کد خبر : 3101
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 تیر 1394 - 20:09

ترک شیفت کاری خیانت به مردم است

ترک شیفت کاری خیانت به مردم است

دکتر صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اعتراضات اخیر کارکنان چند بیمارستان در تبریز، گفت: هیچ کسی را بخاطر اعتراض به اصلاح طرح مبتنی بر عملکرد توبیخ نمی کنیم.

به گزارش آی نیوز ، دکتر محمد حسین صومی در نشست خبری ظهرامروز (سه شنبه) عنوان کرد: ما به عنوان متولی سلامت حق نداریم در زمان انجام خدمت، بخش و محل کار خود را ترک کرده و از ارایه خدمات به مردم کوتاهی کنیم، ترک کردن شیفت کاری به معنای خیانت به مردم است و به همین دلیل فقط با افرادی که بخش کاری خود را رها کرده اند، بر اساس قوانین برخورد می کنیم.

صومی با اشاره به انتشار تصاویر جعلی از تحصن پرستاران طی روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها، گفت: این تصاویر منتشر شده مربوط به تحصن چند ماه پیش پرستاران در بیمارستان طالقانی تهران است که در کل ۲۲ دقیقه به طول انجامید و حتی در پلاکاردهای موجود در تصاویر نیز این گفته مشهود است.
وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی به دنبال اصلاح طرح مبتنی بر عملکرد می باشد؛ چرا که در این صورت عدالت رعایت می شود و همچنین در گذشته با مشکل کمبود پرستار در شیفت شب مواجه بودیم که با اجرای این طرح بسیاری از پرستاران خواستار فعالیت در شیفت شب هستند.
صومی گفت: مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت اصلاح تعرفه گذاری بود؛ چرا که تعرفه های قدیمی باعث ایجاد عدم تعادل بین رشته های پزشکی شده بود. اکنون به دنبال اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستیم و در سطح وزارتی نیز این موضوع در حال پیگیری است.
وی گفت: هیچ پزشکی حق ندارد خارج از تعرفه پزشکی مبلغی را دریافت کند و دانشگاه به دنبال صیانت از حقوق پزشکان و بیماران است و در صورت شکایت بیمار مبلغ دریافتی پزشک به طور کامل پیگیری خواهد شد.
صومی در خصوص برنامه‌ی ارتقای خدمات سلامت به روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اظهار کرد: در کمتر از هشت ماه ۱۵۵ باب خانه بهداشت در این مناطق احداث و ۶۵۰ باب خانه بهداشت را بازسازی کرده ایم، همچنین ۹۹ باب مرکز بهداشتی و درمانی روستایی نیز احداث کرده ایم.
وی از تهیه ۳۶ هزار و ۱۰۰ قلم تجهیزات پزشکی و اداری برای مراکز درمانی و خانه های بهداشتی با هزینه بیش از ۸۴ میلیارد ریال خبر داد و عنوان کرد: همچنین ۱۰۰ درصد ماماهای مورد نیاز سیستم های سلامت در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تامین شده است.
وی با اشاره به طرح پزشک خانواده، اظهار کرد: پیش از این ۴۰ درصد مراکز فاقد پزشک بودند که اکنون با تامین ۳۹۴ پزشک میزان پوشش دهی این طرح به بالای ۹۶ درصد رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص توسعه برنامه پزشک خانواده در مناطق حاشیه نشین و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر استان نیز گفت: در حدود ۵۳۰ هزار نفر جمعیت مناطق حاشیه نشین استان با ایجاد و راه اندازی پنج مجتمع سلامت با مشارکت بخش خصوصی تحت پوشش قرار گرفته است.
وی در خصوص تأمین داروهای مراکز بهداشتی، گفت: ۴۳۶ قلم دارو با اعتبار بیش از ۷۱ میلیارد ریال و همچنین تمامی مکمل های غذایی مورد نیاز با هزینه تقریبی ۳۱ میلیارد ریال تامین شده و خدمات بهداشت و درمان با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال در این مناطق ارایه شده است.
وی عنوان کرد: با راه اندازی و فعال کردن پایگاه سلامت ساکنان، شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده ایم و تا پایان شهریور ماه با احداث مراکز سلامت و فعال کردن مراکز بهداشت و درمان ساکنان محدوده مرکزی شهرها را هم تحت پوشش قرار می دهیم.
صومی اضافه کرد: با فعال سازی مجتمع های سلامت حدود ۴۵۰ فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پیراپزشکی ایجاد شده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه درمان، گفت: کاهش میزان پرداختی بیمار، حمایت از ماندگاری پزشک در مناطق محروم، مقیمی پزشک متخصص در بیمارستان، ارتقای کیفیت ویزیت، ارتقای کیفیت هتلینگ، ترویج زایمان طبیعی و نظارت از جمله اقداماتی است که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان اجرایی شده است.
صومی خاطرنشان کرد: برخلاف برنامه پنج ساله میزان پرداختی از جیب بیماران بسیار افزایش یافته بود؛ بطوری که گاه یک بیماری خانواده را زیر خط فقر می برد و اکنون بخشی از هزینه درمان را دولت تقبل کرده است و در ۱۶ ماه گذشته هیچ موردی به چشم نمی خورد که فرد بیمار به دلیل مشکلات مالی در بیمارستان نگه داشته شود و به نوعی حرمت انسان حفظ می شود.
وی در خصوص ماندگاری پزشکان در شهرستان ها، عنوان کرد: پیش از این پزشکان به دلیل بالا بودن درآمد در تبریز، تمایلی برای حضور در شهرستان ها نداشتند که با پرداخت مبلغی، آنان را برای حضور در مراکز درمانی شهرستان ها مجاب کردیم.
صومی اظهار کرد: اکنون ۲۹۲ پزشک در رشته های جراحی، داخلی، کودکان، بیهوشی، زنان و زایمان، طب اورژانس، ارتوپدی و اعصاب (داخلی و خارجی) در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خارج از تبریز مقیم شده اند.
وی با اعلام اینکه با یکسان سازی هزینه ها، زایمان طبیعی را ترویج داده ایم، گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ترویج زایمان طبیعی در استان میزان زایمان سزارین در بیمارستان های دولتی دانشگاهی ۱۲ درصد، در بیمارستان های دولتی غیر دانشگاهی هشت درصد و در بیمارستان های خصوصی یک درصد کاهش یافته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد: بیش از چهار هزار تخت بیمارستانی در استان وجود دارد، که از این تعداد یک هزار تخت نوسازی، دو هزار تخت بهبود استاندارد و هزار تخت باقی مانده تا پایان امسال نوسازی می شوند.
وی گفت: بیش از ۳۰۰ هزار نفر با اجرای طرح تحول سلامت از خدمات بستری و سرپایی بیمارستان های دانشگاهی بهره مند شدند.
صومی با اعلام اینکه ۵۸ طرح بزرگ در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، گفت: توسعه اورژانس های بیمارستانی، احداث کلینیک های تخصصی در بیمارستان ها، توسعه مرکز سوانح سوختگی بیمارستان سینا و  تکمیل بیمارستان های در حال احداث از جمله این طرح های دانشگاه است که در نظر داریم تا هفته دولت سال ۹۵ آن ها را راه انداز کنیم.
وی با اعلام اینکه بخش پیوند اعضای بیمارستان امام رضا (ع) تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرد، عنوان کرد: بخش پیوند کلیه از جسد را راه انداخته ایم که با راه اندازی این بخش زمینه برای پیوند کبد نیز فراهم شده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.