کد خبر : 2695
تاریخ انتشار : شنبه 5 اردیبهشت 1394 - 7:06

پزشکیان: تصمیم‌گیری های جامع‌تر، اگر انتخابات مجلس استانی شود

پزشکیان: تصمیم‌گیری های جامع‌تر، اگر انتخابات مجلس استانی شود

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس، درباره استانی شدن انتخابات مجلس گفت: اگر حیطه وظایف نمایندگان به استانی تبدیل شود در آن صورت نمایندگان به فکر کل استان هستند نه شهر کوچک و حوزه انتخابیه خودشان.

 

 مسعود پزشکیان افزود :  این طرح به تقویت مجلس کمک می‌کند و اگر انتخابات مجلس استانی شود، در آن صورت، جامع‌تر می‌توان در مجلس تصمیم‌گیری کرد، تا مجلسی که نمایندگان آن از شهرستان‌ها و شهرهای کوچک انتخاب شده باشند.

نماینده تبریز در مجلس، با انتقاد از شیوه کنونی انتخاب نمایندگان، گفت: نماینده باید نگاه کلان و زیربنایی به مسائل داشته باشد و نگرش جزئی و مقطعی با توجه به منابع محدود و توقع‌های مردم در حوزه امکان‌پذیر نیست. انتقادی که به این طرح از سوی برخی نمایندگان مطرح می‌شود این است که در انتخاب استانی ارتباط مردم با نمایندگان حوزه‌های انتخابیه خود کمتر می‌شود.

پزشکیان ادامه داد: اکنون بسیاری از مراجعات مردمی و درخواست موکلان نمایندگان مربوط به حیطه اختیارات نمایندگان نیست. اکثر افرادی که به دفاتر نمایندگان مراجعه می‌کنند درخواست وام و اشتغال دارند که از وظایف نماینده به عنوان قانون‌گذار نیست، اما مردمی که به دفاتر نمایندگان مراجعه می‌کنند می‌گویند که من به شما رأی دادم و انتظار دارم که برای ما کار پیدا کنی یا وام بدهی.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، تصریح کرد: نماینده هم در قبال این درخواست‌ها مجبور می‌شود که با کارخانه‌دار یا تولیدکننده هماهنگی کند تا برای مراجعان زمینه اشتغال فراهم کند در صورتی‌ که نماینده شخصیت حقوقی اجرایی نیست و دست او برای اجابت خواسته‌های موکلانش باز نیست.

این نماینده مجلس معتقد است، این مسائل تنها وقت نمایندگان را می‌گیرد و آنها را از انجام وظایف قانونی خود دور نگه می‌دارد که به این دلیل نمایندگان فرصتی کمتر برای مطالعه قوانین و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی دارند.

پزشکیان در پاسخ به این سؤال که «برخی اخبار مبنی بر آغاز تحرکات انتخاباتی در شهرستان‌ها شنیده می‌شد، آیا شما هم از این موضوعات اطلاع دارید؟» گفت: برخی اقدامات انتخاباتی از خیلی وقت پیش آغاز شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات وزیر کشور درباره پول‌های کثیف و لزوم حساسیت نهادهای نظارتی در بحث انتخابات، اظهار کرد: هر جناح و قدرتی می‌خواهد در کانون سیاست نماینده‌ای داشته باشد تا بتواند سیاست مورد نظر جریان خود را پیش ببرد، در نتیجه برای پیروزی در انتخابات هزینه می‌کند.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات اضافه کرد: هرقدر تصمیم‌گیران و ناظران نظام نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند باعث می‌شود که جریان‌های قدرت و ثروت با حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود افرادی را راهی مجلس کنند که به جای منافع ملی از منافع جریانی حمایت کنند.

پزشکیان با اشاره به نبود احزاب قوی در کشور، گفت: هزینه‌های انتخاباتی نمایندگان را غالبا همین جریان‌ها و افراد پشتیبانی می‌کنند و تا زمانی که ما احزاب منسجم و هدفمند در کشور نداشته باشیم؛ این روند اصلاح نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس، با بیان اینکه «احزابی که اکنون در کشور فعالیت دارند به معنای واقعی کلمه حزب نیستند»، تصریح کرد: چه احزاب اصول‌گرا و چه احزاب اصلاح‌طلب هیچ یک از این دو جریان فعالیت حزبی منسجم ندارند. احزاب باید در اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجه و مسائل اجتماعی جامعه ورود کنند اما دیدیم مثلا درباره آقای احمدی‌نژاد، اصولگرایان ابتدا او را برخاسته از جریان اصول‌گرایی می‌دانستند اما در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش منکر این واقعیت شدند در صورتی که اصول‌گرایان تماما از وی دفاع می‌کردند.

وی با اشاره به حمایت‌های جریان اصولگرا از رئیس‌جمهوری سابق گفت: سیاست این‌گونه نیست که از کسی دفاع کنیم و پس از آنکه آن فرد مرتکب اشتباه شد زیر گفته‌های قبلی بزنیم. احمدی‌نژاد یا اصول‌گرا بود یا نبود؟ نمی‌شود تا زمانی که کار انجام می‌داد آن را منتسب به جریان خود بدانند و با آن مانور بدهند و زمانی‌که اشتباهات آن رو شد، انکار کنند.

پزشکیان، ادامه داد: اینها اشکالاتی است که ما در ساختار اجتماعی جامعه داریم و تا زمانی که ما با ذهن بسته با مسائل برخورد کنیم وضع اصلاح نمی‌شود؛ آنچه اسلام به عنوان «ملت ابراهیم» از آن نام می‌برد برای این است که ذهن حضرت ابراهیم باز بود، زمانی که خورشیدپرستان را دید گفت که من هم خورشیدپرستم و بعد از آن خورشید غروب کرد با منطق به خورشیدپرستان ثابت کرد که خدایی که افول کند نمی‌تواند خدایی کند و با ستاره‌پرستان و فرق دیگر هم با روش منطقی برخورد کرد.

نمانیده تبریز در مجلس، تصریح کرد: متأسفانه ذهن‌های بسته‌ای در کشور ما وجود دارد و تنها آنچه خودشان قبول دارند را درست می‌دانند و منطقی هم بر آن حاکم نیست، ما می‌گوییم هر آنچه نظر ماست حق است؛ البته این موضوع در بین همه شخصیت‌های نظام حاکم نیست بلکه در کلان و قاطبه مسئولان این ذهن بسته وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.