کد خبر : 302
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 مرداد 1392 - 10:44

دورخیز مرغ برای پرواز دوباره

دورخیز مرغ برای پرواز دوباره

ابهام در نرخ ارز مرجع و عدم تصمیم قطعی در پرداخت مابه‌التفاوت ارز باعث نوسان قیمت نهاده‌ها و محصولات پروتئینی در بازار شده است.

 

به گزارش آی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مرغداری کشور ما وابسته به نهاده‌های وارداتی است و تغییر قیمت دلار باعث شد تا شوکی به این صنعت وارد شود، این شوک بدون شک خیلی زود به قیمت مرغ و سپس جامعه وارد شد کما اینکه در مقطعی نیز این اتفاق رخ داد، اما دولت با وعده ارائه خوراک و دان مرغ یارانه‌ای آن را مهار کرد.

این مسئله ادامه داشت تا اینکه مرغداران با خلف وعده‌های پشت سر هم دولتی‌ها روبه‌رو شدند، از دیگر سو دولت در سال ۹۲ تکلیف قیمت ارز را تا حدودی در ابهام نگه ‌داشت، تا اینکه بالاخره با تصویب بودجه و اجرایی شدن آن مجبور شدند قیمت دلار را تا حدود دو برابر افزایش دهند. همین مسئله باعث شد تا محموله کشتی‌های وارداتی که پشت بنادر منتظر دلار بودند که ببینند آیا با قیمت‌های جدید وارد کشور شوند یا نه؟ اما هنوز نیز سرنوشت خوراک دام و طیور در ابهام مانده ابهامی که به یارانه دولت باز می‌گردد.

از چند روز گذشته افزایش قیمت نهادهای دامی در بازار کشور و به تبع آن در بازار تبریز به گوش می‌رسد.

با افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ جای آن را در سفره‌ها پر کرده بود اما با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و خوراک طیور حالا خبر می‌رسد این جایگزین هم در آستانه پرواز قرار گرفته است.

یکی از تولید کنندگان خوراک دام در آذربایجان‌شرقی که تامین کننده بسیاری از واحدهای دامی در کشور است با تایید افزایش قیمت نهاده‌های دامی گفت: کمبود سویا و ذرت در حوزه کاری ما باعث افزایش قیمت این مواد اولیه به ترتیب به ۱۱ و ۱۳ هزار ریال شده است.

رحمان باغبان‌رضوان دلیل این افزایش را در ماندن مواد وارداتی در گمرک خلاصه می‌کند و می‌گوید: با حذف ارز مرجع و درخواست دلارهای بیشتر برای ورود این مواد از گمرک و در نتیجه کاهش آنها در بازار باعث افزایش قیمت این مواد شده است.

مرغداری که کارش در بخش پرورش مرغ زنده و قرار دادن آن در اختیار کشتارگاه‌ها برای انجام کشتار است نیز با اعلام افزایش قیمت فرآورده‌های دامی در حوزه کار خود می‌گوید: قیمت مواد اولیه به ۱۸ هزار ریال نیز افزایش یافته است.

سیروس رمضانی با هشدار نسبت به ادامه این روند اظهار می‌دارد: ادامه روند کنونی هم به ضرر تولیدکننده و هم مصرف کننده خواهد بود چرا که افزایش قیمت نهاده‌های دامی باعث افزایش قیمت تمام شده برای تولیدات و در نتیجه خارج شدن تولیدات از سبد مصرفی خانوارها به دلیل افزایش قیمت خواهد شد که این امر نه تنها به ضرر این دو قشر بلکه نشانه رفتن اقتصاد و تولیدات کشور را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز دلیل افزایش قیمت مواد یاد شده را در تفاوت قیمت ارز مرجع و مبادله‌ای و حذف ارز مرجع از مبادلات دولت دانست و گفت: این امر به دلیل عدم ترخیص نهاده‌های دامی وارداتی از گمرک و در نتیجه کاهش مواد اولیه برای تولید کنندگان در بازار اتفاق افتاده است.

مسعود محمدیان بر بار روانی این امر نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه بار روانی موضوع بیشتر از سایر دلایل در افزایش قیمت نهاده‌های دامی تاثیر داشته است.

وی نیز نسبت به افزایش قیمت محصول نهایی هشدار داد و گفت: این روند باعث افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی خواهد شد.

محمدیان در پاسخ به اینکه آیا متولیان استانی در این زمینه می‌توانند با راهکارهایی در کوتاه مدت این افزایش قیمت را حداقل به تعویق بیندازند، گفت: با توجه به اینکه مسئله در سطح کلان کشوری اتفاق افتاده و متولی بحث‌های ارزی نیز بانک مرکزی و سایر وزارتخانه‌های کشور است، متولیان استانی صرفا می‌توانند پیشنهاد دهنده در این زمینه باشند.

این مقام ارشد استان در حوزه جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در عین حال تاکید کرد در اولین روز کاری بعد از عید فطر جلسه‌ای با مرتبطین استانی این موضوع از جمله تولیدکنندگان، امور پشتیبانی دام و حوزه بازرگانی ترتیب داده شده تا ضمن هم‌اندیشی راهکارهای پیشنهادی از سوی متولیان برای کاهش اثرات این اتفاق و یا به تاخیر انداختن آن بررسی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خبرهای خوشی را می‌دهد وی با اذعان به اقدامات صورت گرفته در اواخر دولت دهم گفت: روندی که دولت در اواخر عمرش در پیش گرفت باعث به هم خوردن تعادل و تنظیمات موجود در عرصه واردات در همه بخش‌ها و به تبع آن در بخش نهاده‌های دامی شد.

غلامرضا نوری افزود: حتی تا روزهای آخر دولت دهم تلاش شد تا وی به تعهدات خود در رابطه با تامین ارز مرجع ۱۲ هزار و ۲۶۰ ریالی برای کالاهای اساسی تا پایان سال عمل کند که متاسفانه برگزاری جلسات مکرر با مسئولان بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت و معدن و کشاورزی هیچ کدام نتیجه نداد و تلاش‌ها به سر منزل مقصود نرسید.

وی اما از رایزنی با وزیر معرفی شده برای کابینه دولت یازدهم برای وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: مذاکراتی با طیب‌نیا برای چاره‌اندیشی برای این مشکل صورت گرفته که وی نیز قول‌های مساعد را برای تامین ارز واردات نهاده‌های دامی داده است.

نوری در عین حال تاکید کرد: ادامه روند کنونی باعث افزایش قیمت سرسام‌آور نیازهای مصرفی اساسی از جمله گوشت قرمز و سفید در کشور خواهد شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.