگر خدای ناکرده بیماری یا مسئله‌ای پیش آید آن وقت مسئله سلامت، هم در ذهن و فکر و هم در زندگی انسان مطرح می‌شود.
دیدار با سربازان خطه امنیت مردم و کشور همواره برای ما افتخارآفرین است. ‌ امنیت بدون تردید یکی از نعمات بسیار بزرگ الهی است و خود قرآن مجید یکی از آ‌ثار ایمان و اسلام را امنیت می‌داند و اساسا ایمان از همان ریشه امن است.
‌ ایمان به خدا و ایمان به دین حق و راه حق هم برای قلب و روح انسان آرامش و امنیت می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت‌آفرین است.
یک اشکالی در ذهن بعضی‌ها هست، جامعه پلیسی و جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله است. امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله است، ما در جامعه نیاز به امنیت داریم و باید برای امنیت هزینه کنیم.
البته موفق ترین نیروی امنیت در جامعه نیرویی است که خرجش کم باشد و بهره وری از توان این نیرو بیشتر باشد. مؤثرترین نیرو کم‌هزینه‌ترین نیروست و اگر همیشه این دو را به عنوان دو اصل مد نظر قرار دهیم و بتوانیم هزینه را کاهش دهیم اما در عین حال اثربخشی را بتوانیم افزایش بدهیم، توانسته‌ایم راه موفقی را طی کنیم.
امنیت برای ما مهم است و ما می خواهیم جامعه دارای امنیت باشد. امسال هم سال همدلی و همزبانی است که باید این را مورد توجه قرار بدهیم. همدلی اول میان خودتان میان بخش‌های مختلف ناجا چون ناجا یک خانواده بسیار بزرگ، وسیع و با بار مسئولیت بسیار سنگین است، از قلب شهرها تا لب مرزها همه جا پلیس مسئولیت سنگینی را برعهده دارد.
از حراست و حفاظت از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران تا همه روستاها، شهرها و کلان‌شهرها و همه جاده‌ها در بخش‌های مختلف، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای قانون برعهده نیروی انتظامی است.
شما می‌دانید ما هم در شرایط تحریم قرار داریم و هم هنوز قیمت نفت به نصف و یا به بیش از نصف تقلیل پیدا کرده است. همه کشورهای همسایه ما که بسیار پولدارند و برخی خودشان توطئه کاهش قیمت نفت را طرح‌ریزی کرده‌اند امروز همه آن‌ها گرفتارند و چاله و چاهی که برای برادر می‌کنند خودشان داخل همان چاله و چاه می‌افتند. آن‌ها دچار صدها مشکلات اجتماعی و اقتصادی شده‌اند .
با وجود تمام مشکلات در سال‌های ۹۲ و ۹۳ که دولت داشت، به تعهدات خودش در اجرای برنامه‌های عمرانی و جاری متعهد بود. در سال ۹۱ بودجه عمرانی اجرا شده کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲، بیست و دو هزار میلیارد تومان و در سال ۹۳، سی و دو هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی ظرف این دو سال با وجود همه مشکلات ضمن اینکه بودجه جاری را با صرفه جویی برداشت کردیم بودجه عمرانی را افزایش دادیم.
اتکای ما به نفت در بودجه ۹۴ از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر است و این از افتخارات دولت است. اگر بودجه برخی دستگاه‌های اجرایی را از ۹۰ درصد ، ۹۲ درصد، ۹۵ و ۸۷ درصد تخصیص داده‌ایم بودجه نیروهای مسلح را در سال‌های ۹۲ و ۹۳ صددرصد پرداخت کرده‌ایم. بودجه نیروی انتظامی را در سال ۹۲ بالای صددرصد پرداخت کردیم.
چرا برخی ایراد می‌گیرند و می‌گویند این دولت بنا بود به تعبیر آن‌ها پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند؛ چرا بودجه نیروهای مسلح را اضافه می کند؟ ما در سال ۹۴ با وجود مشکلات بودجه نیروهای مسلح را افزایش دادیم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.