کد خبر : 2933
تاریخ انتشار : شنبه 16 خرداد 1394 - 3:19

نگاهی آماری به تراکتور رسول و تونی

نگاهی آماری به تراکتور رسول و تونی

تراکتورسازی در پایان لیگ اول حرفه‌ای (۸۱-۸۰) به دسته اول سقوط کرد و تابستان ۸۸ به سطح اول فوتبال ایران برگشت.

تیم محبوب آذربایجان در سال‌های اخیر همواره یک پای قهرمانی بوده و دو بار جام را در هفته آخر از دست داد و این اتفاق این فصل نیز تکرار شد. تراکتورسازی که فصل قبل فاتح جام حذفی شده بود،‌ در پایان فصل سیزدهم (۹۳-۹۲) به رتبه ششم رسید. حاصل ۳۰ دیدار سرخپوشان ۱۱ پیروزی، ۱۳ مساوی و ۶ شکست بود. آنها ۳۹ گل زدند و ۳۳ گل دریافت کردند تا با ۴۶ امتیاز پس از فولاد (۵۷)،‌ پرسپولیس (۵۶)، نفت (۵۴)، سپاهان (۵۴) و استقلال (۵۴) بایستند. تراکتور این فصل را با «رسول خطیبی» شروع کرد و او هم تیمی جوان بست که در آغاز راه کسی شانس چندانی برایش قائل نبود اما تراکتور به صدر رسید و بعد تونی اولیویرا برگشت و این تیم تا هفته آخر صدرنشین ماند تا اینکه آن حوادث رخ داد…
شناسنامه
تغییر تجربه با جوانیآلبوم کامل تراکتورسازی برای لیگ چهاردهم چنین بود: 
مدیرعامل: جمشید نظمی (تا هفته هفدهم)
محمد عباسی (از هفته ۱۹ تا ۳۰)
سرمربی: رسول خطیبی – هفته اول تا ۱۹
تونی اولیویرا (پرتغال) – از ۲۰ تا ۳۰
کادرفنی: خطیبی (۱) یونس باهنر (۲) بشرزاد (مربی دروازه‌بانی) با رسول
آنتونی اولیویرا (۱) لوئیز میگونز (۲) گئورگ تابارز با تونی
کاپیتان‌ها: ۱- مهدی کیانی ۲- حبیب گردانی ۳- محمد ایرانپوریان
خارجی‌ها: دیتمار بیکاج (آلبانی)، ادینهو (برزیل) و علا عبدالزهرا (عراق)
رفته در نیم‌فصل: عبدالزهرا، آل‌نعمه، نوشی‌صوفیانی، ابراهیمی و بیکاج
آمده در نیم‌فصل: بایرامی، مهدی قریشی، آندو تیموریان، عیسی اندوی (سنگال)، فردین عابدینی و سلیو دوس‌سانتوز (پرتغال)

روی سکو‌؛ عیبی یوخ، عیبی یوخ
تراژدی چند دقیقه پایانی بازی با نفت در هفته سی‌ام، مطمئناً برای سال‌ها در یاد و اذهان فوتبال‌دوستان آذری باقی خواهد ماند؛ دقایقی که تبریزی‌ها را از جام قهرمانی لیگ ‌برتر دور کرد و باعث شد جشن و پایکوبی جای خود را به غم و اندوه بدهد. طرفداران تراکتور انصافاً در طول فصل و تحت هر شرایطی از تیم محبوب‌شان حمایت کردند؛ چه در خانه و چه خارج از خانه، تا الگوی خوبی برای سایر تیم‌ها باشند، از همین ‌رو برای این طرفداران می‌توان از شعار «عیبی یوخ، عیبی یوخ» خودشان که در هنگام گل خوردن تراکتور سر می‌دهند، برای فراموشی تلخی‌های روز پایانی استفاده کرد.

