کد خبر : 3095
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 تیر 1394 - 8:06

هشدار سازمان میراث فرهنگی در خصوص تخریب بافت تاریخی تبریز

هشدار سازمان میراث فرهنگی در خصوص تخریب بافت تاریخی تبریز

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نسبت به سوء استفاده سوداگران زمین و مسکن از تغییر نام بافت تاریخی تبریز به بافت فرسوده هشدار داد.

به گزارش آی نیوز به نقل از خبرآنلاین از تبریز، فرزین حق پرست در جلسه انجمن میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: وقتی بافت تاریخی به بافت فرسوده تغییر نام داده است، خانه های تاریخی هم در میان همان بافت فرسوده دستخوش تاخت و تاز سوداگران زمین و مسکن می شود.
وی با تاکید بر لزوم دقت در نحوه احیای بخش باقیمانده از بافت تاریخی تبریز ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی در این شرایط سخت و با امکانات محدود با چنگ و دندان از این بافت و بناهای تارخی محافظت خواهد کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: از شهرداری ها و دستگاه های اجرایی انتظار می رود که با صدور پروانه ساخت و سازهای مرتفع و تراکم فروشی، آب در آسیاب این سوداگران نریزند چرا که ساختمان های تجاری و مسکونی در بافت تاریخی شهر می بایست به دو طبقه کاهش یافته و به جاذبه های تاریخی این بافت توجه ویژه ای شود.
حق پرست در ادامه یادآور شد: در این صورت با افزایش ارزش فرهنگی و گردشگری این مناطق و جایگزینی درآمد از راه گردشگری به جای تراکم فروشی، شاهد رونق کسب و کار و اشتغال زایی در این مناطق در کنار حفظ این میراث ارزشمند خواهیم بود و با تحقق این امر نه تنها هویت و اصالت تاریخی به کهن شهر تبریز باز می گردد بلکه برای همه آحاد مردم و نه فقط برای عده ای انگشت شمار کارآفرینی می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان گفت: این اداره کل آماده هر گونه همکاری در ارائه مشاوره و خدمات تخصصی فنی و مهندسی برای حفظ و احیای بافت تاریخی کهن شهر تبریز با شهرداری تبریز و دستگاه های ذی ربط شهری است.
گفتنی است، همواره اختلاف نگرش دو سازمان میراث فرهنگی و شهرداری بر سر اینکه کدام بخش از بناهای قدیمی را بافت فرسوده و کدامیک آثار تاریخی قلمداد گردد به جایی نرسده و در نهایت منجر به تخریب بخش مهمی از میراث تاریخی کشور شده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.