کد خبر : 2970
تاریخ انتشار : شنبه 23 خرداد 1394 - 6:32

معاون برنامه‌ریزی استاندار: نقش محوری بخش خصوصی در تجارت خارجی

معاون برنامه‌ریزی استاندار:  نقش محوری بخش خصوصی در تجارت خارجی

با توجه به اهمیت ژئواکونومیک استان آذربایجان شرقی و همجواری با کشورهای مهم منطقه و مبادلات تجاری این استان با کشورهای پیرامون، میزهای تخصصی صادراتی کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و روسیه با همکاری استانداری آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز تشکیل شده است.

 

هدف از تشکیل این میزهای تخصصی، پررنگ‌تر کردن نقش صادراتی استان و ایفای نقش در جهت توسعه همه‌جانبه ملی و منطقه‌ای است.
در این راستا اولین جلسه هماهنگی دبیران میزهای تخصصی صادراتی با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شد.
داود بهبودی، معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به اهمیت تشکیل میزهای صادراتی و نقش مهم آنها در توسعه تجارت خارجی، اظهار داشت: با استقرار کامل این میزها در اتاق بازرگانی و ایجاد تعامل بین آنها و بخش خصوصی و دولت، شاهد رونق تجارت خارجی در استان خواهیم بود.
وی افزود: دبیران میزهای صادراتی با ایجاد پایگاه اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی با مشارکت همه گروه‌های دخیل در تجارت خارجی، در ارایه تسهیلات مناسب به بخش خصوصی به دولت کمک کنند.
بهبودی با تاکید بر این که دولت بسترساز فعالیت بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی باید در حوزه صادرات، نقش محوری ایفا کند و دولت نیز به عنوان بسترساز و تسهیل‌گر عمل خواهد کرد.
وی افزود: مهم‌ترین ویژگی میزهای تخصصی تجاری اثربخش بودن آنها در حوزه تجارت خارجی است و در واقع این میزها حلقه ارتباطی دولت و بخش خصوصی خواهند بود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان شرقی بر افزایش تعامل بین دولت و بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد و گفت: تجارت خارجی نباید تنها محدود به بخش‌های خاصی شود و باید از ظرفیت همه بخش‌ها استفاده کنیم.
وی، ایجاد اشتغال و حرکت به سمت رشد و توسعه را نیازمند نگرش جامع به مقوله صادرات دانست و افزود: صادرات تنها به معنی صدور کالا یا انجام پروژه در کشورهای دیگر نیست، بلکه انتقال خدمات و دانش فنی نیز در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.
بهبودی همچنین تدوین ساز و کاری مشخص برای تشکیل میزهای تجاری خارجی را خواستار شد و بر اولویت‌بندی مسایل و حوزه‌های مورد علاقه بخش خصوصی در این زمینه تاکید کرد.
دبیران میزهای تخصصی صادراتی کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و روسیه نیز در این جلسه ضمن قدردانی از حمایت‌های استانداری آذربایجان شرقی از شکل‌گیری این میزها، خواستار تعریف جایگاه تشکیلاتی برای میزهای تجاری، تسهیل فعالیت بخش خصوصی در بازار کشورهای همسایه، تسهیل و شفاف‌سازی قوانین و مقررات بانکی و گمرکی و تدوین بسته جامع مسایل و مشکلات تجارت خارجی شدند.
آنها همچنین با تاکید بر نقش میزهای تجاری در توسعه و رونق اقتصادی، از آمادگی بخش خصوصی برای تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه به عنوان راهکار اساسی توسعه صادرات خبر دادند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.