پدیده فصل: سامان نریمان‌جهان
برای انتخاب پدیده همواره باید شاخصه‌هایی را در نظر گرفت، از جمله جوانی و کم‌تجربگی را، اما وقتی نگاهی به لیست نفرات این فصل تراکتور انداختیم، بازیکنی با چنین شاخصه‌ای پیدا نکردیم چون اکثر جوان‌های این تیم سابقه بازی در چند تیم لیگ ‌برتری را داشتند. به همین خاطر از جمع جوانان تراکتور ترجیح دادیم سامان نریمان‌جهان را به عنوان پدیده فصل تراکتورسازی انتخاب کنیم؛ بازیکنی ۲۴ ساله که امسال به نسبت فصل قبل نمایش کامل‌تری داشت و با همین درخشش به اردوی تیم ‌ملی هم دعوت شد. سامان به عنوان دومین گلزن ‌برتر تراکتور در بسیاری از هفته‌های لیگ‌ برتر بهترین چهره تبریزی‌ها بود و نقش بسزایی در بازی تهاجمی و تماشاگرپسند تراکتور داشت و مسلماً با ادامه این روند می‌تواند به یکی از بهترین‌های ایران تبدیل شود. 

بازنده: عیسی اندوی
افت و خیزهای دروازه‌بانان تراکتور در نیم‌فصل نخست باعث شد تا رسول خطیبی قبل از برکناری به سراغ عیسی اندوی دروازه‌بان سنگالی سابق ذوب‌آهن برود و دوباره پای این بازیکن را به لیگ‌ برتر ایران باز کند. حضور عیسی اندوی نه تنها خوش‌یمن نبود بلکه مشکلات چهارچوب دروازه تراکتورسازان را بیشتر کرد چون از نظر فنی انتظارات را برآورده نکرد تا حامد لک خیلی زود دوباره مرد شماره یک تیمش شود و عیسی اندوی تنها یکی از صندلی‌های نیمکت ذخیره‌های تراکتور را اشغال کند. اصلاً کاری به این نداریم که حضور اندوی چقدر هزینه روی دست باشگاه گذاشت اما واقعیت این است که تصمیمات عجولانه و غیرمنطقی در باشگاه‌ها همواره کمرشکن بوده و باعث حاشیه. 

بهترین بازیکن: ادینهو
بدون هیچ شک و تردیدی باید مهاجم برزیلی تراکتورسازان را بهترین بازیکن فصل نامید؛ مهاجمی که هم آقای گل شد و هم نشان داد می‌تواند یک تنه سرنوشت تیم را تغییر دهد. ادینهو در طول فصل با کمترین افت و خیز بیشترین کارایی را برای تراکتور داشت و با ۲۰ گل زده و ۸ پاس گل ارزشمندترین بازیکن تیمش لقب گرفت تا محبوبیتش در بین طرفداران آذری دو برابر شود. حیف و صد حیف که تبریزی‌ها قدر چنین گوهر گرانبهایی را ندانستند و تلاش‌های او را در دقایق پایانی هدر دادند. اگر تراکتور می‌توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد، مطمئناً نیمی از جام متعلق به این چهره برزیلی بود چون هر کاری از دستش برآمد، برای تراکتور انجام داد.

تراکتور با رسول شروع کرد و با تونی به خط پایان رسید. هر مربی‌ای که اول فصل تراکتور را می بندد، باید منتظر بازگشت تونی باشد!

پشت میز‌ 
رفت و آمدهای ادامه‌دار

باشگاهی می‌تواند به موفقیت برسد که میز مدیریتش ثبات داشته باشد اما تراکتورسازان این فصل چنین ثباتی نداشتند چون فصل را با نظمی به عنوان مدیرعامل آغاز کردند و در نهایت با سعید عباسی به اتمام رساندند تا رفت و آمدهای مدیریتی امان تراکتورسازان را ببرد! شاید اگر این تیم در دقایق پایانی، جام قهرمانی را به سپاهان تعارف نمی‌کرد، الان عباسی خوشحال‌ترین مدیر فوتبالی کشور بود اما با برگشتن ورق در آن دقایق، حالا همه کاسه و کوزه‌ها سر او شکسته است. با این حال می‌توان گفت رفت و آمدهای بی‌مورد مدیریتی در این سال‌ها نه تنها زمینه موفقیت تراکتور را فراهم نکرد بلکه آنها را از مسیر هموار دور کرد. رفت و آمدهایی که به نظر می‌رسد همچنان ادامه‌دار هم باشد.

