کد خبر : 2848
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 خرداد 1394 - 5:12

کتاب «حکایت عمر» در تبریز رونمایی شد

کتاب «حکایت عمر» در تبریز رونمایی شد

کتاب حکایت عمر شامل گزیده یادداشت‌ها و خاطرات مرحوم آیت‌الله مولانا در تبریز رونمایی شد.

 

حجت‌الاسلام سید محمدجواد مولانا از فضلای حوزه علمیه قم و فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی مولانا یکشنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب حکایت عمر که به همت بنیاد فرهنگی و خیریه نیمه شعبان تبریز برگزار شد، با تاکید بر اهمیت سیره نگاری گذشتگان در عبرت‌افزایی جامعه تاکید کرد: در احادیث و روایات اسلامی بر این امر تاکید شده و در مورد والد بنده نیز این اقدام توسط خیران صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: قرآن کریم نکته فوق‌العاده آموزنده‌اى در مورد سنت‌هاى تاریخ یادآورى مى‌کند و آن این که مردم مى‌توانند با استفاده از سنن جاریه الهیه، سرنوشت خود را نیک یا بد رقم بزنند.
مولانا گفت: یعنى سنت‌هاى حاکم بر سرنوشت‌ها در حقیقت یک سلسله عکس‌العمل‌ها و واکنش‌ها در برابر عمل‌ها و کنش‌هاست که عمل‌هاى معین اجتماعى عکس‌العمل‌هاى معین به دنبال خود دارد.
وی افزود: از این رو در عین آنکه تاریخ با یک سلسله نوامیس قطعى و لایتخلف اداره مى‌شود، نقش انسان و آزادى همچنین اختیار وی به هیچ‌وجه محو نمى‌شود و می‌تواند موجب عبرت‌افزایی شود .

مولانا گفت: علم به احوال و سیره زندگى اشخاص مى‌تواند سودمند و حرکت‌آفرین بوده و ابعاد جهت‌بخشی و سازندگی داشته باشد البته بستگى به این دارد که تاریخ زندگى چه اشخاصى باشد و چه نکاتى از زندگى آنها استخراج شود.
وی تاکید کرد: انسان همانطور که تحت تأثیر رفتار، تصمیمات، خلق و خوى و همنشینى مردم همزمان خود واقع می‌شود و زندگى عینى مردم همزمانش براى وى درس‌آموز و عبرت‌آمیز است، از سرگذشت مردم گذشته نیز بهره مى‌گیرد.
مولانا گفت: تاریخ مانند فیلم زنده‌اى است که گذشته را تبدیل به حال مى‌کند، از این رو قرآن کریم نکات سودمندى از زندگى افرادى که صلاحیت دارند «الگو» و «اسوه» باشند مطرح مى‌کند و تصریح دارد که آنها را «اسوه» قرار دهید.
همچنین عباس داداش‌زاده از شاعران مذهبی تبریز نیز در این جلسه به قرائت اشعاری در حوزه عرفان پرداخت.
در این مراسم که با حضور شهردار تبریز جمعی از مدیران فعلی و سابق تبریز و فعالان فرهنگی و خیران شهر همراه بود، کتاب حکایت عمر به جمعی از حاضران اهدا شد.
کتاب حکایت عمر توسط حجت‌الاسلام سید محمدجواد مولانا گردآوری شده و بنیاد فرهنگی و خیریه نیمه شعبان این اثر را منتشر کرده است.
همچنین هزینه چاپ این کتاب نیز توسط یکی از خیران تبریز تامین شده است.
منبع:فارس

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.