درباره تراکتورسازی…
اگر یک دروازه‌بان خوب داشتند

تراکتورسازی یک گام با جام فاصله داشت. اخراج آندو کار را خراب کرد!
آندو بعد از جدایی از استقلال و پیوستن به تراکتورسازی بازیکن دیگری نشان داد و کم بازی‌های خوب برای تیم محبوب و سرخپوش تبریزی انجام نداد اما آنجایی که بهترین بازی‌‌اش را می‌کرد اخراج شد تا جام هم از دست برود. 
مسبب از دست رفتن جام فقط آندو نبود اما او اگر می‌بود در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم تصور نمی‌شد که نفت دو گل خورده را جبران کند. 
البته که اشتباهات حامد لک هم درون دروازه دست تراکتور را از رسیدن به جام بازداشت… اگر این تیم یک دروازه‌بان خوب می‌داشت مثل سیدمهدی رحمتی یا علیرضا بیرانوند، جام را در آغوش می‌گرفت و از همه بدتر اینکه دروازه‌بانی که برای پوشش حامد لک هم به خدمت گرفته شد دروازه‌بان خوبی نبود. 
عیسی اندوی که با حرف و حدیث از ایران رفت این بار حرفی برای گفتن نداشت… 
هرچه بود تمام شد. حتی آن اتفاقات دقایق پایانی که بد مهندسی شده بود! شاید اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد باز هم تراکتور قهرمان نمی‌شد و اینکه باشگاه بخواهد همه کاسه وکوزه‌ها را سر علیرضا فغانی بشکند این هم اشتباه است. 
آنهایی که احساسات پاک طرفداران تیم تراکتورسازی را به بازی گرفتند خود می‌دانند و خدای خود.‌ کاش دست‌کم شهامت عذرخواهی برای به‌راه انداختن این بازی بچگانه را داشتند و این حرف که این شایعه به‌راه افتاد تا نفتی‌ها و علیرضا فغانی سلامت از استادیوم بروند فقط یک شایعه زشت است. 
تراکتورسازی در خط دروازه نیروی بهتر می‌خواهد همچنین در خط دفاع تا از این پس اگر یک بازی حساس را ۳-۱ پیش افتاد و ۱۰نفره شد دو گل نخورد و تا آستانه خوردن گل چهارم پیش نرود. در این صورت حتی با اشتباهات داوری هم امتیاز می‌گیرد و قهرمان خواهد شد. 
تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید یک دروازه‌بان خوب داشته باشد. البته تکرار می‌کنیم دروازه‌بان همه تیم نیست اما نمی‌شود نسبت به این پست بی‌تفاوت بود.

رکورد‌داران حضور
ارزش این برزیلی

تراکتورسازی در ماراتن ۲۷۰۰ دقیقه‌ای لیگ چهاردهم و تحت هدایت دو مربی (خطیبی و تونی) جمعاً از ۲۸ بازیکن استفاده کرد. رکورددار بیشترین حضور در زمین برای تراکتورسازی «لوسیانو ادینهو»ی برزیلی بود. مردی که با زدن ۲۰ گل به عنوان آقای گلی هم رسید و تنها بازیکنی بود که در هر ۳۰ هفته به میدان رفت. ادینهو در مجموع ۲۷۰۰ دقیقه لیگ چهاردهم ۲۴۸۶ دقیقه در زمین بود. در نقطه مقابل، محمد پوررحمت‌ا… جوان تنها ۱۷ دقیقه برای تراکتور در لیگ بازی کرد.
نکته: توجه داشته باشید منظور از بازی کامل از سوت آغاز تا پایان داور بازی است. از بازی «رفته» یعنی بازیکن در ترکیب ثابت بوده و یا تعویض شده یا اخراج. به بازی «آمده» هم تعداد دیدارهایی است که فرد از روی نیمکت به زمین آمده است.

جدول نتایج
«پدیده»، گربه سیاه تراکتورسازی!

تراکتورسازی قهرمان دور رفت شد، با ۲۸ امتیاز و در دور برگشت ۲ امتیاز هم بیشتر گرفت (۳۰) اما چهارم شد! در زیر نتایج کامل تیم تراکتورسازی در لیگ چهاردهم را می‌بینید:

هفته

 

دور رفت

 

هفته

 

دور برگشت

 

میزبان

 

نتیجه

 

مهمان

 

میزبان

 

نتیجه

 

مهمان

 

۱

 

تراکتورسازی

 

۲-۱

 

فولاد

 

۱۶

 

فولاد

 

۳-۲

 

تراکتور

 

۲

 

ذوبآهن

 

۰-۰

 

تراکتور

 

۱۷

 

تراکتور

 

۲-۱

 

ذوبآهن

 

۳

 

تراکتور

 

۱-۰

 

ملوان

 

۱۸

 

ملوان

 

۰-۰

 

تراکتور

 

۴

 

پدیده

 

۱-۰

 

تراکتور

 

۱۹

 

تراکتور

 

۱-۳

 

پدیده

 

۵

 

تراکتور

 

۴-۲

 

صبا

 

۲۰

 

صبا

 

۲-۳

 

تراکتور

 

۶

 

تراکتور

 

۳-۰

 

نفت مسجد سلیمان

 

۲۱

 

نفت مسجد سلیمان

 

۱-۲

 

تراکتور

 

۷

 

پرسپولیس

 

۱-۳

 

تراکتور

 

۲۲

 

تراکتور

 

۱-۰

 

پرسپولیس

 

۸

 

تراکتور

 

۴-۱

 

راهآهن

 

۲۳

 

راهآهن

 

۰-۳

 

تراکتور

 

۹

 

استقلال خوزستان

 

۲-۲

 

تراکتور

 

۲۴

 

تراکتور

 

۳-۰

 

استقلالخوزستان

 

۱۰

 

تراکتور

 

۱-۱

 

سپاهان

 

۲۵

 

سپاهان

 

۲-۱

 

تراکتور

 

۱۱

 

سایپا

 

۰-۱

 

تراکتور

 

۲۶

 

تراکتور

 

۲-۱

 

سایپا

 

۱۲

 

تراکتور

 

۱-۲

 

پیکان

 

۲۷

 

پیکان

 

۰-۲

 

تراکتور

 

۱۳

 

گسترش

 

۱-۳

 

تراکتور

 

۲۸

 

تراکتور

 

۱-۱

 

گسترش

 

۱۴

 

تراکتور

 

۲-۲

 

استقلال

 

۲۹

 

استقلال

 

۱-۴

 

تراکتور

 

۱۵

 

نفت

 

۲-۱

 

تراکتور

 

۳۰

 

تراکتور

 

۳-۳

 

نفت

 

با توجه به جایگاه تیم‌ها در جدول می‌توانید ببینید تراکتورسازی چه نتایجی کسب کرده و در خانه یا بیرون از خانه چگونه نتیجه گرفته است. می‌دانید هر دو بازی رفت و برگشت فصل ۶ امتیاز دارد و تراکتورسازی مقابل ۱۵ رقیب خود به این شکل در لیگ چهاردهم امتیاز گرفت:
۶ امتیاز: صبا، نفت مسجد سلیمان، پرسپولیس، راه‌آهن و سایپا
۴ امتیاز: ذوب‌آهن، ملوان، استقلال خوزستان، گسترش فولاد و استقلال
۳ امتیاز: فولاد و پیکان
۲ امتیاز: –
یک امتیاز: سپاهان و نفت
صفر امتیاز: پدیده
یعنی تراکتور از ۵ تیم هر ۶ امتیاز دو بازی و ممکن را گرفت اما در هر دو بازی رفت و برگشت فصل به پدیده باخت.
تراکتور در این فصل با هیچ حریفی هر دو بازی را مساوی نکرد.

شماره پیراهنام بازیکن

 

پست بازی

 

تعداد بازی

 

وضعیت بازی

 

جمع دقایق

 

توضیحات

 

کامل

 

رفته

 

آمده

 

۱

 

حامد لک

 

دروازهبان

 

۲۵

 

۲۳

 

۱

 

۱

 

۲۱۸۱

 

 

۲

 

محمد ایرانپوریان

 

دفاع کناری

 

۲۲

 

۲۱

 

۱

 

 

۱۹۳۵

 

 

۳

 

حبیب گردانی

 

دفاع کناری

 

۲۴

 

۲۲

 

۱

 

۱

 

۲۱۰۰

 

 

۴

 

خالد شفیعی

 

دفاع میانی

 

۲۲

 

۲۱

 

۱

 

 

۱۹۵۴

 

 

۵

 

احمد آلنعمه

 

دفاع میانی

 

۱۲

 

۸

 

۴

 

 

۹۱۵

 

نیمفصل  رفت  

  

۶

 

مهدی کیانی

 

هافبک میانی

 

۲۷

 

۲۶

 

 

۱

 

۲۳۵۴

 

 

۷

 

سامان نریمانجهان

 

هافبک میانی

 

۲۷

 

۱۴

 

۸

 

۵

 

۱۹۶۷

 

 

۸

 

شاهین ثاقبی

 

هافبک میانی

 

۲۳

 

۱۰

 

۱۰

 

۳

 

۱۶۶۵

 

 

۹

 

فرید کریمی

 

مهاجم

 

۲۱

 

۵

 

۴

 

۱۲

 

۹۸۹

 

 

۱۰

 

لوسیانو ادینهو

 

مهاجم

 

۳۰

 

۱۷

 

۱۰

 

۳

 

۲۴۸۶

 

 

۱۱

 

محمد ابراهیمی

 

مهاجم

 

۸

 

 

۵

 

۳

 

۳۸۶

 

نیمفصل  رفت

  

۱۲

 

محمد پوررحمتا…

 

هافبک میانی

 

۲

 

 

 

۲

 

۱۷

 

 

۱۳

 

سلیو دوسسانتوز

 

دفاع میانی

 

۹

 

۷

 

 

۲

 

۶۶۱

 

نیمفصل  آمد

  

۱۴

 

آندرانیک تیموریان

 

هافبک میانی

 

۱۳

 

۹

 

۲

 

۲

 

۱۰۶۱

 

نیمفصل  آمد

  

۱۵

 

دیتمار بیکاج

 

دفاع میانی

 

۱۰

 

۵

 

 

۵

 

۴۸۸

 

نیمفصل  رفت

  

۱۷

 

علا عبدالزهرا

 

مهاجم

 

۵

 

 

۱

 

۴

 

۱۶۷

 

نیمفصل  رفت  

  

۱۸

 

احمد کامدار

 

هافبک میانی

 

۲۶

 

۷

 

۱۰

 

۹

 

۱۴۵۰

 

 

۲۰

 

میرهانی هاشمی

 

دفاع میانی

 

۲۰

 

۱۲

 

۵

 

۳

 

۱۴۰۱

 

 

۲۱

 

محسن دلیر

 

مهاجم

 

۲۱

 

۷

 

۷

 

۷

 

۱۱۸۳

 

 

۲۲

 

داود نوشیصوفیانی

 

دروازهبان

 

۴

 

۳

 

 

۱

 

۲۹۴

 

نیمفصل  رفت

  

۲۷

 

فرشاد احمدزاده

 

هافبک کناری

 

۲۷

 

۹

 

۱۲

 

۶

 

۱۸۹۳

 

 

۲۹

 

پیمان کشاورز

 

دفاع کناری

 

۱

 

۱

 

 

 

۹۰

 

 

۳۳

 

شهریار شیروند

 

دفاع میانی

 

۶

 

۲

 

۳

 

۱

 

۳۲۷

 

 

۴۴

 

عیسی اندوی

 

دروازهبان

 

۳

 

۲

 

۱

 

 

۲۲۵

 

نیمفصل  آمد

  

۷۷

 

سعید آقایی

 

دفاع کناری

 

۱۱

 

۲

 

۲

 

۷

 

۴۴۹

 

 

۸۸

 

فردین عابدینی

 

دفاع کناری

 

۵

 

۳

 

۱

 

۱

 

۳۴۴

 

نیمفصل  آمد

  

۵

 

مهدی قریشی

 

دفاع کناری

 

۳

 

۲

 

 

۱

 

۱۸۲

 

نیمفصل  آمد

  

۱۱

 

مهرداد بایرامی

 

مهاجم

 

۱۱

 

۱

 

۲

 

۸

 

۳۷۱

 

نیمفصل  آمد

  

تراکتورسازی در نیم‌فصل تغییرات نسبتاً زیادی داشت. مقابل نام بازیکنانی که در نیم‌فصل رفته یا آمده‌اند، توضیحات لازم را می‌بینید. به طور مثال اگر بازیکنی مثل آندرانیک تیموریان در دور رفت هم حضور داشت، قطعاً بیشتر بازی می‌کرد.
تراکتوری‌ها در نیم‌فصل شماره‌های خود را تغییر دادند. شماره ۵ که در نیم‌فصل اول در اختیار احمد آل‌نعمه بود، به مهدی قریشی رسید و ادینهو که سال‌ها با شماره ۳۰ بازی می‌کرد، شماره ۱۰ را برداشت. مهرداد بایرامی هم که با محمد ابراهیمی معاوضه شد (بین تراکتور و گسترش) شماره ۱۱ او را در نیم‌فصل دوم به تن کرد. میرهانی هاشمی نیز دور رفت با شماره ۲۳ و دور برگشت با عدد ۲۰ بازی کرد.

کارنامه پیشرفت ۲
تراکتورسازی قهرمان دور رفت بود و نایب‌قهرمان فصل شد… 

دور رفت: تراکتورسازی در پایان هفته پانزدهم با ۸ پیروزی، ۴ مساوی و ۳ باخت، ۲۸ گل زده و ۱۶ گل خورده و با کسب ۲۸ امتیاز قهرمان شد. پس از سرخ‌ها نفت و سپاهان با ۲۷ امتیاز دوم و سوم شدند.
دور برگشت: سرخ‌ها دو امتیاز هم بیشتر گرفتند، ۹ برد، ۳ مساوی و ۳ باخت با ۳۰ گل زده و ۱۸ گل خورده (یعنی ۲ گل بیشتر زدند و ۲ گل هم بیشتر خوردند!) ولی با ۳۰ امتیاز چهارم شدند. ذوب‌آهن (۳۴)، سپاهان (۳۲) و نفت (۳۱) بالاتر از تیم تبریزی ایستادند.
پایان فصل: تراکتورسازی که می‌توانست در خانه قهرمان شود و همه می‌دانیم با چه شرایطی مقابل نفت مساوی کرد، در نهایت با ۱۷ برد، ۷ مساوی و ۶ باخت، ۵۸ گل زده و ۳۴ گل خورده و تفاضل گل ۲۴+ با ۵۸ امتیاز نایب‌قهرمان شد. سرخ‌ها صاحب آقای گل و بهترین خط حمله فصل شدند.

روز خوش، روز بد «یادگار» «آزادی»
تراکتورسازی در این فصل صاحب ۱۷ پیروزی و ۶ شکست شد…
«بهترین» پیروزی تراکتورسازی در این فصل در هفته بیست و نهم رقم خورد. سرخپوشان یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ در ورزشگاه آزادی تهران با حساب ۱ – ۴ استقلال مدعی را بردند. در این روز تاریخی «سامان نریما‌ن‌جهان» هت‌تریک کرد؛ او در دقایق ۸ و ۵۵ و ۸۷ گل زد و به ادینهو هم پاس گل (۱ + ۴۵) داد. تک‌گل استقلال را امید ابراهیمی (۳۰) به ثمر رساند.
تراکتورسازی در هفته پنجم هم ۴ گل به صبا زد، در حالی که اول صفر بر ۲ عقب بود! سرخپوشان این رقبا را هم صفر بر ۳ بردند؛ نفت مسجدسلیمان (۶)، راه‌آهن (۲۳) و استقلال خوزستان (۲۴) البته آنها برد ۱- ۳ و ۲-۳ هم زیاد داشتند، برابر گسترش، پرسپولیس و…
تراکتورسازی دیدار رفت را از راه‌آهن در هفته هشتم (یک بر ۴) برد و بازی برگشت در تبریز را (۳- صفر) تا در مجموع بهترین نتیجه را مقابل زردها بگیرد.
اما بدترین نتیجه؛ تراکتورسازی در هفته نوزدهم در خانه و مقابل چشم هوادارانش در حالی ۳ بر یک مغلوب پدیده شد که بازی رفت را هم در مشهد (صفر بر یک) باخته بود. جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ تراکتورسازی صدرنشین بود که در یادگار امام باخت و رسول خطیبی را هم از دست داد. آن روز رضا حقیقی (۲۲ – پنالتی)، بهادر نسیم‌اف (۴۶) و رضا ناصحی (۵۱) برای پدیده گل زدند و ایگور پراهیچ (۴۱) مدافع پدیده نیز به اشتباه دروازه خودی را گشود تا همه گلزن‌ها از پدیده باشند.

کارت‌هادردناک‌ترین کارت تاریخ
تراکتورسازی در ۳۰ مسابقه فصل چهاردهم جمعاً ۶۸ کارت گرفت.
الف) کارت زرد
تراکتورسازی با دریافت ۶۵ اخطار پس از پدیده (۷۰)، پرسپولیس و پیکان (۶۶) سومین تیم بداخلاق لیگ به همراه صبا بود. در این فصل ۲۱ بازیکن سرخپوش از داوران اخطار گرفتند و دو نفر یعنی سامان نریمان‌جهان و خالد شفیعی با ۷ اخطار ۳ بازی را از دست دادند (در این فصل قانون عوض شد و پس از اولین محرومیت به دلیل ۳ اخطاره شدن، بازیکن با هر ۲ اخطار از یک بازی محروم می‌شد.)
۷ کارت زرد: سامان نریمان‌جهان و خالد شفیعی
۶ کارت زرد: فرشاد احمدزاده
۵ کارت زرد: مهدی کیانی و حبیب گردانی
۴ کارت زرد: محسن دلیر
۳ کارت زرد: سعید آقایی، شاهین ثاقبی، احمد کامدار، مهرداد بایرامی، محمد ایرانپوریان و بیکاج
۲ کارت زرد: عیسی اندوی، فردین عابدینی، احمد آل‌نعمه و حامد لک
یک کارت زرد: آندو تیموریان، هانی هاشمی، سلیو دوسانتوز، علاعبدالزهرا و داود نوشی‌صوفیانی
ب) کارت قرمز
تنها ۳ بازیکن تراکتورسازی در این فصل اخراج شدند. «خالد شفیعی» هفته ۱۲ مقابل پیکان، «حبیب گردانی» هفته ۲۶ مقابل سایپا و «آندو تیموریان» هفته آخر مقابل نفت.
آندو در حساس‌ترین و مهم‌ترین بازی اخراج شد و تیمش را که ۳ بر یک در خانه پیش بود و قهرمان، ۱۰ نفره کرد و در نهایت آن شد که همه می‌دانیم.

رکورددار پنالتی
تراکتورسازی در لیگ چهاردهم و در کنار سایپا صاحب «بیشترین» ضربه پنالتی شد. داوران برای سرخپوشان در ۳۰ بازی ۸ بار اعلام پنالتی کردند که تراکتوری‌ها ۷ ضربه را گل کردند و تنها یکی هدر رفت تا از این نظر نیز تراکتورسازی صاحب رکورد «بهترین» در فصل شود.
لوسیانو ادینهو (۴) و محمد ایرانپوریان (۳) بار ضربات پنالتی خود را به تور دروازه حریفان دوختند. ادینهو با گل کردن ۴ پنالتی بهترین پنالتی‌زن لیگ هم بود.
مهدی کیانی هم تنها ضربه پنالتی تراکتورسازی را در هفته سوم و جدال مقابل ملوان از دست داد.

جدول گل‌ها 
شروع بد و پایان عالی
تراکتورسازی در ۳۰ دیدار این فصل ۵۸ گل زد و ۳۴ گل خورد، با تقسیم زمانی هر بازی به ۶ بازه ۱۵ دقیقه‌ای می‌توان گل‌های زده و خورده تراکتورسازان را چنین تقسیم‌‌بندی و آنالیز کرد:
می‌بینید که سرخ‌ها در نیمه اول ۲۵ و در نیمه دوم ۳۳ گل زده‌اند اما…
تراکتورسازی بیشترین گل را در ۱۵ دقیقه آخر هر دو نیمه و به خصوص در ۱۵ دقیقه آخر بازی‌ها زد و کمترین گل را نیز در همین بازه خورد!
به شکلی عجیب سرخپوشان تبریزی در شروع هر نیمه بیشترین گل را دریافت می‌کردند.

نیمه دوم

 

نیمه اول

 

 

۹۰ -۷۶

 

۷۵ – ۶۱

 

۶۰ – ۴۶

 

۴۵ – ۳۱

 

۳۰ – ۱۶

 

۱۵ – ۰

 

۲۰

 

۸

 

۵

 

۱۴

 

۳

 

۸

 

گل زده

 

۴

 

۵

 

۹

 

۵

 

۴

 

۷

 

گل خورده

 

گلزنان آقای گل
تراکتورسازی در ۳۰ بازی فصل چهاردهم ۵۸ گل زد و صاحب بهترین خط حمله لیگ شد؛ یعنی با میانگین ۹/۱ گل در هر مسابقه. این ۵۸ گل را ۱۷ بازیکن به ثمر رساندند که البته فقط ۱۲ نفرشان پیراهن تراکتورسازی را به تن داشتند. بهترین گلزن تراکتورسازی «آقای گل» لیگ چهاردهم نیز شد…
۲۰ گل: لوسیانو ادینهو
۹ گل: سامان نریمان‌جهان
۷ گل: محسن دلیر
۳ گل: محمد ایرانپوریان،‌ آندرانیک تیموریان و فرشاد احمدزاده
۲ گل: شاهین ثاقبی و فرید کریمی
یک گل: مهرداد بایرامی، مهدی کیانی، سلیو دوسانتوز و دیتمار بیکاج
اما ۵ گل دیگر تراکتور را بازیکنان حریف به ثمر رساندند؛ سوشا مکانی (پرسپولیس) در هفته هفتم، محسن ایران‌نژاد (راه‌آهن) در هفته هشتم، شجاع خلیل‌زاده (سپاهان) در هفته دهم، ایگور پراهیچ (پدیده) در هفته نوزدهم و بالاخره حامد شیری (سایپا) در هفته بیست و ششم.
مهرداد بایرامی که در نیم‌فصل با ابراهیمی معاوضه شد، دور رفت در گسترش‌فولاد ۲ گل زده بود و در تراکتور تنها یک گل زد!
هیچ‌کدام از بازیکنان تراکتورسازی در لیگ چهاردهم به اشتباه دروازه خودی را باز نکردند.

گلسازان باز هم تو ادینهـــو!
۵۸ گل تراکتورسازی را ۱۶ نفر ساختند. وقتی می‌گوییم گلساز و نه «پاس گل»، به این دلیل است که زننده آخرین ضربه به توپ قبل از گلزن را محاسبه می‌کنیم و این طوری برای هر گل یک گلساز هست و بازیکنی که برای تیمش پنالتی گرفته یا برای حریف «هند پنالتی» داده نیز به چشم می‌آید.
از این ۱۶ گلساز، ۱۳ نفر پیراهن تراکتورسازی را بر تن داشتند:
۱۲ گل: لوسیانو ادینهو
۸ گل: سامان نریمان‌جهان
۷ گل: آندو تیموریان
۵ گل: فرشاد احمدزاده و حبیب گردانی
۴ گل: محسن دلیر، احمد کامدار و محمد ایرانپوریان
۲ گل: فرید کریمی
یک گل: فردین عابدینی، هانی هاشمی، مهدی کیانی و شاهین ثاقبی
و اما ۳ گلساز باقی‌مانده؛ «محسن بنگر» از پرسپولیس (۷)، «پیروز قربانی» از صبا (۲۰) و «بابک حاتمی» از پرسپولیس (هفته ۲۲) بودند. یعنی سرخ‌ها در هر دو بازی رفت و برگشت یک گل برای تراکتور ساختند!
ادینهو که به تنهایی ۳۵ درصد گل‌های تراکتور را زده بود، با ساخت ۱۲ گل «مؤثرترین» مهره کل لیگ بود. زوج او و سامان نریمان‌جهان روی هم ۲۹ گل زدند و ۲۰ گل ساختند.
OP
۳ بازیکن تراکتورسازی در این فصل برای حریفان گلسازی کردند. «آندرانیک تیموریان» هفته ۱۹ برای پدیده، «حبیب گردانی» هفته ۲۶ برای سایپا و «هانی هاشمی» هفته آخر برای نفت.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.